Zelf-bouw-distributies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-10 10:43
Afgesplitsts van [metatopic]Het grote welk OS topic door CAPSLOCK2000. Bespreek hier distro's waarbij de gebruiker zelf het een en ander moet doen. Denk aan Linux From Scratch, Arch en Gentoo, maar ook je eigen remixen van een bestande distributie. Eigenlijk alles dus waar je bij je meer moet doen als een CD'tje in de laden klikken en een paar keer op next drukken.
WernerL schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:20:
Ik wel heel lang geleden, in een ver verleden toen Linux nog voor echte nerds was.
Tegenwoordig wordt mijn wifi-adapter zelfs out-of-the-box herkent. Ook nog wel eens met ndiswrapper moeten prutsen. Die goede oude tijd.. :')
Achteraf is het leuk ja... op het moment zelf voelde het toch niet zo :)
Met gnome 3 en KDE4 heeft Linux (als het aan mij ligt) Windows allang voorbij gestreeft.
Zeker als je ziet waar ze nu heen gaan met dat gekke Metro-Frankenstein Windows. Yuck.
Maar voor Linux (en zeker Apple) is het eigenlijk juist wel goed nieuws, omdat er daardoor een flink aantal overstappers zullen komen aanwaaien.
Ja ik irriteer me iedere keer weer als ik in Windows zit. Gnome3 is daarintegen perfect. O+ Nouja, bijna dan. [/subjectiviteit]
Niet perfect, maar het werkt best goed. Zeker na wat customization mijnerzijds. En het is beter dan Unity (voor mij persoonlijk dan).
//edit
Even de startpost gelezen, ik vind dat Archlinux ook nog wel bij het lijstje mag van Linux distro's. Dat is echt de beste Linux distro voor geeks/tweakers die ik ooit gebruikt heb. En volgens mij ook redelijk veel gebruikt. Na installatie welke redelijk makkelijk te doorlopen is heb je niets meer dan een commandline interface, vanaf daar kun je alles zelf helemaal inrichten zodat er geen onnodige troep op de achtergrond draait. Op het archlinux forum zie ik ook veel mensen die hun systeem echt zo minimalistisch als maar kan houden. Zeg maar gentoo maar iets gebruiksvriendelijker. Je hoeft zelf niets te compilen.
Arch is wel een verplicht nummer voor iedereen die de Ubuntu/Fedora/SuSE fase heeft doorlopen. Dan ga je echt begrijpen hoe e.e.a. in elkaar zit. En de handleiding is natuurlijk fantastisch. Ook het forum is heel goed.
Arch is m.i. ook een betere leerschool dan Gentoo. De distro zelf is beter (lees: stabieler vooral), bij Gentoo moet je veel te lang wachten en al dat gecompileer is minder leerzaam dan je zou denken. Je typt alleen maar "emerge <pakketje>" en daarna is het vooral wachten. Eigen inbreng bij het compileren heb je nauwelijks (behalve CFLAGS zetten enzo), en sneller dan Arch is het niet eens, dus daarvoor hoef je dat ook niet te doen.
Dan kan je nog beter een rondje LFS doen, want dan moet je echt het diepe in. Niet dat je die distro serieus moet gaan gebruiken (zover kom je gewoon niet), maar het is véél leerzamer dan Gentoo.

[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-03-2012 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:47:
Zeer zeker, maar Arch heeft wel een groot probleem, en dat is dat ze zowel DEB als RPM niet gebruiken. Ik heb hier 2 stukken hardware staan (die Brother printer/scanner) en een scanner, waar de fabrikanten DEB en RPM-installers voor aanbieden. Het spul is wel open source (shell scripts voor de printer, voor de scanner beidt die fabrikant ook de source aan), maar je kunt het in Arch dus niet installeren zonder ermee te moeten rommelen. Voor de Brother printers zit het spul wel in AUR (voor de mijne nog niet overigens), maar voor de scanner zou ik niet weten hoe ik die in Arch zou moeten installeren. Onder RPM of DEB-gebaseerde distro is het SANE installeren, dubbelklikken op de geleverde DEB of RPM, en scannen.
Je kan natuurlijk altijd de deb/rpm uit elkaar halen (het zijn gewoon zipfiles met wat bestanden erin). Best kans dat het gewoon werkt als je die op de juiste plaats in je Arch-systeem neerzet. De documentatie zit er meestal ook wel bij. Maar het is niet zo makkelijk als eventjes yum of apt-get doen nee.
LOOOOLZ... wat voor een god moet je dan wel niet zijn om een distributie in elkaar te zetten én te onderhouden in vredesnaam? :P
Als je dat baseert op een bestaande distro (Debian/Ubuntu/Fedora) valt dat nog wel mee. Dan lift je lekker mee met hun packages. Het werk dat je dan zelf moet doen is de keuze maken welke packages erin moeten, welke desktop je erin wil hebben en natuurlijk vooral de kosmetische kant: wallpaper, themes, kleurtjes.

Ik heb ook mijn eigen Debian Sid variant in elkaar gezet die ik vanaf usb-stick draai (een live versie dus, net als Ubuntu, niet geinstalleerd op de stick - dat werkt niet lekker). Je moet even doorhebben hoe de Debian systematiek in elkaar zit, maar na een tijdje gaat het steeds makkelijker.
Nu kan ik met 1 script een complete iso vanaf nul in elkaar zetten, duurt een uurtje ongeveer (vooral afhankelijk van je internetsnelheid - moet ongeveer 900 MB aan packages (1315 op dit moment) binnengehaald worden).
Ik werk nu alleen nog maar dingen bij als shell extensions, firefox addons, pakketje erbij, pakketje eraf, dat soort dingen.

Als je een distro vanaf source wil maken inclusief packages hosten, ja dan gaat het wel serieus veel werk worden. En het is niet eens zo vreselijk moeilijk, maar het kost zo ont-zet-tend veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ertepeller schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:31:
Je kan natuurlijk altijd de deb/rpm uit elkaar halen (het zijn gewoon zipfiles met wat bestanden erin). Best kans dat het gewoon werkt als je die op de juiste plaats in je Arch-systeem neerzet. De documentatie zit er meestal ook wel bij. Maar het is niet zo makkelijk als eventjes yum of apt-get doen nee.
Dan kan ook. Soms moet je echter ook de files die uit die RPM komen aanpassen aan het bestandsindeling en de BSD-type init-scripts van Arch. Voor veel bekende apparaten staat een manier om dat te doen in de Arch Wiki. Er zitten vooral veel laserprinters in heb ik gezien. Het lijkt wel alsof Linux/Unix-mensen gek zijn op laserprinters. Misschien komt dat wel omdat ze veel in bedrijven worden gebruikt, en dus vaak aan een server hangen, die vaak Linux draait, waardoor de fabrikant bijna verplicht is het te ondersteunen.

Soms werkt de aanpassing voor een ouder apparaat ook voor een nieuwere versie (aanpassingen voor Brother DPC-7065DN werken ook voor de DCP-7070DW.) Dit is echter niet altijd het geval en moet je zelf "op ideeën" komen en de guide slechts "globaal volgen" (je snapt wel wat ik bedoel), en voor een beginner kan Arch dan echt heel lastig zijn.

Echter, het feit dat ik die guide voor de DCP-7065DN heb gevonden en de drivers voor de 7070DW hetzelfde zijn heeft me overtuigd om die printer te kopen.
Als je een distro vanaf source wil maken inclusief packages hosten, ja dan gaat het wel serieus veel werk worden. En het is niet eens zo vreselijk moeilijk, maar het kost zo ont-zet-tend veel tijd.
Dat bedoelde ik dus. Ik zou dergelijke distro's ook niet in dit topic opnemen behalve misschien met een zijdelingse verwijzing.

De enige reden om dat te doen (IMHO) is als je echt *alles* wil leren, om wat voor reden dan ook, of als je een Linux-distro wil bouwen die geoptimaliseerd is voor een of andere supercomputer.

Echter, als je zo'n bak voor 5 miljoen bij Cray ofzo koopt, verwacht ik het OS erbij te krijgen.

[ Voor 45% gewijzigd door Katsunami op 22-03-2012 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Katsunami schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:41:
Dan kan ook. Soms moet je echter ook de files die uit die RPM komen aanpassen aan het bestandsindeling en de BSD-type init-scripts van Arch.
Uiteraard, maar het gaat om de functionaliteit bedoelde ik. Gegarandeerd dat je nog wel het e.e.a. zal moeten verbouwen ;)
Het lijkt wel alsof Linux/Unix-mensen gek zijn op laserprinters.
Ik ook, voor mij geen inktjet hoor... laser is zoveel mooier en scherper, geen verstoppende inktkanaaltjes meer, sneller. En ze kosten tegenwoordig echt niet zoveel meer. Mijn ouders heb ik ook een laser aangepraat (Samsung van iets meer dan 100 euro) en ze willen niet anders meer.
Dat bedoelde ik dus. Ik zou dergelijke distro's ook niet in dit topic opnemen behalve misschien met een zijdelingse verwijzing.
Crux is zo'n typische source-distro. Een soort LFS, maar je kan de bouwscriptjes downloaden.
De enige reden om dat te doen (IMHO) is als je echt *alles* wil leren, om wat voor reden dan ook, of als je een Linux-distro wil bouwen die geoptimaliseerd is voor een of andere supercomputer.
Ach, het is gewoon leuk om te doen :)
Voor mij is het niet eens dat ie dan sneller of optimaler is (maakt in de praktijk geen moer uit), maar het is gewoon fascinerend om zo onder de motorkap te kijken. Je bent een techneut of niet he.
Voor het "dagelijkse" werk gebruik ik m'n Debian distrootje, die vormt de juiste balans tussen goed functioneren, makkelijk updaten en toch voldoende controle kunnen uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-10 12:15
[...]
Als je dat baseert op een bestaande distro (Debian/Ubuntu/Fedora) valt dat nog wel mee. Dan lift je lekker mee met hun packages. Het werk dat je dan zelf moet doen is de keuze maken welke packages erin moeten, welke desktop je erin wil hebben en natuurlijk vooral de kosmetische kant: wallpaper, themes, kleurtjes.

Ik heb ook mijn eigen Debian Sid variant in elkaar gezet ...
Maar dat is nog geen LFS volgens mij. Dat is een minimale installatie doen van een distro en dan alleen installeren wat je nodig denkt te hebben.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Jogai schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 13:38:
Maar dat is nog geen LFS volgens mij. Dat is een minimale installatie doen van een distro en dan alleen installeren wat je nodig denkt te hebben.
Dat beweer ik toch ook niet ;)
Ik heb een scriptje gemaakt om een werkende Debian Sid distro te maken.

Dat begint met debootstrap - het absolute minimum aan packages wat je nodig hebt - dat kun je gebruiken als chroot-omgeving om daarbinnen dingen als de kernel, Gnome of KDE, LibreOffice, Gimp en wat verder nodig is toe te voegen. In principe is het eigenlijk heel simpel. Het meeste werk zit in het uitzoeken wat je zoal nodig hebt. Daarvoor kijk je dan in de packagelijst van bv. Ubuntu of CrunchBang om ideeen op te doen.

Als alle packages (op dit moment heb ik er ongeveer 1300 - resulterende iso is 800 MB) ga je wat modificaties doen: firefox opleuken met addons, /etc/skel vullen met .bashrc en .gvimrc, gconf/dconf-settings, enzovoorts.
Volgende stap is mksquash doen van die chroot-omgeving naar een gesquast filesysteem. Dan heb je één enkel bestand dat je in een bootable iso kan gieten, samen met een kernel en een initrd.

Dit kan allemaal gescript worden: van "debootstrap" tot aan "genisoimage".

Als je echt LFS-systeem moet je ook nog eens al die packages zelf gaan compileren. Dan ben je eeuwen bezig. Niet met de basis (LFS zelf), dat valt wel mee, maar BLFS (dus X, Gnome, Firefox, audio/video, heel veel libraries) is een gigantisch werk.
Als ik ooit tijd teveel heb komt dat nog wel eens aan bod, maar voorlopig ben ik al blij met mijn zelf samengestelde Debian distrootje.

Ik ben ooit begonnen met deze handleiding: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomizationFromScratch
Daar staat het wellicht nog wat duidelijker uitgelegd hoe e.e.a. werkt.
I.p.v. Ubuntu kan je dit ook voor Debian doen uiteraard, kwestie van de repo aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 07:14
Alle applicaties zelf compileren, gaat mij nog iets te ver.

Nee, ik bouw liever mijn eigen op-opensuse-gebaseerde linuxdistro met de webbased ontwikkelplatform susestudio.
(susestudio werkt met openid, dus je hoeft niet percee een accountje aan te maken, want je kan met een account van populaire netwerken inloggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandera
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-10 10:49
Hey, leuk topic dit!

Ik ben zelf al ongeveer 1,5 jaar aan de haal met Linux, begonnen met Ubuntu, wat geprutst met o.a. OpenSUSE, Debian en Crunchbang. Maar nu ben ik helemaal om naar Arch Linux. Super duidelijke documentatie, alles is goed te volgen. Heb nu een Xfce omgeving met Openbox als WM. Liep wel tegen wat bugs aan maar via het forum kon ik die verhelpen.

Nu ben ik denk ik ver aan het apps en UI tweaks gedeelte aanbeland, ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
Je zou nog kunnen proberen om Compiz als WM te gebruiken. Niet voor de flashy effecten -dat boeit me niet zo- maar vanwege de Expo (overzicht workspaces) en Wall (alle windows in een grid) die je dan hebt.
Dat zijn 2 dingen die ik persoonlijk toch niet meer kan missen. Helaas heb je dat met Openbox niet, hoe goed die verder ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-09 11:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mag ik FreeBSD aandragen? Ook heel minimalistisch van opzet en dmv het ports-systeem kan je je packages op maat compileren :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1