• Handsz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 31-01 20:59
een aantal weken geleden heb ik, voor het eerst van mijn leven zelf een pc in elkaar gezet (met wat hulp van mensen op dit forum op de zware momenten). Het betreft de high end game pc uit de bbg van maart 2012. Hij werkte fantastisch en zonder problemen, totdat hij een paar dagen geleden niet meer aan wilde. Ik heb hem toen van de stroom gehaald om hem onder mijn bureau vandaan te kunnen halen... weer aan de stroom gelegd en zie....hij deed het gewoon weer!!!
Tot vanochtend dan. Gisteravond gewoon de pc afgesloten, ik wil hem vandaag aanzetten en er gebeurt helemaal niks. Ik heb alle stekkers nagekeken en alles lijkt stevig op zijn plaats te zitten. Ook de stekker in het stopcontact zit goed en het aan/uit-knopje staat ook zoals het hoort.
Iemand die een idee/tip heeft?

Verwijderd

Om zeker te zijn kan je het beste alle interne stekkers even helemaal los maken en opnieuw bevestigen. Brand het lampje van het moederbord wel (geel / groen) op het moment dat het mis gaat? Test anders zonder videokaart of in probeer deze in een ander PCI slot en test zonder rand apparatuur.

Edit: Vergeet niet de CPU power stekker opnieuw aan te sluiten & post je specs er ook even bij!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2012 07:48 ]

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

• Handsz
er gaat geen lampje branden... want er gebeurt dus helemaal niks! Alsof ik de stekker uit het stopcontact getrokken heb. Maar ik zal alle stekkertjes en het loshalen van alle randapparatuur en de videokaart proberen.... heb ik wat te doen in het weekend met dit slechte weer :-)
De specs zijn trouwens exact zoals de bbg van maart voor de high end game pc, ik wil ze hier wel neer zetten als dat gewenst is, maar op zich zijn ze te zien op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2012

[ Voor 38% gewijzigd door Handsz op 23-03-2012 08:04 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

kan ook kortsluiting zijn, trek je systeem eens helemaal uit je kast, leg het ergens op een plank en kijk of ie het dan wel doet.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor zulk soort problemen is het handig om wat reserve-hardware te hebben. Als je redelijk zeker weet dat er geen kortsluiting is (bijv. moederbord dat de kast raakt of dat er ergens een schroefje tussen is gevallen) zou ik de voeding uitwisselen met een ander exemplaar. Helpt dat niet, dan 1 voor 1 alle onderdelen uit de pc halen, totdat ie weer opstart of tekenen van leven geeft (geheugenmodules ook los van elkaar proberen).

Heb laatst ook zoiets gehad en toen bleek hij na bovenstaande acties nog niet op te starten. Conclusie was in dat geval dus moederbord of processor (bleek uiteindelijk moederbord te zijn toen ik die had vervangen).

PS. check ook simpele dingetjes, zoals of de aan/uit-knop wel goed werkt.

• Handsz
ik ben nog niet aan het echt uit elkaar halen van de pc toegekomen, maar zag wel, toen ik hem van zijn plaats haalde dat er bij 1 van de usb 2 poorten aan de achterzijde, het plastic middenstukje ontbreekt wat er voor zorgt dat je een usb stekker er niet verkeerd om in kan doen. Ik heb geen idee of dat misschien een oorzaak kan zijn van mijn probleem?

• koekwau5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-03-2025
Dit kan nog wel eens kortsluiting maken.
Het zijn allemaal stukjes koper-achtig spul. Zijn deze nog recht en komen deze niet tegen elkaar aan?

Heb je bij het inbouwen van je moederbord ook opgelet of er geen moederbord placeholders in je kast op de verkeerde plekken zaten? Deze heb je er wel uitgehaald en niet laten zitten?
Wanneer deze tegen je moederbord aankomen kan dit ook vreemde dingen veroorzaken.

• Handsz
zo even verder zeuren over de speurtocht van een n00b. Voor dag en dauw (je kunt maar wakker liggen) aan de slag gegaan. In de usb poort, waar het plastic middendeeltje los is gekomen (teruggevonden in de usb stekker van de printer!) steken vier pinnetjes fier overeind. Dat lijkt dus geen sluiting te kunnen maken. Videokaart er uit maakte geen verschil. Stekkertje met opschrift 1394 (firewire?) er uit en zie: de pc start. Stekker er weer in en de pc deed het niet meer, stekker er dus maar weer uit...en toen deed de pc het ook niet!
Verder speuren dus maar...stekker van ssd en dvd -brander en hdd er uit en na deze laatste handeling werkte het weer.
Ssd weer aansluiten leidde er toe dat het weer niet werkte, maar vreemd genoeg was het enkel weer aansluiten van de hdd ook een reden voor de pc om niet meer aan te willen. vrezend dat ik dus uitsluitend kapotte componenten had heb ik al die stekkers er dus weer uit gehaald en er nogmaals in gedaan...en nu lijkt alles te werken (?). Afwachten voor hoe lang, aangezien ik niet een (voor mij) echt duidelijke oorzaak van het probleem heb gevonden.

Blijft het probleem van het losgekomen middendeeltje van die usb poort. Ik ben er zeker van dat ik niks vreemds gedaan heb met dat ding. Alleen de printer er op aan gesloten en die printte prima. Met het er uit halen van de usb stekker is dat stukje kennelijk losgekomen. Zou ik bij de webwinkel een beroep kunnen doen op de garantie of gooien ze het er dan op dat ik iets verkeerd gedaan heb? (al vraag ik me af wat dat dan zou moeten zijn). Of is het gewoon een al te klein probleem om er drukte over te maken?
Pagina: 1