Eenvoudige samba share maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
In het kader van: hoe moeilijk kan het zijn. Ik heb een media speler staan en ik heb een ubuntu machine staan. Nu wil ik graag mijn bestanden delen vanaf de ubuntu machine. Enige eisen die ik stel aan mijn share:
- Open en zichtbaar voor iedereen in het netwerk
- Geen schrijfrechten in de map, read only.

Nu heb ik de volgende zaken geprobeerd:
- rechtermuisknop van de map, deelopties. Vervolgens delen aangezet "Deze map delen" + "Gasttoegang".
- samba gui geinstalleerd
- swat (web gui)
- handmatig een samba bestand in elkaar geknutseld

Maar elke keer krijg ik op zowel een Windows 7 laptop als Boxee de foutmelding dat ze er niet in kunnen (geen toegang). Ze zien de shares dus wel staan.

mijn entry in de smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
[video]
   comment = blabla
   path = /media/RAID5/media/video
   only guest = yes
   writeable = no
   read only = yes

Waarom wil het maar niet werken? Gebruik ik verkeerde parameters? Moet ik parameters als public en/of browseable gebruiken?

Heb mijn inspiratie voor de smb.conf onder andere uit deze webpagina geput:
http://www.comptechdoc.org/os/linux/manual4/smbconf.html

Heb swat geprobeerd via deze pagina:
http://www.liberiangeek.n...-ubuntu-10-04-lucid-lynx/

[ Voor 11% gewijzigd door Robkazoe op 23-03-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

http://www.debuntu.org/guest-file-sharing-with-samba

Performance wise is het wellicht een beter idee de share via NFS aan te bieden.

Inderdaad, hoe moeilijk kan het zijn. D'r staan ook niet zoveel FAQ's over Samba op internet :X

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 23-03-2012 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
NFS staat op mijn lijstje omdat ik daar ook goede verhalen over gehoord heb. Maar ik dacht, ik ga even een share aanmaken op mijn Ubuntu machine. Hoe moeilijk kan het zijn. Bij Windows is het rechtermuisknop, map delen met everyone en je bent klaar. Met Ubuntu ben ik nu twee avonden bezig en ik zie enkel een share staan die ik nog steeds niet kan benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-06 22:34

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Even simpel kijken naar de rechten van de map die je deelt. Deze moeten wel readable zijn voor other. Een mask van 770 op de map heeft dus geen zin, gasten mogen er niet in. De map en submappen moet 777 zijn, bestanden 666.
Edit: Of de mask natuurlijk voor read only, 777 en 666 is read/write. 664 en 775 is natuurlijk other read only, user/group read/write.

Heb 't op 't werk ook, samba share met facturen, sommige mappen hebben geen other rechten, dus ze kunnen er niet in.

[ Voor 16% gewijzigd door Hero of Time op 23-03-2012 00:16 . Reden: read-only vs read/write ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En het is een slecht idee handmatig smb.conf bij te werken nadat je SWAT hebt geïnstalleerd.

SWAT config demootje;
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=U0fZUwrc-dA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
http://www.go2linux.org/l...ba-no-password-public-905

Heb de bovenstaande link geprobeerd welke met een erg basic smb.conf bestand aan komt zetten. Zie de share weer staan, heb mijn map netjes gechmod naar 666 toe en kan er niet in komen.

http://www.debuntu.org/guest-file-sharing-with-samba
De link van fridgeman geprobeerd en werkt ook niet. Weer het gezeik dat hij niet in de map kan komen.

Wat doe ik in godsnaam fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

post eens ff je gehele smb.conf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[global]
workgroup = workgroup
server string = ubuntu
security = share
guest account = nobody
log file = /var/log/samba.%m

[guest share]
comment = bla
browseable = yes
read only = yes
guest ok = yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je path klopt wel?

En de directory RAID5 is ook echt in hoofdletters?

code:
1
testparm

ziet geen fouten?

en je hebt ook
code:
1
sudo /etc/init.d/samba reload

uitgevoerd nadat je smb.conf hebt bewerkt?

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 23-03-2012 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
Pad klopt precies net als de hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tijd om de permissies v/d mappen te controleren.

Zoals Hero of Time al zegt.

Je kan ook hier kijken; Wikipedia: chmod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
Grappig, heb ondertussen NFS al aan de praat al is dat protocol rete traag (vermoedelijk kiest ubuntu standaard voor versie 4 die weer slecht ondersteund wordt door Ubuntu).

Heb al gechmod voor het leven. De map heeft nu 777 rechten dus het zou goed moeten gaan maar hij geeft nog steeds aan dat ik er niet in mag.

Ik stop ermee voor vandaag. Merk aan mezelf dat ik steeds meer geïrriteerd raak aan alle ellende. Snap gewoon niet waarom het zo moeilijk moet zijn om een paar simpele mappen te delen zonder security crap. Samba krijg ik dus nog steeds niets mee naar binnen gehengeld. Ik zie shares staan en thats it. En NFS komt me nu ook alweer half de keel uit zetten vanwege de incompatibiliteit met versie 4.0 en boxee box.

[ Voor 39% gewijzigd door Robkazoe op 23-03-2012 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
security = share

[share]
        browseable = yes
        guest ok = yes
        writable = no
        read only = yes

smbusers:
code:
1
nobody = guest pcguest smbguest

Dit moet het doen. Als je Nederlandse Windows er bij hebt, even 'gast' toevoegen. Het probleem kan zijn dat je 'guest = nobody' in je bestand hebt staan. Op het werk staat dat er niet bij, zoals hierboven te zien is, staat het juist andersom, en op mijn Debian Sid heb ik al helemaal niet zo'n entry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
Verrassend, maar het werkt niet. Heb die config en die smbusers gebruikt en het werkt nog niet. Heb de map nog maar eens ge777-ed met chmod en de samba services herstart (twee stuks) en het werkt nog niet.

Begon te twijfelen of het lag aan mijn Boxee dus had op mijn laptop een map aangemaakt met Elephant Dream en deze deed het meteen. Dus daar ligt het niet aan. Laptop is overigens Windows 7.

Snap gewoon niet dat het zo moeilijk moet zijn onder Ubuntu (of welk linux systeem dan ook). Onder Windows is het drie muisklikken en het is klaar. Voor Ubuntu/samba moet je blijkbaar raketgeleerde zijn om het ook maar aan de praat te krijgen. Maar nee, nu moet ik een extra beveiligingslek in mijn Ubuntu server bouwen (lees een extra gebruiker) omdat het systeem te crap voor woorden werkt. Het serviceaccount principe kent Ubuntu ook niet dus das knap ruk.

NFS is te traag voor woorden, SMB krijg ik geen toegang tot. Geweldig dat Ubuntu. Enige wat goed is, is de opstarttijd. En RAID5 softwarematig mag er ook wel zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Robkazoe op 27-03-2012 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Nu online
Ik ga het opgeven met Ubuntu. Ga morgen nog FreeNAS een poging geven (al ben ik sceptisch want openmediavault werkte ook al matig). Als dat ook niet soepel werkt, dan stap ik over naar een Windows Server optie. Mag daar voorlopig nog gebruik van maken via mijn school licentie. Tegen die tijd is de server wel aan vervanging toe en moet ik maar eens kijken naar iets anders. Het was een interessante maar vooral frustrerende ervaring. Ubuntu ligt mij beduidend minder dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Net heb ik een share gemaakt op mijn notebook (Fedora 16). Ik ben al sinds jaar en dag gewend om op al mijn computers de DATA-disk (in dit geval dus de schijf met mijn /home-directory erop) te delen.

Eerlijk gezegd was het gemakkelijker dan ik naar aanleiding van dit topic dacht.

Onder Fedora 16 is een hele rits system-config-* utilities beschikbaar, waaronder ook system-config-samba. Wellicht zijn die er ook onder Ubuntu; indien dat zo is, dan is dit het proberen waard. Ik heb namelijk maar een paar dingen gedaan, na het installeren van Samba:

1. SMB-poorten open zetten in de firewall (Applications -> Administrations -> Firewall, in Fedora 16)
2. Werkgroep, computernaam en beschrijving aangepast in /etc/samba/smb.conf
3. Netwerkinstellingen in smb.conf aangepast: die staan standaard op eth0, maar op mijn laptop heten de interfaces em1 en wlan0.
4. system-config-samba gebruikt om een user / wachtwoord toe te voegen en een share op te zetten.

Daarna Samba herstarten, en het werkt. In elk geval, als ik in de file manager naar Network ga, dan kan ik de share zien, en als ik hem wil openen wordt om het ingestelde wachtwoord gevraagd. Straks ga ik even kijken of het werkt vanuit andere computers, maar ik ga ervan uit van wel.

Dit is wat system-config-samba aan smb.conf heeft toegevoegd om de "HomeDisk"-share te maken (vergelijkbaar met wat Hero of Time hierboven al postte):

code:
1
2
3
4
5
6
[HomeDisk]
    comment = Notebook Home Directory
    path = /home/gebruikersnaam
    read only = no
;   browseable = yes
    valid users = gebruikersnaam

"Gebruikersnaam" gewoon mijn eigen gebruikersnaam, die aan de lijst van samba-gebruikers is toegevoegd met behulp van system-config-samba. Vraag me niet waarom er een ; voor "browseable" staat (Comment? Die worden zo te zien gemaakt met #, maar wellicht ook met punt-komma. De share is zeker te browsen, anders zou ik er niet in kunnen denk ik.)

Dit is dan wel een share die voor een bepaalde gebruiker geldt. Een algemene share voor alle gebruikers heb ik nog niet geprobeerd; echter, system-config-samba heeft een instelling om een share voor iedereen open te zetten.

edit: Ik kan de share wel zien op andere computers, en het wachtwoord wordt ook geaccepteerd, maar dan krijg ik alsnog de melding "Permission denied". Nog even mee rommelen dus; wellicht is de directory-permissie 700 toch wat te strikt.

edit: De permissies van de home-directory waren 770. Ik heb "create mask" en "directory mask" beiden met permissie 770 toegevoegd. De shares van de desktop naar de notebook (en andersom) werken nu allebei. Samba van Linux naar Linux is echter trager dan van Windows naar Windows, maar ik moet de mogelijkheid hebben om die computers vanuit Windows te benaderen, dus ik laat het wel geïnstalleerd staan. Eens kijken of ik ook nog NFS-shares ernaast ga maken voor dezelfde mappen om te zien of dat van Linux naar Linux sneller is.

[ Voor 54% gewijzigd door Katsunami op 27-03-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vraag me niet waarom er een ; voor "browseable" staat (Comment? Die worden zo te zien gemaakt met #, maar wellicht ook met punt-komma. De share is zeker te browsen, anders zou ik er niet in kunnen denk ik.)
Die ; is een comment en de reden dat het nog gewoon werkt is omdat het standaard yes is. Als je browseable = no invult, dan heb je een hidden share, of in Windows termen, een administrative share.

Voor NFS kan je bij Ubuntu kiezen welke versie je wilt gebruiken, althans, als je een degelijke GUI of manager gebruikt. De standaard Ubuntu Software Center is in een woord ruk. Synaptics was stukken beter. Zelf gebruik ik aptitude, een curses interface die je via de terminal bedient, maar oh zo krachtig. Kan je precies aangeven wat je wilt en eventuele conflicten worden dmv meerdere oplossingen weergegeven. Het is alleen geen point en click systeem wat de meeste willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Cyphax

Moderator LNX
Probeer eens om aan die share directory mask = 0777 toe te voegen. Kan ie er dan wel bij?

Saved by the buoyancy of citrus

Pagina: 1