Geluidsproblemen: Versterker/speakeroutput geeft ruis, veel!

Pagina: 1
Acties:

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 00:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben nu ongeveer 2 maanden bezig geweest om het geluid van een studio correct te krijgen, maar dat is me tot nu toe niet gelukt.

Ik heb een draadloze microfoon aangesloten op een mixpaneel, en vanaf het mixpaneel gaat het geluid weer naar diverse speakers en van 1 speakeroutput gaat een kabeltje naar een andere mixpaneeltje, om te worden verdeeld zodat er een livestream mogelijk is met goed geluid.

Ik zal even een tekening plaatsen van hoe alles eruit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://img607.imageshack.us/img607/7413/stereop.jpg

Wat is eigenlijk het probleem?
-Eigenlijk niet zoveel, buiten het feit om dat ik veel RUIS hoor, en "stroomstootjes" en de ruis wordt harder naarmate je minder "input" hoort.

-Ik heb al geprobeert een kabel direct aan de hoofd-mengpaneel te koppelen maar ik krijg GEEN output van de Yamaha MX12.6.

-Na een kwartier luistern heb je gewoon hoofdpijn (De ruis is ongeveer net zo luid als de stem zelf)

-De ruis is (vrijwel) niet aanwezig uit de speakers zelf, heel soms hoor je de speakers wel "tikken" zoals je in de sample kan horen.

SAMPLE WMA: http://www.zshare.net/download/99456339b729e7ee/

:?

@Hieronder: :D Dat valt nog reuze mee haha. :+

[ Voor 15% gewijzigd door SalimRMAF op 23-03-2012 16:53 ]

Gulfstream G650

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-01 17:53

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Offtopic: pro paint skills daarzo ;)

Land van het eeuwige vuur

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Volg tot waar het signaal goed doorkomt en waar er opeens veel ruis in komt. Aangezien het bij de luidsprekers nog niet ruist, is het misschien je tweede mixer. Met wat voor kabels heb je alles aangesloten?

In één keer vanaf de MX12.6 naar de volgende mixer zou waarschijnlijk moeten kunnen, is een wat nettere oplossing.

[ Voor 164% gewijzigd door TBTL op 23-03-2012 17:07 ]

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-01 14:46
Je mist nog een aantal dingen. Volgens mij heeft die yamaha geen ingebouwde versterker, dus klopt het dat al je speakers actief zijn (of dat er in ieder geval nog een versterker tussen zit?)

En wat ruist er precies? Is het alleen de opname, is het ook terug te horen over je speakers, is het er nog steeds als je de schuif van je microfoon dicht zet? Wat je zou moeten gaan doen is dingen gaan elimineren. Trek je microfoon los, ruist het dan nog steeds, dan ligt het in ieder geval niet aan de microfoon, de verbinding van de microfoon. En ligt het dus waarschijnlijk aan de output kabel van je mengtafel, enz. Gewoon stap voor stap aanpassen. Want er zijn veel dingen die er mis kunnen zijn met dit soort opstellingen.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
In iedere speaker zit een versterker, ja.

Ik heb de "laatste" mixer er tussenuit gehaald, en ook dan (dus met een koptelefoon direct aan de kabel) hoor je de ruis. De laatste mixer heeft er niet veel mee te maken dus.

Zodra je de mengpaneel aansluit op het net hoor je de ruis; logisch eigenlijk want anders hoor je niets door de speakers. :p

De laatste weken heb ik echt bijna alles geprobeert. Zal nog de "laatste" kabel vervangen om te kijken of het daaraan ligt. ;)

Gulfstream G650

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik roep nu maar wat: aardlus?

• Sleepkever
Yeah, aardlus is waarschijnlijk correct. En dan is het niet zozeer een nette ruis, maar gewoon een 50hz brommetje. Wat je even kan doen is alles via zelfde stekkerblok proberen aan te sluiten wat al zou moeten helpen.

Bromt het ook als alle schuiven op de mengtafel dicht staan? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een aardlus tussen je mengtafel en je boxjes. Ik weet niet of dat verloop kabeltje wat je gemaakt heb zelf gemaakt hebt? Dan kan het ook nog zijn dat de aarde daar verkeerd gesoldeerd zit (Plus op de mantel, en de aarde op een draadje zou hetzelfde kunnen veroorzaken met storing in de buurt). Als je speakers nog ground lift knopjes hebben zou je daar ook mee kunnen spelen om te zien of dat problemen oplost.

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ik had eigenlijk gehoopt op 1 van deze 2 reacties: Het ligt aan je stroom/aarde/etc, of: Ik herken het gezoem, je moet die en die switch aandraaien op bijvoorbeeld het mengpaneel.

Zelf dacht ik namelijk ook dat het iets te maken had met electriciteit. Ik heb niet zoveel ervaring daarin, alleen wat ik wel weet zijn in ieder geval de basiselementen omtrent dit onderwerp.

-Het is gewoonweg Onmogelijk om ALLE aangesloten mengpanelen/speakers op dezelfde groep aan te sluiten, dit omdat het om een gebouw gaat met vele tientallen speakers/lokalen etc. Het netwerk is zeker 200 meter lang.

Kan ik niet het "ruisen" wanneer er niets te horen valt uitzetten? Dus dat de versterker zelf het niveau verhoogt o.i.d?

De splitter ziet er als volgt uit: (normale mic-splitter)
http://www.audioconn.com/prodimages/spliter-2.jpg

@Hierboven:
Ja, de speakers hebben switches met een "antenne" lol. Dat is dus de ground. Zal ik morgen mee spelen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door SalimRMAF op 23-03-2012 19:21 ]

Gulfstream G650

• Sleepkever
Wat een laatste mogenlijkheid is als je een beetje handig bent is om de aarde in de XLR kabels naar de speakers toe door te knippen (pin 1). Hierdoor blijven je speakers wel geaard via het stopcontact maar veroorzaakt het geen aardlus meer via de signaalkabel. Dit werkt echter soms wel en soms niet, maar ik weet ook geen makkelijke manier om het te testen zonder het echt fysiek door te knippen. Misschien dat je een kort verlengkabeltje hebt om te gebruiken als test die je er tussen kan zetten? Maar als het echt een lijn met meerdere speakers achter elkaar is dan heb ik daar ook zo mijn twijfels over. Groundlift op alle speakers is echt je beste gok dan. Succes! Ik weet echt dat het een van de lastigste problemen zijn om weg te krijgen...
Pagina: 1