Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Al jaren geniet ik van mijn in 2005 aangeschafte 5.1 setje "Teufel Concept E".
Destijds een veelgeprezen geluidsset voor een mooie prijs.
Aan dat moois is een tijdje geleden een eind gekomen.
Ik heb een vervelende brom in mijn subwoofer.Het lijkt wel een beetje op onweer.
Deze is het hardst wanneer ik de subwoofer aanzet of als ik de subwoofer aan de achterkant aanraak.

Aantal zaken heb ik al geprobeerd om de bron van de brom te achterhalen:

Sub loskoppelen van de receiver
Sub op een andere groep aansluiten
Andere stroomkabel gebruiken

Echter, ook met bovenstaande scenario's blijft de sub brommen.

Verder heb ik Google er op na geslagen. Hier kan ik niet direct een antwoord krijgen op mijn eigen vraag maar ik kan wel veel voorbeelden vinden van bovenstaand probleem in combinatie met een ander type sub.
Daar hebben ze dan vaak over "verotte elco's".
Nu heb ik weinig verstand van elektrotechnische zaken maar ik vermoed dat ik een elco wel zou kunnen vervangen.
Echter. Nu staat er achterop de subwoofer dat ik deze niet mag openen (gevaarlijk, schokken, etc).
Hoe kan ik dit nou aanpakken? Is het verstandig om de sub te openen en zelf met de soldeerbout aan de gang te gaan of zijn er ook nog andere oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb?

pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.weijma.net/got/sub1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.weijma.net/got/sub2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gumball op 23-03-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoINC08
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-06 22:31
Volgens de Teufel site heb je 12 jaar garantie tenminste daar adverteren ze nu mee. De moeite waard om na te kijken of dat ook voor jouw subwoofer geld lijkt me.

Asus G501

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Gumball schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 21:58:
Echter. Nu staat er achterop de subwoofer dat ik deze niet mag openen (gevaarlijk, schokken, etc).
Hoe kan ik dit nou aanpakken? Is het verstandig om de sub te openen en zelf met de soldeerbout aan de gang te gaan of zijn er ook nog andere oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb?
Opvallende uitspraak. Iemand die weet hoe een soldeerbout te hanteren zal zich niet laten afschrikken door zo'n label.

De brom kan een voedingsbrom zijn maar kan ook een vreemde aarde zijn zoals een aardbreuk in de audiokabel(s)/aansluitingen of een lek in de aarde door een ander apparaat.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Het probleem wat je beschrijft klinkt inderdaad heel erg als een rotte elco, daar zou je op kunnen letten bij het openen van het apparaat.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
RemcoINC08 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:22:
Volgens de Teufel site heb je 12 jaar garantie tenminste daar adverteren ze nu mee. De moeite waard om na te kijken of dat ook voor jouw subwoofer geld lijkt me.
12 jaar? Ik dacht 2 jaar. Daar zal ik nog eens goed naar kijken :)
EDIT: Google translate zegt, vanaf de Duitse Teufel site:
Wij geven een 12-jaar garantie voor instellingen, stuurprogramma's en cross-overs van de luidsprekers en 2-jaar garantie op de elektronische apparaten, componenten en apparatuur - inclusief luidsprekers ingebouwde versterker eindtrappen, aparte versterkers, receivers, dvd-receivers, CD-receiver, controle-apparaten, zoals Decoderstation, iTeufel modellen, apparaten met geïntegreerde luidsprekers en Cinebar koptelefoon en accessoires, te rekenen vanaf de datum van aankoop.
Ik vermoed dat mijn probleem hier niet onder valt.
memphis schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 00:56:
[...]

Opvallende uitspraak. Iemand die weet hoe een soldeerbout te hanteren zal zich niet laten afschrikken door zo'n label.
Ik heb wel eens wat draden gesoldeerd maar daar stond geen spanning op oid.
En verder Is het: of zelf repareren, of een nieuwe kopen. Dus mochten mijn skills met de soldeerbout niet voldoende zijn dan kan ik altijd nog een nieuwe kopen
Daam schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 01:07:
Het probleem wat je beschrijft klinkt inderdaad heel erg als een rotte elco, daar zou je op kunnen letten bij het openen van het apparaat.
De vraag is dus: kan dat zonder gevaar?

[ Voor 21% gewijzigd door Gumball op 24-03-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:48
dit zou je zonder al te veel problemen moeten kunnen openschroeven. Klinkt inderdaad als een rotte elco, ik zou zeggen: maak en open en kijkt het na, het is toc hal stuk ;) je leert er iig een hoop van (kennis en geduld)

ps let wel op de lengtes van de kabels, deze zijn nogal eens aan de korte kant waardoor je de printplaat kapot kan trekken oid (printsporen kunnen eraf scheuren)

Als je de set uit elkaar hebt liggen, is het ook een goede optie om meteen de interne kabels te verlengen. zo kun je testen zonder dat je hem iedere keer weer in elkaar moet zetten ;)
veel succes :)

[ Voor 44% gewijzigd door MineTurtle op 24-03-2012 12:09 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Gumball schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 10:14:
...De vraag is dus: kan dat zonder gevaar?
Als je de stekker maar uit het stopcontact trekt . . .

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Struikrover
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 23:06
. . . en niet vergeet even te wachten, er kunnen elco's met een behoorlijke capaciteit in zitten. Het duurt even voordat die ontladen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stannieman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-12-2024
Pas maar op met zomaar interne kabels te gaan vervangen. Bij audio apperatuur krijg je al snel ruis en dergelijke als je zomaar wat goedkope kabels willekeurig ergens gaat aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

_-SaVaGe-_ schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 12:07:
Als je de set uit elkaar hebt liggen, is het ook een goede optie om meteen de interne kabels te verlengen. zo kun je testen zonder dat je hem iedere keer weer in elkaar moet zetten ;)
veel succes :)
"If it ain't broken, don't fix it" :P Dus tenzij het noodzakelijk is om dingen aan te passen, zou ik alles wat werkt lekker laten zitten.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Struikrover schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 13:46:
. . . en niet vergeet even te wachten, er kunnen elco's met een behoorlijke capaciteit in zitten. Het duurt even voordat die ontladen zijn.
Hij staat nu ongeveer een week zonder stroom. Ik neem aan dat dat voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Zelf heb ik dit ook gedaan met al tigtallen setjes, en dit heeft nog nooit problemen opgeleverd, zolang je maar rekening houdt met de weerstand van de kabels, en goed geisoleerde kabel gebruikt voor de audio ingangen (als die niet direct op de pcb zitten) Voorbeeld: als je normaal een kabel hebt van 0,2cm dik en 20cm lang, moet je gewoon kabel van 0,4cm dik nemen, dan kun je hem 40cm maken, en dan blijft de weerstand hetzelfde (als je hetzelfde materiaal gebruikt ten minste). zolang de weerstand maar hetzelfde blijft.
en een week zonder stroom is meestal wel voldoende ja :)

[ Voor 31% gewijzigd door MineTurtle op 24-03-2012 14:52 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:50
Ik zou zeggen van wel.

"Rotte elco's" zijn vaak niet te herkennen. Dit zijn die dikke ronde tonnetjes, die vaak verticaal op de print gemonteerd staan. Als je niet weet hoe een elco er uit kan zien, zou ik niet eens aan het open maken beginnen. Weet je het wel, kijk dan eens uit naar "bol" staande tonnetjes of tonnetjes waar wat "smurrie" om heen ligt. Dat zijn vaak de boosdoeners.

Onderdelen kun je meestal in de www.elektronica-online.nl/ vinden onder elco's. Kijk goed uit, dat je minstens de zelfde waardes en spanning hebt, anders ben je straks nog verder van huis.

Denk je toch, dat je de ervaring mist, plaats dan een oproep op bijvoorbeeld marktplaats voor een handige jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-06 12:26
Dit soort problemen zijn eigenlijk meestal zeer goed te fixen. Elco vervangen is meestal geen lastige klus. Maar haal hem echt wel even een dag van de stroom af, voordat je begint. Heb je al gedaan.

Hou er ook rekening mee dat de elco niet bol hoeft te staan, of staat te lekken, om kapot te zijn. Je heb sommige elcos, daar lijkt dan helemaal niets mis mee, maar ze zijn wel stuk. Dus ik zou zeker, als je geen bolle, lekkende, of hole elcos ziet, het type nummer/merk opschrijven en door google halen.

[ Voor 48% gewijzigd door Biersteker op 24-03-2012 15:00 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
èn let op dat je de elco weer goed om monteerd.. :)

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
inderdaad, houd de polariteit in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425754

er worden ook vaak bipolaire elco,s gebruikt (in de filtering) , dan maakt het niet uit .
de term die op de elco gebruikt word om waarde,s aan te geven is volt (v) en farad( μF)

zorg dat je soldeer litze hebt of een tinzuiger en een 15-30 watt soldeerbout met puntje , niet proberen de twee contact punten tegelijk te verwarmen voor het losmaken , want dat loop je kans je printbaan los te branden of te beschadigen.

de - min kant word meestal duidelijk aan gegeven door een lange zwarte streep of streepjes aan aan de min zijde, zet op de print met een cd stift een streepje voor de min kant . zo weet je het later nog .

eerlijk gezegd ik denk dat je er nog al wat tegen komt en het niet zichtbaar zal zijn welke de boosdoener is , het is wel bijna zeker dat het in je voedings gedeelte zit van de sub.

belangrijk is eerst om alle aansluitpunten , solderingen van de elco,s te controleren , wat een veel voorkomen probleem is bij dat soort subs is ... trillingen waardoor niet al te best gesoldeerde punten los raken ..
dit zul je niet altijd met het blote oog kunnen vaststellen , dus alles even na solderen, een loep erbij of een multimeter en meten op de baan en het pootje.
met een goeie multimeter kun je ook capaciteits meting doen.. en valt een lekke lege of dooie elco zo door de mand .

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
bipolair zie je bijna nooit in het voedingsgedeelte (waar de brom 99/100 keer vandaan komt), daar heeft het immers geen nut en is het dan meteen onnodig duur.

in filters zie je het inderdaad wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Zojuist de subwoofer uit elkaar geschroefd.
Helaas was er geen zichtbaar defect te zien. Wellicht kan ik met een multimeter het een en ander doormeten.
die zal ik dan even van een collega moeten lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja joh gewoon de tijd er rustig voor nemen , ik ben ook wel eens weken druk geweest met een versterker of omvormer defect op te sporen , vaak lukt het , soms niet , maar leren doe je er altijd van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
Je kunt ook de 2 grote voedings-elco's los solderen, dan met bijv. een oude pc voeding (of andere laagspannings voedingsbron) opladen aan de 12 volt lijn, en dan met de voltmeter meten of ze stroom vasthouden. spanning mag wel ietsje dalen maar niet dat je ineens van 12 naar 10 volt gaat binnen een seconde ofzoo... soms zit er ook nog een extra ontstoring in de voeding, dan krijg je dit

TRAFO===GELIJKRICHTER===GROTE ELCO===SPOEL===KLEINERE ELCO===versterker ed.

het kan ook zijn dat dat spoeltje rot is, tot nu toe zelf 1x meegemaakt, door de zware belasting kan zo'n spoeltje te warm worden en dan gaat de isolatie van de spoeldraad smelten, dan vormt het gewoon een blok koper en geen spoel meer, waardoor hij niet meer ontstoort...
Ik weet niet hoe jou voeding/versterker in elkaar zit, ik kan er zo vlug ook weinig foto's over vinden.

ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om even een (of meerdere) foto('s) te posten van de binnenkant (PCB) zodat we mee kunnen kijken want (10?) ogen zien meer dan 2 ;)

[ Voor 8% gewijzigd door MineTurtle op 25-03-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:54
Gumball schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 21:58:.
Als je je dit afvraagt is het meestal niet zo verstandig om de sub te openen. De opmerking staat er niet voor niets: diegenen met genoeg electronicakennis weten waar deze gevaren zitten en weten dan ook precies op welke gedeeltes deze opmerking slaat. Mocht je e.e.a. toch open willen maken: trek de stekker eruit en wacht 10 minuten voordat je e.e.a. openmaakt, bij b.v. schakelende voedingen blijft er nog enige tijd 400V gelijkspanning op de buffercondensatoren staan! (veel pijnlijker en potentieel dodelijker als 220VAC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ach kom , als de stekker eruit is , en je druk de aan schakelaar even in , is alles leeg ...
neem voor grote elco,s even een 21 wat lampje met twee draadjes eraan en houd die er fff op ..en poef leeg .. maar is 99% van de tijd niet nodig (oude tv is een ander verhaal)
het meeste is bangmakerij dat je toch zomaar eens je eigen sub kunt repareren en ze je niet een nieuwe of een achetrlijk dure reparatie kunnen verkopen .
en een tik van een 40volt 4700uf elco is niet leuk , maar je gaat er echt niet dood van (schrikdraad van vee doet je meer .. bonk.
en geloof me , ik ken ze allemaal vanaf m,n 12de ook het laden en soms opblazen van elco,s whoehaaa das gevaarlijker dan het meten op een print die niet meer onder spanning staat,
AUTODIDACT.. 8)7

o, ja ook een leuke ... gebruikl je neus!! verbrande spoelen en andere te warm geworden onderdelen , ruikje vreselijk goed en makkelijk .... vaak wel tot op 1 cm2 te lokaliseren en met een loepje zie je het dan ook wel , verkleuring op de printbaan en evt het onderdeel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 16:44
Klinkt het als dit:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=7TTeE6ALy6M]

Bij mij was het geen elco maar een omgeslagen/ingedeukte "woofer coil"

[ Voor 62% gewijzigd door Occy74 op 05-04-2012 00:39 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Anoniem: 425754 schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:35:
...
en een tik van een 40volt 4700uf elco is niet leuk , maar je gaat er echt niet dood van (schrikdraad van vee doet je meer .. bonk.
en geloof me , ik ken ze allemaal vanaf m,n 12de ook het laden en soms opblazen van elco,s whoehaaa das gevaarlijker dan het meten op een print die niet meer onder spanning staat,
AUTODIDACT.. 8)7
...
Leuk hoor maar tegenwoordig douwen ze gewoon schakelende voedingen in die subwoofers met 400(!)Volt bufferconsensatoren. Van een opgeladen 40V elko heb ik de laatste 25 jaar nog nooit iets noemenswaardigs gevoeld tenzij ik hem op mijn tong zette, maar 400V is toch even iets anders, en nee bij veel apparaten is die er niet direct af als je het apparaat uitzet. Vroeger was dat risico inderdaad een stuk kleiner. Verder is schrikdraad vaak meer als 8kV (8000V) wisselspanning maar wel stroombegrensd waardoor het eigenlijk alleen pijn doet, dit is bij gelijkgerichte netspanning niet het geval.
Het enige wat ik ooit gevaarlijk vond aan het opblazen van elko's (het liefst hele grote) waren de giftige dampen, vloeistoffen, rondvliegende delen en een licht brandgevaar (die dingen zijn zo zelfdovend als de pest, grotere kans dat de trafo zelf smolt).

[ Voor 10% gewijzigd door base_ op 05-04-2012 04:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hahah maar wel leuk om te doen ...BOEMMMM

maar goed , condensator zoals je zegt van 400volt , zal toch nooit meer opstaan dan 230 ?
heb al heel wat van die zooi los gehaald en geen 400volt gemeten , of zat ik dan net in het verkeerde versterkertje oid? b.v een 1500watt rms behringer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
230V gelijkgericht wordt wortel 2 * 230V AC = 325V DC, misschien geen 400 (dat is de condensator rating met marge dus), maar veel belangrijker: DC is vele malen dodelijker (en pijnlijker) als wisselspanning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

yep heb wel eens van die leuke bonkertjes gebouwd ,en voeld als bonk schok.. de wisselspanning is naar door de 50hz .. krijg je het heen en weer van , whahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
base_ schreef op donderdag 05 april 2012 @ 03:38:
[...]

Leuk hoor maar tegenwoordig douwen ze gewoon schakelende voedingen in die subwoofers met 400(!)Volt bufferconsensatoren. Van een opgeladen 40V elko heb ik de laatste 25 jaar nog nooit iets noemenswaardigs gevoeld tenzij ik hem op mijn tong zette, maar 400V is toch even iets anders, en nee bij veel apparaten is die er niet direct af als je het apparaat uitzet. Vroeger was dat risico inderdaad een stuk kleiner.
Dat er de elco's tot 400V kunnen betekend niet dat er ook 400V op staat. Het gaat er om wat het maximale voltage is wat er op de elco mag staan.
Meeste schakelende voedingen voor audio gebruik staan ergens tussen de 40V en 60V.
Het is moeilijk te zeggen wat precies het probleem is met je subwoofer. Het kan rotte elco's zijn maar ook heel iets anders. Elco's vervangen kan geen kwaad en is meestal niet heel duur.
Misschien moet je even een foto maken van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
atze schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:17:
[...]
...
Meeste schakelende voedingen voor audio gebruik staan ergens tussen de 40V en 60V.
...
Heel simpel: de secondaire kant van een al dan niet schakelende voeding zit tussen de 40 en 60V, de primaire kan is bij een ouderwetse (dure/ met veel koper) tranformator 220V AC, bij een schakelende voeding is dit tussen de 300 en 350V DC. Aangezien schakelende voedingen goedkoper zijn worden deze steeds vaker toegepast in versterkers. Ik ga hier niet in detail op in maar als het toevallig een subwoofer is met een schakelende (netspannings-)voeding kan dit redelijk gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:44
Zoals ouweoverclocker als heeft gezegd: stekker eruit en dan nog een keer de schakelaar aanzetten. Dan enkele minuten wachten. Daarna zijn alle elco's echt wel leeg.
Dan een visuele inspectie op bolle elco's, verkoolde weerstanden, donkere printsporen, weke spoelen (vooral met de neus), en zo verder.
Pagina: 1