Resterende schuifruimte RAID 1 gebruiken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:58
Goedemiddag,

Ik ben van plan om een 128GB ssd te kopen, maar daarmee houd ik natuurlijk nog mijn oude schijfjes van 250GB en 1TB over.

Ik was van plan deze in RAID 1 te zetten, maar ik kan nergens vinden of ik de resterende 750GB van mijn 1TB schijf alsnog als kan gebruiken (zegmaar, als 2e partitie gebruiken). Ik kon het nergens vinden in de RAID Faq en ook google gaf niet echt bruikbare antwoorden.

Op de RAID 1 setup wil ik dan mijn spellen installeren en de overige 750GB muziek en films. Echter kan ik inzien dat dit read-collisions kan opleveren, als je tegelijkertijd een spel wilt spelen maar ook muziek wilt luisteren?

Nogmaals mijn vraag dus; is het mogelijk om de resterende 750GB te gebruiken? :Y)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Edit: Ohja, mijn mobo is een AsRock 870 Extreme3 ;)

[ Voor 13% gewijzigd door IceBlackz op 23-03-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:57

D4NG3R

kiwi

:)

Verschillende intel controllers kunnen dit hardwarematig aan. Maar ook windows 7 heeft hier een softwareoplossing voor (Welistwaar minder effectief maar het werkt wel). Zo kan je gewoon 2 partities onderling RAID laten gebruiken.

http://www.howtogeek.com/...-raid-array-in-windows-7/

Jij wil RAID1 dus een Mirrored Volume.

Edit: Vanwaar wil je je spelletjes installeren op de RAID1 config? Dit voegt vrij weinig toe.. Games kan je zo opnieuw installeren en/of downloaden. Dus om deze constant te kopieren?..

[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2012 16:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
D4NG3R schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:45:
Verschillende intel controllers kunnen dit hardwarematig aan. Maar ook windows 7 heeft hier een softwareoplossing voor (Welistwaar minder effectief maar het werkt wel). Zo kan je gewoon 2 partities onderling RAID laten gebruiken.

http://www.howtogeek.com/...-raid-array-in-windows-7/

Jij wil RAID1 dus een Mirrored Volume.
Hmm, dat lijkt een optie inderdaad. Zou het ook mogelijk zijn om hardwarematig de RAID1 aan te maken en daarna softwarematig de overige 750GB als partitie aanmaken? Of zit windows dat restant dan gewoon niet meer nadat die RAID is aangemaakt?
Edit: Vanwaar wil je je spelletjes installeren op de RAID1 config? Dit voegt vrij weinig toe.. Games kan je zo opnieuw installeren en/of downloaden. Dus om deze constant te kopieren?..
RAID1 levert iets hogere leessnelheden op toch? Games die ik niet zo vaak speel maar af en toe gooi ik dan daar op, als ik een game even heel veel speel, installeer ik die op de ssd ;)

[ Voor 21% gewijzigd door IceBlackz op 23-03-2012 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Zoals ik al aangaf kunnen enkele Intel controllers dit. Ik heb echter geen ervaring met het opstellen van RAID zoals jij het wilt, dus met zekerheid kan ik het je niet zeggen.
IceBlackz schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:52:
RAID1 levert iets hogere leessnelheden op toch? Games die ik niet zo vaak speel maar af en toe gooi ik dan daar op, als ik een game even heel veel speel, installeer ik die op de ssd ;)
RAID1 houd in dat je alle data 1:1 kopieert tussen schijven/partities.
Wat jij bedoelt is RAID0 (Striped Volume).

Zie ook: Wikipedia: RAID

[ Voor 58% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dubbel. merged met hierboven.

[ Voor 86% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
D4NG3R schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 16:53:

RAID1 houd in dat je alle data 1:1 kopieert tussen schijven/partities.
Wat jij bedoelt is RAID0 (Striped Volume).

Zie ook: Wikipedia: RAID
Precies, en ook een quote van wikipedia:
..With appropriate operating system support, there can be increased read performance, and only a minimal write performance reduction;..
Lijkt me ook wel zo logisch, lezen van 2 schijven moet sneller kunnen dan van 1 enkele schijf (teminste, zo zou ik mijn controller wel ontwerpen :p)

[ Voor 12% gewijzigd door IceBlackz op 23-03-2012 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het extra tempo is te verwaarlozen in RAID1. Zeker als je een 'oude' schijf van 250GB icm een consumentenplank gebruikt. Ook vraag ik mij af of het wel zoveel sneller zal gaan als je je oude 250GB schijf in RAID0 zou zetten met je nieuwe..

Edit: RAID1 is er puur voor bedoelt als extra zekerheid (Redundantie) mocht 1 van je partities/schijven eruit knallen. Voor jouw spelletjes voegt het _niks_ toe.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 23-03-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met de Intel ICHs (iig tot versie 9) lukt het niet om meerdere disks op die manier in RAID te zetten en de overige ruimte nog te gebruiken. Ik heb het ooit geprobeerd met een 320, 400 en 500GB disk, maar zodra ik een array aanmaakte van 640GB (RAID 5, dus 3x 320GB van iedere disk) was de rest van de ruimte onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen RAID1, gebruik de schijven gewoon los met de 250GB schijf als backup ofzo, die vrijwel automatisch spindown staat. Een backup is waardevoller dan RAID1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

TERW_DAN schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 17:04:
Met de Intel ICHs (iig tot versie 9) lukt het niet om meerdere disks op die manier in RAID te zetten en de overige ruimte nog te gebruiken. Ik heb het ooit geprobeerd met een 320, 400 en 500GB disk, maar zodra ik een array aanmaakte van 640GB (RAID 5, dus 3x 320GB van iedere disk) was de rest van de ruimte onbruikbaar.
Vreemd Ik heb een ICH9R en ik heb 2 schijven waarvan het eerste deel in RAID 0 staat en het tweede deel in RAID1. Ik moet er wel bij vermelden dat beide schijven even groot zijn. Maar meerdere RAID configs zou wel moeten lukken

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, meerdere RAIDconfigs lukt prima, dat is gewoon de MatrixRAID die je dan gebruikt.
Maar het gaat niet werken als de ene schijf groter is dan de andere. Dan kun je nog steeds maar de grootte van de kleinste disk gebruiken, ongeacht in welke RAIDconfig je het zooitje gaat hangen.
Pagina: 1