Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.
Snel accounts and PW's wijzigen jongens!
[ Voor 34% gewijzigd door S1W op 23-03-2012 10:15 ]
Nu de nettere reactie: ik zou die wachtwoorden even uit je post verwijderen.
[ Voor 40% gewijzigd door significant op 23-03-2012 10:15 ]
Maar het lijkt me handig als je even de ww's uit je post haalt.
Dacht het ligt aan mij, maar gelukkig (nouja.. gelukkig) ben ik niet de enige die het ervaart.
edit: heerlijke redundantie.
[ Voor 10% gewijzigd door Xan op 23-03-2012 10:16 ]
Als dit de echte login gegevens zijn, dan zou ik ze maar snel veranderen...
Edit: volgens mij zijn deze DBs waarschijnlijk toch niet van buitenaf toegankelijk, maar toch... Ergens een haakje vergeten sluiten of zo?
[ Voor 78% gewijzigd door Turbots op 23-03-2012 10:17 ]
Permanent wintericon!
Dus je moet eerst nog door de perimeter en binnen het netwerk komen, als het goed is.
Goed om te zien dat er sterke wachtwoorden worden gebruikt!
Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.
Never underestimate the power of stupid people in large groups
Hoe sneller er iets aan gedaan wordt, hoe minder kans eventuele hackers of kwaadwillige gebruikers hebben om daadwerkelijk iets buit te maken... De wachtwoorden hier in het lang en het breed uitsmeren zal de admins wel aanmoedigen om snel actie te ondernemen. Iedereen kon deze wachtwoorden trouwens zien, dus ze hier posten "verergerd" de situatie niet naar mijn mening...Wokkels schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:17:
Zucht, ik wilde dit in een DM zetten naar de crew, zodat niet iedereen op het forum deze info zou hebben. Maar blijkbaar heeft niet iedereen gezond verstand...
Ik mag hopen dat de redactie toch echt geen rechten heeft om wachtwoorden in de PHP code aan te passenDannydekr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:18:
Denk dat iemand nu bij de redactie met rode oortjes en een zwetend voorhoofd als een gek de wachtwoorden aanpast. Het kost immers enkele seconden om met deze gegevens het gehele userbestand van Tweakers weg te roven?
Gelukkig zijn de devvers er mee bezig
Dit soort zaken kan je beter melden in Lieve Devvers waar ook al een paar topics geopend waren zo te zien.
[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 23-03-2012 10:21 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
En daarom zijn ze meteen weggemodbreakt?Turbots schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:19:
[...]
Hoe sneller er iets aan gedaan wordt, hoe minder kans eventuele hackers of kwaadwillige gebruikers hebben om daadwerkelijk iets buit te maken... De wachtwoorden hier in het lang en het breed uitsmeren zal de admins wel aanmoedigen om snel actie te ondernemen. Iedereen kon deze wachtwoorden trouwens zien, dus ze hier posten "verergerd" de situatie niet naar mijn mening...
Permanent wintericon!
Ja, maar indirect is het risico natuurlijk wel aanwezig, leuke inkijk in de config van Tweakers...Keypunchie schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:17:
Het zal wel meevallen met het directe risico. Neem aan dat die users alleen vanaf lokale omgeving (app-servers) erbij mogen en niet vanaf het internet.
Dus je moet eerst nog door de perimeter en binnen het netwerk komen, als het goed is.
Goed om te zien dat er sterke wachtwoorden worden gebruikt!
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
* SinergyX leest frontpage over diverse 'lekken' die het nieuws komen.Wokkels schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:17:
Zucht, ik wilde dit in een DM zetten naar de crew, zodat niet iedereen op het forum deze info zou hebben. Maar blijkbaar heeft niet iedereen gezond verstand...
Waarom zou T.net dan opeens 'sneaky achter de schermen' moeten werken? Als er door een bugje alsnog gevoelige gegevens op straat zijn gekomen (hoeft maar 1 bezoeker en een dump van te maken), waarom zou dat opeens heel geheimzinnig moeten gaan?
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Het gaat niet om geheimzinnig. Het gaat om "responsible disclosure". Als je hebt gezien dat de buurman vergeten is zijn auto op slot te doen en er een dure GPS-unit achter de voorruit ligt, dan bel je toch even aan om hem dat te zeggen, dan ga je dat toch niet per megafoon vanuit jouw deuropening roepen?
Hetzelfde hier.
Inderdaad. Het heeft weinig zin om het op die manier openbaar te maken, brengt alleen maar meer 'risico' met zich mee.Keypunchie schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:26:
@SinergyX
Het gaat niet om geheimzinnig. Het gaat om "responsible disclosure". Als je hebt gezien dat de buurman vergeten is zijn auto op slot te doen en er een dure GPS-unit achter de voorruit ligt, dan bel je toch even aan om hem dat te zeggen, dan ga je dat toch niet per megafoon vanuit jouw deuropening roepen?
Hetzelfde hier.
Buiten dat zijn het ook je eigen gegevens die mogelijkerwijs at risk zijn, dus is het ook eigenbelang
Permanent wintericon!
Virussen? Scan ze hier!
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Het waren wachtwoorden van systeemaccounts.wildhagen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:33:
Hoe zit het met gebruikers waarvan de wachtwoorden nu op straat gekomen zijn? Worden die geforceerd om een nieuw wachtwoord te genereren?
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ja inderdaad. Meer is het niet geweest lijkt me. Wel weer iemand die voor het komende decenium koffie mag halen en bier dragen op de MOAMmoorscode schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:34:
Enige wat mis is is dat de PHP-open tag niet met een < begint. Typo lijkt me.
Ja, binnen een paar seconden van mijn post. Hoe moet ik dat dan zien? Die reactie zie ik dan ook pas als de mijne geplaatst is he...Hooglander1 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:34:
Waar haal jij vandaan dat er wachtwoorden van gebruikers op straat gekomen zijn? Wilbert zegt net dat dat niet kon gebeuren.
Maargoed, dat is dus ook weer opgehelderd
Virussen? Scan ze hier!
Jij bent zeker ook nog zo iemand die denkt dat de monitor de PC is? Redactie != DevversDannydekr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:18:
Denk dat iemand nu bij de redactie met rode oortjes en een zwetend voorhoofd als een gek de wachtwoorden aanpast. Het kost immers enkele seconden om met deze gegevens het gehele userbestand van Tweakers weg te roven?
De gebruikers waren zgn. "databasegebruikers", oftewel de accounts waarmee regels uit een database worden ingeladen (zie het als systeemaccounts).oe zit het met gebruikers waarvan de wachtwoorden nu op straat gekomen zijn?
Die accounts zijn doorgaans gebonden aan servers waarvandaan mag worden verbonden. Precies om bij uitlekken tegen te gaan dat de hele wereld plotseling root-rechten op de database heeft.
"Defense in-depth" heet dat. Je moet er van uitgaan dat een enkele beveiliging wel eens omzeilt kan worden en daarom een volgende laag hebben om in zo'n geval de aanvaller alsnog te beperken in de schade die hij kan aanrichten.
In je DB server aangeven dat access alleen van bepaalde IP adressen mag komen (je webservers) en klaar. Dan kan je hier weinig mee.Dannydekr schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:18:
Hier maken wij ook gebruik van op het werk. Geen 'groot' beveiligingsrisico geweest dus.Keypunchie schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:38:
[...]
De gebruikers waren zgn. "databasegebruikers", oftewel de accounts waarmee regels uit een database worden ingeladen (zie het als systeemaccounts).
Die accounts zijn doorgaans gebonden aan servers waarvandaan mag worden verbonden. Precies om bij uitlekken tegen te gaan dat de hele wereld plotseling root-rechten op de database heeft.
"Defense in-depth" heet dat. Je moet er van uitgaan dat een enkele beveiliging wel eens omzeilt kan worden en daarom een volgende laag hebben om in zo'n geval de aanvaller alsnog te beperken in de schade die hij kan aanrichten.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Heb zo snel mogelijk een post aangemaakt zonder mezelf druk te maken over de juiste banming van de verantwoordelijkenhyptonize schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:37:
[...]
Jij bent zeker ook nog zo iemand die denkt dat de monitor de PC is? Redactie != Devvers
Hoewel de wachtwoorden bekend waren, waren ze door andere beveilingsmaatregelen nog steeds niet te gebruiken: onze databases zijn niet direct vanaf internet te bereiken.wildhagen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:33:
Hoe zit het met gebruikers waarvan de wachtwoorden nu op straat gekomen zijn? Worden die geforceerd om een nieuw wachtwoord te genereren?
Wachtwoorden van gebruikers zijn dus sowieso niet op straat komen te liggen. En ook zijn de gegevens die zichtbaar waren al weer aangepast en niet meer geldig.
Later vandaag zullen we, zoals jullie van ons gewend zijn, met meer informatie komen in een .plan.
Dat maakt 'm niet minder zichtbaar op het moment dat ie geinclude wordt.Rob schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:23:
Bijzonder dat het ontbreken van een < die info kan tonen. Meestal wordt die data in een config bestand buiten de www-mappen bewaard
[ Voor 174% gewijzigd door wimpie007 op 23-03-2012 11:08 ]
Nee, maar dan is het alsnog niet heel erg netjeswimpie007 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:07:
Als ze niet vanaf buiten te gebruiker waren is er toch niks aan de hand?
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
Dus wil je niets veranderen?wimpie007 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:07:
Als ze niet vanaf buiten te gebruiker waren is er toch niks aan de hand?
[ Voor 38% gewijzigd door MoiZie op 23-03-2012 11:14 ]
Verwijderd
Ze zijn uiteraard weldegelijk aangepast ....MoiZie schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:12:
Dus wil je niets veranderen?Dan weet iedereen je wachtwoorden en heb je alleen nog maar de buitenste laag te kraken om helemaal binnen te komen...
Uiteraard zijn ze wel aangepast, zowel het wachtwoord als de accountnaam.MoiZie schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:12:
[...]
Dus wil je niets veranderen?Dan weet iedereen je wachtwoorden en heb je alleen nog maar de buitenste laag te kraken om helemaal binnen te komen...
"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan
tikfoutje: twiterrob_erwt schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:18:
En zoals beloofd de .plan update: plan: Server- & netwerkstatusmeldingen XII
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Euhm ja, nu niet meer in ieder geval.
Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:13:
[...]
Ze zijn uiteraard weldegelijk aangepast ....
Een reactie op wimpie007Kees schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:15:
[...]
Uiteraard zijn ze wel aangepast, zowel het wachtwoord als de accountnaam.
Lijkt mij niet meer dan logisch om deze wachtwoorden af te schermen op je eigen website.
Daarnaast zijn de berichten welke op Frontpage terecht komen structureel gemaakte fouten die niet komen door het vergeten van < welke binnen 2 minuten aangepast was. Daarnaast was de beveiliging van T-net zodanig goed dat er niks met de gegevens gedaan zou kunnen worden in deze korte tijdsperiode.
De inloggegevens etc blijft gewoon informatie die niet zo handig is om overal te hebben en dan vooral niet op je eigen site.
Ik vind de fout menselijk en gewoon goed opgelost van de devvers
Waarom staan die wachtwoorden uberhaupt in de doc root?Kees schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:15:
Uiteraard zijn ze wel aangepast, zowel het wachtwoord als de accountnaam.
Dit is echt niet de eerste keer dan PHP source zichtbaar is hoor.Daarnaast zijn de berichten welke op Frontpage terecht komen structureel gemaakte fouten die niet komen door het vergeten van < welke binnen 2 minuten aangepast was.
[ Voor 34% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-03-2012 18:35 ]
Ik heb wel ooit eens wat Zend Encoded source gezien, waar React/HenkBoard mee gecompileerd is. Maar op t.net nog nooit eerder PHP-code?Olaf van der Spek schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:33:
[...]
Waarom staan die wachtwoorden uberhaupt in de doc root?
[...]
Dit is echt niet de eerste keer dan PHP source zichtbaar is hoor.
Op Fok werd de index.php wel eens een keer blootgelegd, maar dat was niet zo boeiend, gezien al het belangrijkste buiten de webroot stond.
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 3% gewijzigd door afraca op 24-03-2012 22:48 . Reden: spatiegebruik.nl ]
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
zoek op pastebin.com naar tweakersafraca schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 22:47:
Ik was eigenlijk nog wel benieuwd naar het code fragmentje, niet zozeer vanwege de accounts, maar meer vanwege het afleiden van de architectuur en de gebruikte syntax. De code heeft nu toch al op straat gelegen, kunnen jullie niet even die accountgegevens eruit halen en een snippet hier neer zetten?
I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.
1
2
3
4
5
6
| ?php $db_server="192.168.1.1" $db_user="uberroot" $db_pass="keesmaghetfixen" ?> |
M.a.w., geen 'architectuur' uit af te leiden en waar die file staat maakt allemaal geen donder uit: als je 'm include en die start tag ('<?php') was niet goed, dan wordt 'ie plaintext naar de browser gestuurd en aangezien de variables erin vervolgens niet gezet worden is er (bijvoorbeeld) geen db connectie en komt er dus verder ook weinig tevoorschijn.
Even de pastebin erbij gepakt en inderdaad, precies wat ik zei. Alleen dan in een $config array. En eronder de source van de webpagina die gegenereerd wordt nadat er geen configuratie was.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2012 00:30 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar inderdaad niet heel spannend, kan crisp niet even wat dependency graphs genereren en posten
[ Voor 24% gewijzigd door afraca op 24-03-2012 23:24 ]
IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB
Nog altijd niets spannends dus
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dat staan ze niet, maar dat maakt voor een require() weinig uitOlaf van der Spek schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 18:33:
[...]
Waarom staan die wachtwoorden uberhaupt in de doc root?
Maar de configReader is al zodanig aangepast dat hij nu checked of een config file geen output genereert.
[ Voor 17% gewijzigd door crisp op 25-03-2012 00:24 ]
Intentionally left blank
CyBeR schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 23:27:
Postfix is gewoon de default MTA van Ubuntu, wat ze bij t.net tegenwoordig gebruiken. En die timeout is in milliseconden.
Nog altijd niets spannends dus
True, de hmms waren dat misschien zelfs nog overdreven.
[ Voor 12% gewijzigd door afraca op 25-03-2012 16:41 ]