Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 11:37
Ik had een vordering voor een x bedrag bij een (groot) bedrijf. Dit bedrijf is falliet gegaan en ik heb mij bij de curator gemeld. Nadat ik alle stukken bij de curator heb ingeleverd zijn deze bekeken en na matchen met de administratie van het (falliette) bedrijf en gesprekken met de currator staan met vordering op de lijst van geprefereerde schuldeisers.
Nu mijn vraag, hoe lang mag zo iets duren?? Deze zaak loopt al bij de curator vanaf 2009. Ongeveer eens in de 8 weken neem ik contact met hun op om uitsluitsel te krijgen, maar steeds krijg ik geen duidelijk antwoord. Als het nog langer duurt namelijk dan zie ik de bui al hangen. Sorry meneer, er is geen geld meer, nogal logisch daar de curator wel iedere maand zijn salaris en onkosten uit de falliette onderneming mag halen en dus er niet bij gebaat is op bij snelle afhandeling.

Dus nogmaals, wat kan ik doen?

Verwijderd

Je kunt nog eens een brief schrijven aan de curator, maar meer kun je niet doen. Je hebt geen dwangmiddel.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Wellicht zou je 'ns bij de rechtbank verslagen van de curator op kunnen vragen? Volgens mij zijn die openbaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Ardana op 22-03-2012 22:57 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• pazzje
Ardana schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:56:
Wellicht zou je 'ns bij de rechtbank verslagen van de curator op kunnen vragen? Volgens mij zijn die openbaar.
Dat is een interresante type, zijn hier kosten aan verbonden?

• Ardana

Ardana

Mens

Wat zegt de rechtbank daarover? ;)
Nee, half grapje, ik weet het niet, bel de rechtbank zou ik zeggen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:45
ik zou er sowieso vanuit gaan dat je niets krijgt als ik eerlijk ben;

Ik werk op de financiele administratie en wij hebben er regelmatig last van, meestal duurt 't zeker 2 jaar en krijgen we uiteindelijk niets; Als er wel geld was geweest, was het bedrijf niet failliet gegaan

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 00:46

4bit

Onward, to futility!

Er moet eerst nog geld over schieten. Ik geloof dat eerst banken betaald worden, de curator zelf, en achterstallige belastingen. En ik geloof, jammer genoeg, dat je daar niet veel (niets) aan kan doen.

I'll do what I can, but expect very little.

Verwijderd

Ardana schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 00:04:
Wat zegt de rechtbank daarover? ;)
Nee, half grapje, ik weet het niet, bel de rechtbank zou ik zeggen.
De faillissementsverslagen zijn openbaar en staan meestal op de site van het advocatenkantoor dat het faillissement in behandeling heeft. Even googlen op bedrijfsnaam + 'faillissementsverslag' of 'openbaar verslag' en je moet er wel achter kunne komen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
4bit schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:17:
Er moet eerst nog geld over schieten. Ik geloof dat eerst banken betaald worden, de curator zelf, en achterstallige belastingen. En ik geloof, jammer genoeg, dat je daar niet veel (niets) aan kan doen.
Banken worden niet als eerste betaald bij een faillissement. Wel hebben ze vaak leningen met hypotehcair onderpand uitstaan. Dan oefenen ze hun hypotheekrechten uit om activa aan het faillissement te onttrekken. Het is dus niet zo dat ze voorrang krijgen bij een faillissement, ze zijn het faillissement in feite al voor ;)

TS staat wel op de lijst van preferente schuldeisers. Dan is er een kans om een gedeelte van je vordering terug te krijgen.

Maar ook als je niets terugkrijgt, is het fijn om te weten. Je moet immers jouw vorderingen afboeken. Daarvoor heb je wel duidelijkheid nodig, anders blijft de vordering in de boeken staan.

Verwijderd

Ik ben wel benieuwd waarom TS een preferente schuldeiser (=boedelschuld) meent te zijn. Ik vraag me af of TS 'geprefereerde schuldeiser' niet verwart met 'geverifieerde schuldeiser'.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Weet TS zeker dat hij preferent schuldeiser is en niet geverifieerd?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Dat vroeg ik me ook af, zoveel preferente schuldeisers zijn er meestal niet. Maar in mijn post had ik voor het gemak even aangenomen dat de topicstart klopt :)

• Shedman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-07 15:38

Shedman

Met het hart op de goede plek

Je kan de verslagen waarschijnlijk ook vinden op http://insolventies.rechtspraak.nl/

Hier stonden al heel lang linkjes naar sites die het allang niet meer deden ...

• pazzje
P_de_B schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:50:
Weet TS zeker dat hij preferent schuldeiser is en niet geverifieerd?
Ja, ik ben een preferent schuldeiser.

• Ardana

Ardana

Mens

Preferentie komt enkel voort uit de wet. Uit nieuwsgierigheid, op basis van welk wetsartikel is je vordering preferent?

• pazzje
Doet er niet toe, maar geloof me ik ben een preferent schuldeiser

[ Voor 12% gewijzigd door pazzje op 24-03-2012 00:46 ]

• Ardana

Ardana

Mens

En toch vind ik het vreemd. Preferente schuldeisers zijn meestal belastingdienst en UWV/sociale dienst, daarnaast heb je nog de pandrecht- en hypotheekrechthouders, (salaris, maar die valt onder garantieregeling UWV), de waterschapsbelastingen, uitvaartkosten en de bijdragen VVE. Overige schulden zijn vrijwel nooit preferent. Afgezien van pand- en hypotheekrecht, zijn private schuldeisers dus eigenlijk nooit preferent. Preferentie bevat ook altijd een soort logica over waarom een vordering voor zou moeten gaan op de rest (algemeen belang, zekerheidsrecht, etc). Ik blijf er dus bij dat ik niet zie op basis waarvan jouw vordering preferent zou moeten zijn, maar goed als jij het zeker weet. Bij alle tienduizenden vorderingen die ik in m'n leven gezien heb, ben ik nog nooit preferente vorderingen anders dan bovenstaande.

Ik geef toe dat het gewone nieuwsgierigheid is, maar ik zou het wel echt heel leuk vinden als je het zou zeggen, mag ook via dm. Daarnaast ben ik ook een beetje bang dat je je onterecht rijk rekent: ook preferente vorderingen worden in volgorde van preferentie uitbetaald. Dus als jouw vordering wel preferent is, maar een lagere preferentie heeft als het UWV en de belastingdienst, kan het zomaar zijn dat je alsnog niets krijgt. Ik zou je dus graag van informatie willen voorzien over waar je staat maar kan dat alleen als je zelf ook informatie geeft.

[ Voor 24% gewijzigd door Ardana op 24-03-2012 09:59 ]

• pazzje
Geloof me, de vordering is preferent.
Wat betreft dat rijk rekenen, dat doe ik niet. Ik heb het bedrag al mentaal afgeschreven maar als het er komt is het een leuk extraatje. Ik ben me er ook van bewust dat hoe langer het duurt hoe minder geld er overblijft.
Waar het mij om gaat is dat ik eigenlijk aan de grillen van de curator ben overgeleverd. Er bestaat toch ook nog zoiets als redelijkheid. Dat de afwikkeling 3 jaar moet duren vindt ik toch wel erg lang, zal best een complexe zaak zijn maar maak mij niet wijs dat hier fulltime aan gewerkt wordt.

k geef toe dat het gewone nieuwsgierigheid is, maar ik zou het wel echt heel leuk vinden als je het zou zeggen, mag ook via dm.

Ik zal er eens over nadenken en misschien laat ik het je weten.
Het is allemaal niet zo spannend maar ik ben nogal terughoudend om dit soort informatie op internet te zetten.

[ Voor 22% gewijzigd door pazzje op 24-03-2012 19:06 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb in 2009 gewerkt bij een bedrijf dat failliet is gegaan, en 3 failliessementsverslagen verder is het nog niet afgewikkeld (lees: niemand behalve belastingdienst e.d. heeft geld ontvangen). Al die verslagen staan op de website van de curator, erg interessant leesvoer ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 24-03-2012 21:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1