Excel verb. met Access-query met functie als parameter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:10
Ik heb een combinatie van MSAccess-database met Excel-rapportage gekregen van een bedrijfje, waarvan de medewerker die het gemaakt heeft met ruzie weg is.

Dit is de constructie
MSAccessDB > queries > Excel > grafieken

E.e.a. werkt niet meer. Dat komt in eerste instantie omdat de connecties niet goed meer werken (gemaakt in office 2003, nu wordt office 2010 gebruikt), maar als deze connecties weer ingesteld worden via Microsoft Query volgt een foutmelding dat functie X niet gedefinieerd is.
Functie X is een functie in MSAccess die gebruikt wordt als selectieparameter in de queries (functie X levert een bepaalde waarde)

Dit hééft gewerkt, want er zijn rapportages mee gemaakt in het verleden, maar ik kom er niet achter waarom ik nu géén queries, gebaseerd op MSAccess-functieparameters, kan gebruiken....

Kan het uberhaupt wel? in Excel een Access-query aanroepen die deels gebaseerd is op een functie?

edit: overigens kan ik deze query niet koppelen als ik vanuit Excel een dataaanvraag doe via de wizard voor MSaccess-databases. Hij staat gewoon niet in de lijst (tussen alle andere databases).

Ik kan hem via MS Query dus wél selecteren, maar dan krijg ik de foutmelding m.b.t. de functie
Komt dat door die parameterfunctie?

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 23-03-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik vermoed dat functie X een custom made functie is in VBA in de Access-database, en dat die vanwege betere beveiliging tegen macro's in Access 2010 dit nu standaard niet meer werkt? Welke exacte foutmelding krijg je?

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, dat klopt, geen standaardfunctie. De foutmelding is (kan het nu even niet letterlijk ophalen) m.b.t. een "ongedefinieerd functie X". M.a.w. Excel roept de functie wel aan, maar kent hem niet.

Ik zal morgen of zo even de complete foutmelding proberen te achterhalen.

[ Voor 16% gewijzigd door Stefke op 26-03-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Die eerste link doet t niet, wat kan/kon ik daar vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Doet het wel gewoon? :? Anders [google=cache:http://www.ageesw.com/macro.htm] Of in woorden: Zet in het nieuwe Trust center de beveiliging tegen macro's van Access tijdelijk uit.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Bij mij blijft zelfs de google cache-versie blank (ik zie alleen bovenin de googlecachebanner)

Uitzetten macro'sbeveiliging helpt niet. Ik heb nog zitten googlen en het lijkt erop dat het gewoon niet mogelijk is om vanuit Excel een query op te roepen die op UDF (userdef.functie) gebaseerd is.
Als ik connect met via de Access-optie dan zie ik de queries niet (ook een simpele testquery met een UDF), als ik bijv via "overige data"-verbind dan kan ik via deze wizard wel de query opzoeken, maar bij het openen van bijv. de velden (voor selectie) krijg ik weer die melding met betrekking tot die functie.

Vreemd...een jaar of 3 geleden heb ik ook iets dergelijks gedaan en volgens mij lukte het toen wel. Ik doe niet zoveel met Excel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijk eens naar How to configure Jet 4.0 to prevent unsafe functions from running in Access 2003

maar dit zal alleen van toepassing zijn indien excel de query uitvoert via de dao jet engine, misschien doet excel 2010 dit via een ander mechanisme waardoor het niet langer functioneert.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 13:54 ]

Pagina: 1