Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Enquête over elektrisch rijden.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Voor een studieproject zijn wij opzoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in het elektrisch rijden. De enquête richt zich vooral op rijders met een auto die een range extender heeft zoals de Opel Ampera. Maar mensen die niet elektrisch rijden mogen ook de enquête invullen.

Wie zijn wij? Wij zijn projectgroep Green Tea, wij hebben een opdracht gekregen van het bedrijf Greenflux. Greenflux zet zich in op het elektrische rijden te promoten en te vergemakkelijken. Greenflux verwacht dat een nieuwe groep elektrische lease rijders niet optimaal gebruik gaan maken van het elektrisch rijden. Ons concept is om een webapp te maken waar lease rijders competities kunnen opzetten met collega's en vrienden. Des te beter de rijder gebruik maakt van het elektrische rijden des te hoger deze komt te staan in de ranglijsten!

Mochten er vragen of opmerkingen zijn over de enquête, het project of het concept dan ben ik hier om dezen te beantwoorden.

U kunt de enquête hier invullen.

Ik heb toestemming gekregen van Grrrrrene, McGryphon, PWM om deze enquête te openen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrVegeta op 22-03-2012 22:56 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Joostk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 22:32

Joostk

Barkrukprofeet

Ik zal hem invullen en zeg dit er wel bij.
Elektrisch rijden is best leuk en aardig maar er zijn te weinig oplaadpunten in NL.
De elektriciteit is gewoon opgewekt met steenkool of een andere fossiele brandstof. Natuurlijke bronnen zoals het stromend water in Noorwegen of zonne-energie hebben een klein aandeel in de NLse energiemarkt dus ik vind het een beetje hypocriet om elektrisch te gaan rijden terwijl je elektriciteit niet "Groen" is opgewekt.
En wat is het prijsverschil met een auto op brandstof? Is het zo dat de prijzen redelijk gelijkwaardig zijn of ligt het 15-30% hoger dan een vergelijkbare auto van hetzelfde merk.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Het probleem is dat alle leasers wél precies die bonusregelingetjes willen, dus electrisch rijden / kleine motor met turbo, etc, en dan als het éven kan in het geval van niet-electrisch de boel maximaal laten chippen waarmee ze in combinatie met hard trappen alsnog snel kunnen zijn...

Zuinig scheelt ze geen reet, zolang ze per maand maar goedkoop uit zijn.

Ik vind je idee overigens leuk / goed, hopelijk slaat het aan, maar ik ben er één van het half-lege glas.

/edit

Wat betreft je enquête: lease-auto en autorijden zijn allebei één woord ;)

/edit 2:

"Via een laadpaal kunt u uw elektrisch opladen."
Check je hele enquête nog es ff op taal- en spelfouten ouwe :P

/edit 3

En de hele flow :P
De volgende vragen gaan over (elektrisch) auto rijden:

[Submitknop]

[ Voor 46% gewijzigd door _eXistenZ_ op 22-03-2012 23:14 ]

There is no replacement for displacement!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

missen er wat vragen toevallig? Ik heb hem ingevuld maar onderaan stond: de volgende vragen haan over electrisch rijden en daaronder de submit knop, maar geen vragen meer.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Dus een elektrische auto is qua leasekosten goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor?
Niet dat ik een lease auto heb of een eigen auto maar toch.
Vind wel dat de elektrische auto's er meer uit mogen zien als doorsnee personenauto's.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Electrisch rijden is tenminste wel nuttig, in plaats van het over gehypete en volledig nutteloze hybride rijden. Dus ik vul het wel in, in vind een RE zoals de Ampera de enige vorm van "hybride" die doet wat het zou moeten doen: zuiniger en schoner rijden.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• _eXistenZ_
Joostk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:14:
Dus een elektrische auto is qua leasekosten goedkoper dan een auto met verbrandingsmotor?
Niet dat ik een lease auto heb of een eigen auto maar toch.
Vind wel dat de elektrische auto's er meer uit mogen zien als doorsnee personenauto's.
Niet per sé maar je valt bij hybride rijden of zo'n ECO-auto wel vaak in zo'n bonusregeling, minder of geen bijtelling, BTW-vrij, etc. De Prius is bijv. nog steeds (of inmiddels net niet meer maar dan wel jaren geweest) belastingvrij.

Dus netto zal het wellicht niet veel schelen, maar het deel wat je moet betalen wordt aan alle kanten verlaagd als je "goed voor het millieu" bezig bent :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Bedankt voor de feedback. Er zitten inderdaad een paar foutjes in terwijl we er toch 5 mensen hebben naar laten kijken voor we het gingen posten ;).

De meningen over elektrisch rijden zijn erg verschillend. Onze opdrachtgever is uiteraard erg positief maar hangen nog veel nadelen aan en qua promotie is er nog niet zoveel maar grote bedrijven pushen meer en meer naar de elektrische auto's dus daar komt wel aandacht vandaan.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Joostk

Joostk

Barkrukprofeet

Wie is je opdrachtgever? Een echt bedrijf of school of wat?
Over de discussie van een duurzaam iets kan ik uren over praten. Ben er alleen wel gauw klaar mee als mensen mijn standpunten niet accepteren of met goede argumenten ontkrachten.

En die typefoutjes blijf je altijd houden.
Ben wel benieuwd waarom je wil weten of ik een smartphone,pc.console heb en hoeveel ik game en waarom.
Is er ook een optie om mijn ingestuurde antwoorden terug te zien?

• _eXistenZ_
Joostk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:32:
Ben wel benieuwd waarom je wil weten of ik een smartphone,pc.console heb en hoeveel ik game en waarom.
MrVegeta schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:47:
Ons concept is om een webapp te maken waar lease rijders competities kunnen opzetten met collega's en vrienden. Des te beter de rijder gebruik maakt van het elektrische rijden des te hoger deze komt te staan in de ranglijsten!

[ Voor 34% gewijzigd door _eXistenZ_ op 22-03-2012 23:36 ]

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik ben helemaal niet het type: "gemiddelde elektrisch rijder" Ik rijd zelf een honda crx, lekker sportief en af en toe lekker scheuren.
Maar vind elektrisch rijden wel erg interessant, misschien als 2e auto (voor al ik later groot ben :+ )

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Joostk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:32:
Wie is je opdrachtgever? Een echt bedrijf of school of wat?
Over de discussie van een duurzaam iets kan ik uren over praten. Ben er alleen wel gauw klaar mee als mensen mijn standpunten niet accepteren of met goede argumenten ontkrachten.

En die typefoutjes blijf je altijd houden.
Is er ook een optie om mijn ingestuurde antwoorden terug te zien?
Onze opdrachtgever is Greenflux en het is een officiële opdracht. Onze webapp wordt hopelijk op het einde van het project nog uitgebreid met het advies dat we geven en daadwerkelijk gebruikt.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Doet u nu iets aan uw rijgedrag met het oog op de natuur?
Beetje aparte vraag, ik rijd namelijk zo zuinig mogelijk voornamelijk wegens mijn eigen portomonnee, maar dat de natuur er mee geholpen is vind ik wel een fijn neveneffect.

Als ik ja beantwoord kan je dat opvatten als dat ik het doe voornamelijk wegens het milieu, maar dat klopt dan weer niet echt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Hooglander1 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 10:50:
[...]

Beetje aparte vraag, ik rijd namelijk zo zuinig mogelijk voornamelijk wegens mijn eigen portomonnee, maar dat de natuur er mee geholpen is vind ik wel een fijn neveneffect.

Als ik ja beantwoord kan je dat opvatten als dat ik het doe voornamelijk wegens het milieu, maar dat klopt dan weer niet echt.
Die heb ik dus ook met nee beantwoord, ik probeer wel zo zuinig mogelijk te rijden (en het is nog wel een leasbak) maar dat is meer om de sport, zo'n golf schiet toch niet op dus ik mote wat te doen hebben onderweg. Het milieu? couldn't care less.

En ik mag wel zeggen dat niemand het wat interesseert, als ik zie op het werk hoeveel monitoren en pc's ewoon aan blijven staan in het weekend, dan durf ik wel tezeggen dat 90% zich geen zak aantrekt over het milieu.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat het voor 90% zo is dat het milieu ze wel interesseert, maar dat ze hopen dat er oplossingen gevonden worden die het mogelijk maken zo door te gaan als we bezig zijn en toch het milieu te sparen. Heel stiekem hoop ik dat ook. Met een led-lamp maakt het weinig uit of je hem de hele dag aanhebt of niet, ding verbruikt toch bijna niks vergeleken met andere apparatuur. Datzelfde geldt voor elektrisch rijden zodra er accu's zijn met een lange levensduur en een grote capaciteit die met wind-, waterkracht- en zonne-energie worden opgeladen. Who cares hoe je dan rijdt, het zijn maar "gratis" en "schone" elektronen die je laat stromen ;)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Grrrrrene schreef op maandag 26 maart 2012 @ 06:25:
Ik denk dat het voor 90% zo is dat het milieu ze wel interesseert, maar dat ze hopen dat er oplossingen gevonden worden die het mogelijk maken zo door te gaan als we bezig zijn en toch het milieu te sparen. Heel stiekem hoop ik dat ook. Met een led-lamp maakt het weinig uit of je hem de hele dag aanhebt of niet, ding verbruikt toch bijna niks vergeleken met andere apparatuur. Datzelfde geldt voor elektrisch rijden zodra er accu's zijn met een lange levensduur en een grote capaciteit die met wind-, waterkracht- en zonne-energie worden opgeladen. Who cares hoe je dan rijdt, het zijn maar "gratis" en "schone" elektronen die je laat stromen ;)
Ik bedoel dat iedereen netjes zijn pc en monitor thuis uitzet want dan kost het ze zelf geld maar op het werk mag gerust alles aan blijven staan. Dat wil dus zeggen dat het puur een centenkwestie is en dat het milieu niet meegenomen wordt, anders zou alles wel alsnog uitgezet worden.

Kost me niks dus boeit me niks. Er zijn er alleen heel weinigdie het hardop zeggen.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Ik hoop eigenlijk op wat snellere ontwikkelingen op dit gebied. Ik zou erg graag elektrisch gaan rijden, want de voordelen zijn er (stillere auto/koppel vanaf 0tpm/niet vast zitten aan een eindige energiebron etc), maar de actieradius en het ontbreken van een infrastructuur om snel te laden of de accu's te wisselen on-the-go ontbreekt vooralsnog. Als de mogelijkheid er is om op te laden op bedrijventerreinen / parkeergarages etc ga ik zeker over op een elektrische auto als de actieradius >200km op 1 lading is, óf wanneer de accu's gewisseld kunnen worden binnen 10 minuten (zoals Project BetterPlace bijv.).

Nee, merp!

• kdeboois
  • Laatst online: 11:26
Enquête ingevuld.

Ga zelf van een normale benzine auto naar de Opel Ampera en heb alle hordes inmiddels genomen om het laden en daadwerkelijk zuinig / duurzaam met deze techniek te kunnen gaan rijden.

Ik rij per rit (85% van de gevallen) minder dan 50 km en kan binnenkort thuis en op kantoor de auto laden. Voor de ritjes naar klanten is het lastiger en mijn familie en vrienden kan ik niet opzadelen met mijn duurzaamheidsdrift. Het kost allemaal wat extra moeite maar de financieele voordelen maken het een leuke extra hobby.

Succes met je onderzoek !

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• kdeboois
Joostk schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 23:08:
Elektrisch rijden is best leuk en aardig maar er zijn te weinig oplaadpunten in NL.
De elektriciteit is gewoon opgewekt met steenkool of een andere fossiele brandstof. Natuurlijke bronnen zoals het stromend water in Noorwegen of zonne-energie hebben een klein aandeel in de NLse energiemarkt dus ik vind het een beetje hypocriet om elektrisch te gaan rijden terwijl je elektriciteit niet "Groen" is opgewekt.
En wat is het prijsverschil met een auto op brandstof? Is het zo dat de prijzen redelijk gelijkwaardig zijn of ligt het 15-30% hoger dan een vergelijkbare auto van hetzelfde merk.
Te weinig oplaadpunten is een kip & het ei probleem. Koop zo'n ding en vraag er zo veel mogelijk aan !

Opwekking uit niet duurzame bron: klopt, en als jij gewoon benzine blijft verstoken veranderd het nooit.

Hypocriet is het zeker, maar je geeft het wel een kans om ooit eens uit duurzame bron te laten komen.

En als je alleen iets voor het milieu wil doen als het goedkoper is... tja... ;w

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Hoewel ik doorgaans redelijk rationeel ben ingesteld, is het wat elektrisch rijden betreft een compleet ander verhaal. Hoewel ik bekend ben met alle voordelen van een elektrische auto, hoop ik dat ik nooit van m'n leven in zo'n ding hoef te rijden. Een auto is voor mij meer dan een vervoersmiddel en een verbrandingsmotor wekt doorgaans een bepaald soort energie bij mij op. ;)

Het geluid van een boxermotor, een v8, v10 of v12... 't is iets waar geen enkele elektrische auto ooit aan zal kunnen tippen. Het geluid is een factor waar ik persoonlijk nog meer waarde aan hecht dan het koppel of het vermogen. Een hoop verbrandingsmotoren hebben charme en karakter, met name de oudere exemplaren. Hoe vreemd het ook mag klinken, er gaat niets boven een stinkende, luidruchtige brandstofmotor. _/-\o_

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

mcdronkz schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:21:
Hoewel ik doorgaans redelijk rationeel ben ingesteld, is het wat elektrisch rijden betreft een compleet ander verhaal. Hoewel ik bekend ben met alle voordelen van een elektrische auto, hoop ik dat ik nooit van m'n leven in zo'n ding hoef te rijden. Een auto is voor mij meer dan een vervoersmiddel en een verbrandingsmotor wekt doorgaans een bepaald soort energie bij mij op. ;)

Het geluid van een boxermotor, een v8, v10 of v12... 't is iets waar geen enkele elektrische auto ooit aan zal kunnen tippen. Het geluid is een factor waar ik persoonlijk nog meer waarde aan hecht dan het koppel of het vermogen. Een hoop verbrandingsmotoren hebben charme en karakter, met name de oudere exemplaren. Hoe vreemd het ook mag klinken, er gaat niets boven een stinkende, luidruchtige brandstofmotor. _/-\o_
Elektromotoren hebben anders ook verschillende soorten waarop ze kunnen werken en verschillende geluiden die ze ten gehore kunnen brengen. Mij lijkt dat nu juist ook erg gaaf.

Nee, merp!

• kdeboois
Niks mis mee om naast de electroauto een paar prachtige verbrandingsmotoren er op na te houden.

Pagina: 1