Toon posts:

Wat te doen tegen stof? Cpu krijgt te warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn systeem heb ik geassembleerd om te gamen maar ook om stil te zijn, tot voor kort werkte alles vlot, en waren de temps relatief koel

Maar nu sinds het mooie weer begint mijn cpu wat last te krijgen. Bij het spelen van BF3 krijgt mijn AMD 955 x4 65° onder full load, terwijl de max temp maar 62° is.

Als ik kijk in mijn kast zie ik dat het koelblok (Zalman CNPS10X) onder stof zit, koelblok zit er er nochtans maar 6 maand in.....

Kan ik iets in elkaar knutselen met huis, tuin en keukenmateriaal? Om het stof te blokeren, maar toch een goede airflow te behouden?

Heb in mijn gewone ATX kast een 120mm fan intake, 90mm fan outtake, 90mm fan psu, 120mm fan cpu en gpu, allemaal van het merk Be Quiet

Alle fans zijn aangesloten via PWM en in het bios wil ik liever de snelheden niet hoger zetten, want dat betekent meer decibel...

Of is er iets mis met mijn airflow?

Alsinds bedankt

Koelblok:
http://i41.tinypic.com/5b1rox.jpg

Intake fan
http://i42.tinypic.com/ff0kes.jpg

Iets mis met airflow?
http://i42.tinypic.com/vipf.jpg

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-01 12:41

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

koop een panty, knip iets groter dan de fan de panty uit. doe het stukje stof over de behuizing fan heen .

elastiekje er om heen, de fan weer in behuizing schroefen en je hebt een home made stof filter.

je koelblokken nu de fans afhalen, schoon blazen , de fans weer monteren

If water polo was easy, it would be called football

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me inderdaad geniaal! Zal er meteen mee beginnen :) Thx

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Rook je ook waar je pc bij is?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, heb te vroeg geantwoord. Ik woon namelijk gewoon met mijn pa en ik, en we hebben geen nylon sokken.. Kan ik geen dun stoffen sok gebruiken?

En ja ik rook inderdaad, maar vroeger heb ik jarenlang een Macbook gehad en qua ventilatie deed die het jaren goed. Mijn huidig systeem is na een paar maand al vervuild, door al die fans waarschijnlijk :(

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dit gebruiken? Is een sok uit dun materiaal

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/14e15it.jpg

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Zet je pc van de grond af, dan helpt al een heel stuk. Ik heb mijn pc op een planten trolley staan, gehaald bij de Gamma voor ongeveer 15 euro.
Zoiets ongeveer, maar dan is de plank helemaal massief
Afbeeldingslocatie: http://hnvi.nl/img/product/189f6b_2009_01_28_124.jpg

Welke kast (merk, type) heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn pc staat nu op mijn bureau, dus zo'n trolley hoeft niet.

Kast is een cheap ass kast van 20€ die er gewoon mooi egaal uit ziet.

Ben momenteel bezig met die fan :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik heb de fan van het koelblok gehaald en met een stofzuiger alles opgezogen, was wel verassend veel
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/vpjk8k.jpg

Dan vooraan bij de intake heel erg strak een sok gespannen, en hopelijk ben ik nu stofvrij :) en koelt hij nu beter, maar dat zal ik later uitgebreid testen

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/21c8948.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/fcu36.jpg

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Wat je ook kan doen om er zeker van te zijn dat je weinig stof meer wilt binnen hebben is b.v. een andere case nemen. Ik heb deze: pricewatch: Antec Three Hundred
en deze heeft vooraan een tweetal stoffilters al in zitten. Kost je 50 euro :9

/edit
Ik zie je op foto dat je kast open is. Staat die normaliter ook altijd open?

[ Voor 12% gewijzigd door LnC op 23-03-2012 22:36 ]

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-01 20:49
Kant en klare stoffilters of een nieuwe kast zijn de beste oplossingen. Sokken en panty's houden te veel lucht tegen, dat het je koeling bepaald niet ten goede komt. Daarnaast dacht ik meteen aan roken toen ik de gele smurrie zag. Dit blijft ook plakken in je stoffilters, die je om die reden dan ook vaak grondig schoon moet gaan maken/vervangen.
Smoking kills (your computer) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dat was gewoon om te showen, die staat altijd dicht

En dat is inderdaad het overwegen waard, zal eens kijken voor een nieuwe kast met ingebouwde filters

Daamn, eigenlijk als ik zo die foto zie van dat koelblok zegt er een stemmetje in me hoofd: stop met roken. Want als dat het gevolg is na slechts 6 maand draaien, wat moet dat dan niet geven voor je longen... jarenlang... 8)7

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-01 16:29
in vervolg ook niet meer met stofzuiger doen... gebruik een compressor of koop een busje met luchtspray

en inderdaad.. wat minder bij de pc roken zal ook helpen

panty kan je gewoon kopen bij zeeman ofzo XD ( toch wat beter dan sok)

en er zijn zat foto's te vinden op Google wat roken met je longen doet :P

ja, daag.

• Olivierdc
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-02-2025
Als ik jouw was zou ik gewoon beginnen met je pc hogerop te plaatsen, dat gaat al een wereld van verschil maken! Die sok/panty gaat inderdaad veel airflow tegenhouden en dat zorgt dan ook weer dat je temps stijgen. Iets wat bij jouw ook een wereld van verschil zou kunnen maken is wat cablemanagment. Het klinkt misschien dom, maar het doet echt heel wat.

Van dat roken zou ik me niet zoveel aantrekken, mijn vader rookt thuis alleen maar in zijn bureau en te bedenken dat hij een pakje per dag rookt, zijn pc vanbinnen nooit uit kuist, maar nog altijd stofvrij is (zonder filters) heeft volgens mij te maken met dat hij 90cm boven de grond staat. Er wordt daar wel 3x per week gestofzuigd en er staat dagelijks een raam open.

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2025
Van het roken zou ik me toch wel degelijk wat aantrekken. Als je al veel kans hebt op stof (bijvoorbeeld kast op een parket vloer op een slaapkamer) wordt het effect van het stof aanzienlijk erger. De rook maakt het stof wat plakkerig/vettig waardoor het makkelijker aan je koelblok blijft hangen. Ik heb inmiddels al heel wat pc's schoongemaakt van binnen en moeite die je moet doen om stof uit een rokers-pc moet halen is toch een stuk meer als een niet-rokers pc. Dat is ook even iets om op te letten ;)

Daarbij stond je macbook waarschijnlijk niet op de grond, op een bureau is vaak een stuk minder stof aanwezig.

Stoffilters zijn in eerste instantie een oplossing, als je ze maar regelmatig (misschien zelfs eens per 2 week) goed schoonmaakt. Als deze de ingaande lucht blokkeren heb je alsnog een te warme pc...

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

ik heb genoeg pc's schoon gemaakt van rokers, en dat is meestal geen pretje. het stof dat er meestal eenmaal in komt, blijft er ook in plakken.

verder is je kabelmanagement zeer belangrijk.

ik heb ook zelf stoffilters gemaakt, maar deze waren van dat stof gemaakt dat voor boxen zitten. werkt ook ideaal.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
Stof filter kun je ook bij een naai winkel kijken, hier hebben ze diverse stoffen met patronen(dus gaten erin).

Ook kun je kijken dat alle lucht door filters naar binnen worden geblazen en dus overdruk maken. En dat je dus deze goed filtert, waardoor minder stof in je pc komt.

Warme lucht stijgt, dus koude lucht van onder binnen laten komen, en boven/achter uit de kast laten blazen.

Pc altijd afregelen in de zomer, dan zie je pas of het werkt, tav de koeling.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=37921307,noline]
ik heb ook zelf stoffilters gemaakt, maar deze waren van dat stof gemaakt dat voor boxen zitten. werkt ook ideaal.
dit <3 Heb op zolder genoeg oude boxen staan, zal dat doen. Thoh waarom ben ik niet zo creatief zoals u >:)

Heb spijtig genoeg geen compressor of perslucht staan, maar ik zal straks de computer volledig demonteren en gewoon met een tandenborstel alles eens kuisen.

Iemand zei dat cablemanagement ook belangrijk is, maar ik dacht dat ik dat al had gedaan?

Is dit niet goed?
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/vipf.jpg

Verwijderd

Horgaas werkt perfect als stoffilter en is zeer goedkoop op rol te krijgen bij je bouwmarkt. Is ook makkelijk op maat te knippen.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

euhm nee je kabelsmanagement is bagger eerlijk gezegd :)
probeer alle kabels voor de ventilater van de cpu en gpu weg te houden. en die ssd op de bodem van je kast :x gebruik dubbelzijdig tape om hem ergens aan te plakken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Fordox op 24-03-2012 20:17 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 16:30
Ik zou alle kabels die eruit hangen weg doen (verstoppen achter het HDD rack) en die ssd ophangen (kan ook met 2 schroefjes aan 1 kant). ;)

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Verwijderd

Topicstarter
Ziezo, ik heb alles eruitgehaald, alle fans met tandenborstel goed gekuisd en de kabels goed weggestopt

Hij draait eindelijk iets koeler, maar ben benieuwd voor hoelang...

En bedankt Forfox, ik heb van oude boxen het stof uitgeknipt en vooraan bij de intake geplaatst, maar ook op het zijpaneel, dat is een opening van 30x10cm. Volgens mij kwam er ook veel stof langs daar in. Heb niet het gevoel dat de kast nu luchtdicht is afgesloten, dat stof van de boxen laat wel genoeg lucht door :)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/27wvmt.jpg

Die SSD kan ik helaas niet verplaatsen... de sata aansluiting is plots afgekraakt en nee ik was niet ruw, volgens Corsair en de retailers telt garantie niet wegens -mijn schuld-... pft! Heb dan met fingerspitzengefuhl >:) die sata kabel weer aangesloten en de ssd en kabel tegen de onderkant van de kast gelijmd

En let aub niet op dat zwarte schuim bovenaan, dat was een projectje om de computer superstil te maken met isolatieschuim, maar zelfs met de fans op 100% kreeg hij nog te warm

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2012 21:37 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:29
Als je dat projectje goed wil laten aflopen, moet je de boel met ander spul bekleden... Ik weet niet precies hoe het heet, de Fractal Design Define R3 heeft dat aan de binnenkant. Is dun maar houdt geluid perfect tegen! Over je ssd: Je kunt 'm toch wel ergens aan plakken met dubbelzijdig tape?
Je kabelmanagement is zeker een heel stuk beter geworden, zo krijgen de onderdelen hun lucht veel beter.
Let wel op met je stoffilters, maak ze regelmatig even schoon. Als die krengen volzitten is je hele airflow weg!

offtopic:
En hoe staat het met het stoppen met roken? :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Verwijderd

Topicstarter
Nuja, qua geluid ben ik nu wel tevreden, had de Be Quiet Noise Absorber Kit gekocht, maar dit was een absolute nachtmerrie qua temperaturen. Heb gewoon alle fans veranderd, cpu, psu, gpu door super stille exemplaren, enige wat nog een beetje geluid maakt zijn de hd's

Ik laat gewoon die ssd liggen, het werkt, en dat is het voornaamst. Ben echt bang om die ssd nog te verplaatsen want de grens tussen werken en kapot is 1 nanometer groot....

Hehe, dat zijn plannen voor wanneer de tijd rijp is, ben er nu nog te veel afhankelijk van, en in mijn leven heb ik teveel stressmomenten en ik kan me niet inbeelden wat ik moet zonder sigaret

Toch nog eens een voor en na pic:

Voor
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2utkp4k.jpg

Na
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ytv5fq.jpg
Had eerst dat stof van die luidsprekers rechstreeks op de fan geplakt maar vanaf de fans meer dan 20% draaiden zoog hij dat stof naar binnen, heb het nu gewoon tegen de kast geplakt en dit lijkt vlot te werken

Hier heb ik het tegen het zijpaneel geplakt
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2lazj2e.jpg

En hopelijk ben ik nu voor lange tijd stofvrij :)

Allemaal vriendelijk bedankt voor de hulp, heb het idd kunnen oplossen met huis, tuin en keuken materiaal ipv dure producten te kopen die het zelfde doel hebben :)

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11-2025
Probeer alleen buiten te roken, naar mijn mening ook een stuk lekkerder dan binnen roken.

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:59
Verwijderd schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 21:33:
Heb niet het gevoel dat de kast nu luchtdicht is afgesloten, dat stof van de boxen laat wel genoeg lucht door :)
Dat mag ik toch hopen van niet... :X

Dat terzijde: Mijn kast op wieltjes zuigt ook een hoop stof... :(

Rare vogel in spe

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Filters is 1 ding, maar het is altijd nog beter om te voorkomen dan te genezen ;) Als je je kamer een keer extra in de week stofzuigt scheelt dat minstens zoveel als een paar filters, want waar geen stof is, kan ook geen stof ophopen. :>

Use the Search Luke...

Pagina: 1