Afgesplitsts van [metatopic]Het grote welk OS topic door CAPSLOCK2000. Bespreek hier distro's waarbij de gebruiker zelf het een en ander moet doen. Denk aan Linux From Scratch, Arch en Gentoo, maar ook je eigen remixen van een bestande distributie. Eigenlijk alles dus waar je bij je meer moet doen als een CD'tje in de laden klikken en een paar keer op next drukken.

Maar voor Linux (en zeker Apple) is het eigenlijk juist wel goed nieuws, omdat er daardoor een flink aantal overstappers zullen komen aanwaaien.
Arch is m.i. ook een betere leerschool dan Gentoo. De distro zelf is beter (lees: stabieler vooral), bij Gentoo moet je veel te lang wachten en al dat gecompileer is minder leerzaam dan je zou denken. Je typt alleen maar "emerge <pakketje>" en daarna is het vooral wachten. Eigen inbreng bij het compileren heb je nauwelijks (behalve CFLAGS zetten enzo), en sneller dan Arch is het niet eens, dus daarvoor hoef je dat ook niet te doen.
Dan kan je nog beter een rondje LFS doen, want dan moet je echt het diepe in. Niet dat je die distro serieus moet gaan gebruiken (zover kom je gewoon niet), maar het is véél leerzamer dan Gentoo.
Achteraf is het leuk ja... op het moment zelf voelde het toch niet zoWernerL schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:20:
Ik wel heel lang geleden, in een ver verleden toen Linux nog voor echte nerds was.
Tegenwoordig wordt mijn wifi-adapter zelfs out-of-the-box herkent. Ook nog wel eens met ndiswrapper moeten prutsen. Die goede oude tijd..
Zeker als je ziet waar ze nu heen gaan met dat gekke Metro-Frankenstein Windows. Yuck.Met gnome 3 en KDE4 heeft Linux (als het aan mij ligt) Windows allang voorbij gestreeft.
Maar voor Linux (en zeker Apple) is het eigenlijk juist wel goed nieuws, omdat er daardoor een flink aantal overstappers zullen komen aanwaaien.
Niet perfect, maar het werkt best goed. Zeker na wat customization mijnerzijds. En het is beter dan Unity (voor mij persoonlijk dan).Ja ik irriteer me iedere keer weer als ik in Windows zit. Gnome3 is daarintegen perfect.Nouja, bijna dan. [/subjectiviteit]
Arch is wel een verplicht nummer voor iedereen die de Ubuntu/Fedora/SuSE fase heeft doorlopen. Dan ga je echt begrijpen hoe e.e.a. in elkaar zit. En de handleiding is natuurlijk fantastisch. Ook het forum is heel goed.//edit
Even de startpost gelezen, ik vind dat Archlinux ook nog wel bij het lijstje mag van Linux distro's. Dat is echt de beste Linux distro voor geeks/tweakers die ik ooit gebruikt heb. En volgens mij ook redelijk veel gebruikt. Na installatie welke redelijk makkelijk te doorlopen is heb je niets meer dan een commandline interface, vanaf daar kun je alles zelf helemaal inrichten zodat er geen onnodige troep op de achtergrond draait. Op het archlinux forum zie ik ook veel mensen die hun systeem echt zo minimalistisch als maar kan houden. Zeg maar gentoo maar iets gebruiksvriendelijker. Je hoeft zelf niets te compilen.
Arch is m.i. ook een betere leerschool dan Gentoo. De distro zelf is beter (lees: stabieler vooral), bij Gentoo moet je veel te lang wachten en al dat gecompileer is minder leerzaam dan je zou denken. Je typt alleen maar "emerge <pakketje>" en daarna is het vooral wachten. Eigen inbreng bij het compileren heb je nauwelijks (behalve CFLAGS zetten enzo), en sneller dan Arch is het niet eens, dus daarvoor hoef je dat ook niet te doen.
Dan kan je nog beter een rondje LFS doen, want dan moet je echt het diepe in. Niet dat je die distro serieus moet gaan gebruiken (zover kom je gewoon niet), maar het is véél leerzamer dan Gentoo.
[ Voor 7% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-03-2012 15:57 ]