Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Modivion
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-02-2022
Beste Tweakers,

Omdat ik ons bedrijfsnetwerk wat professioneler wil gaan maken en redundant zit ik naar het volgende te kijken.
Op dit moment hebben wij 2x exact dezelfde servers. Het doel is om deze te clusteren/redundant te maken, zodat in het geval van uitval de bedrijfsvoering gewoon door kan gaan. Er wordt gewerkt met VMWare vSphere 5.

Ik zit eigenlijk te twijfelen tussen 2x de QNAP TS-859U-RP+ Turbo NAS of SvSan appliance.

Allereerst mijn vraag of het mogelijk is om met de QNAP Datastores te mirroren. De info die ik kon vinden maakt dit niet duidelijk. Ook het QNAP Forum zelf krijg ik geen reactie.

Indien we voor SvSan kiezen, willen we d.m.v. VMDirectPath de HP P400 direct mappen. De array bestaat voorlopig nog uit 6x 1TB in Raid 10. Dit zou in de toekomst 8x 1TB Raid 10 kunnen worden of iets met 10/15K schijven/SSD's. Dit is nog niet helemaal duidelijk.

Om de iSCSI snelheid niet te beperken zal er of met een hele boel 1GB Nic's worden gewerkt, of een 10GB NIC worden aangeschaft. Weet iemand hier hoeveel 1GB NIC's er moeten worden ingezet om de snelheid van de RAID 10 niet te beperken? Om in ieder geval de bandwith niet te beperken komt de iSCSI op een aparte switch.

Ik hoor graag jullie advies, en bij vragen hoor ik het ook graag.

Bedankt!

Gr. Roy

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Modivion schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:28:
[knip]
Allereerst mijn vraag of het mogelijk is om met de QNAP Datastores te mirroren. De info die ik kon vinden maakt dit niet duidelijk. Ook het QNAP Forum zelf krijg ik geen reactie.
Volgens http://www.qnap.com/nl/pro_application.asp?ap_id=747 en http://wiki.qnap.com/wiki/Replicate_iSCSI_LUN kan het, maar heeft het beperkingen.
Indien we voor SvSan kiezen, willen we d.m.v. VMDirectPath de HP P400 direct mappen. De array bestaat voorlopig nog uit 6x 1TB in Raid 10. Dit zou in de toekomst 8x 1TB Raid 10 kunnen worden of iets met 10/15K schijven/SSD's. Dit is nog niet helemaal duidelijk.

Om de iSCSI snelheid niet te beperken zal er of met een hele boel 1GB Nic's worden gewerkt, of een 10GB NIC worden aangeschaft. Weet iemand hier hoeveel 1GB NIC's er moeten worden ingezet om de snelheid van de RAID 10 niet te beperken? Om in ieder geval de bandwith niet te beperken komt de iSCSI op een aparte switch.
[knip]
Zelf haal ik met een RAID 10 van vier USB sticks nooit de volle gigabit aan datasnelheid. Met andere woorden: meer info nodig om de vraag te beantwoorden. Begin eens met het aantal changed blocks op de storage omgeving. De benodigde IOps, latency en de benodigde doorvoersnelheid. Meten is weten!

while (! ( succeed = try ()));

• Modivion
Thanks voor je reactie.

Ik ben nog in een vroeg stadium dus het aantal CB, IOPS, latency is nog niet duidelijk. Het belangrijkste is in iedergeval de beste prestaties halen uit de hardware die aanwezig is. Oftewel uit de 6x (waarschijnlijk wordt dit 8x) 1TB RE4 1TB schijven.

Wat is jullie advies? Kiezen voor de QNAP NAS of toch voor SvSAN met een goed uitgedachte opstelling?

• nilisvw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-11 09:14
Echt datastores migreren kan de QNAP volgens mij niet. Iig niet de versie die wij hebben. Ik vind de manier van backuppen met een QNAP dan ook niet echt handig wanneer iSCSI wordt gebruikt. Zeker voor een bedrijfsnetwerk zou je willen dat je een simpele mogelijkheid hebt toch block level mirroren met een NAS.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Het zou fijn zijn om een lijstje te zien met eisen en wensen. Graag in detail uitgewerkt zodat het als filter kan dienen.

Eis = persee nodig, indien niet aanwezig valt de oplossing af
Wens = leuk om te hebben maar hoeft niet persee

Een hele harde eis is bijvoorbeeld dat de doorvoer (in IOps en in bandbreedte), capaciteit (formaat in GB/TB) en latency (in ms) voldoende zijn voor de huidige workloads (meten is weten!).
Als er geen groeiplannen zijn in de komende drie jaar hoeft er niet afgeweken te worden van de gemeten waarden. Als er plannen zijn voor upgrades, updates of andere groei moet hiermee rekening gehouden worden.

Nadat het lijstje af is kun je de verschillende oplossingen ernaast houden en objectief kijken of het een geschikte oplossing is ja of nee.

Argumenten als 'het zal wel goed zijn' of 'dat heb ik thuis ook' horen niet bij een dergelijke zakelijke keuze. Een misschatting kan je bedrijfsvoering enorm beïnvloeden.

while (! ( succeed = try ()));

• Modivion
Ok, thanks.

Ik ga er even voor zitten en dan kom ik erop terug :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 17:08
De afgelopen week heb ik een SvSAN opstelling in productie genomen bij een klein bedrijf en heb performance tests gedaan met SQLIO voordat ik SvSAN in productie nam.
Conclusie: prestatie van SvSAN mirrored datastore is goed genoeg om in produktie te gaan.

productieopstelling:
VMware vSphere 5, local VMFS op een zeer lichte belaste disk met prima performance voor o.a. Exchange 2010 in deze omgeving
Proliant DL380G7 RAID-1 2x 7200rpm 500GB disks

testopstelling, nu in produktie:
VMware vSphere 5, iSCSI, StorMagic SvSAN mirrored op lokale disks via vmdk, enige gebruiker van deze disk, maar wel via zelfde RAID-controller als in opstelling 1.
Proliant DL380G7 RAID-1 2x 10.000rpm 600GB disks
1GB iSCSI netwerk met flow control; geen jumbo frames.

tests met SQLIO, 1e resultaat is "oude" productieopstelling, 2e is SvSAN

create 1GB testfile:
sqlio -kW -s10 -fsequential -t8 -o8 -b8 -LS -Fparam.txt timeout /T 10

RunTests.cmd:
sqlio -kW -t8 -s120 -o8 -frandom -b8 -BH -LS C:\TestFile.dat (write random)
sqlio -kR -t8 -s120 -o8 -frandom -b8 -BH -LS C:\TestFile.dat (read random)
sqlio -kW -t8 -s120 -o8 -fsequential -b64 -BH -LS C:\TestFile.dat (write sequentieel)
sqlio -kR -t8 -s120 -o8 -fsequential -b64 -BH -LS C:\TestFile.dat (read sequentieel)

Resultaat write random

IOs/sec: 2217.05
MBs/sec: 17.32
latency metrics:
Min_Latency(ms): 0
Avg_Latency(ms): 28
Max_Latency(ms): 580

IOs/sec: 3171.74
MBs/sec: 24.77
latency metrics:
Min_Latency(ms): 1
Avg_Latency(ms): 19
Max_Latency(ms): 629

Resultaat read random

IOs/sec: 805.38
MBs/sec: 6.29
latency metrics:
Avg_Latency(ms): 78
Max_Latency(ms): 2889

IOs/sec: 2084.76
MBs/sec: 16.28
latency metrics:
Avg_Latency(ms): 30
Max_Latency(ms): 1662

Resultaat write sequentieel
IOs/sec: 1297.13
MBs/sec: 81.07
latency metrics:
Avg_Latency(ms): 48
Max_Latency(ms): 644

IOs/sec: 1785.93
MBs/sec: 111.62
latency metrics:
Min_Latency(ms): 7
Avg_Latency(ms): 35
Max_Latency(ms): 296

Resultaat read sequentieel

IOs/sec: 3355.21
MBs/sec: 209.70
latency metrics:
Avg_Latency(ms): 18
Max_Latency(ms): 676

IOs/sec: 4554.85
MBs/sec: 284.67
latency metrics:
Avg_Latency(ms): 13
Max_Latency(ms): 347

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 13:20

mutsje

Certified Prutser

Het lijkt me ook handig zeker gezien je het in een bedrijfsnetwerk wil opnemen om te kijken wat voor support contract(en) je op de genoemde apparaten kan afsluiten. Van Qnap weet ik dat je hier geen 24 uurs contract vor af kan sluiten. Lijkt me niet echt handig om in een productieomgeving in te zetten om je vm's op te hosten....

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De QNAP ondersteunt wel LUN snapshots:
http://www.qnap.com/fw_v35/snapshot.asp

Die je met een job kunt laten aanmaken en overzetten naar een 2de QNAP.
Pagina: 1