Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PC-gamen op de TV, ervaringen en discussie

Pagina: 1
Acties:

• dapyroo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-02 11:36
Tegenwoordig is het heel eenvoudig om een PC, HTPC of laptop op de TV aan te sluiten. Hierom is het niet meer nodig om een console te gebruiken welke met zijn mogelijke software en hardware beperkingen heeft ten opzichte van moderne PC's. Persoonlijk vind ik gamen op de bank fijner dan achter een bureau. Ik zit namelijk voor mijn werk ook hele dagen in een computerhouding en het geluid en beeld van de TV met 5.1 is stukken beter dan bij mijn PC.

Ik ben aan het overwegen om mijn game-pc beneden achter de bank te zetten en alleen nog maar aan te sluiten op de TV. Redenen voor mij zijn het opener platform, betere graphics en goedkopere spellen, bovendien kan ik dan makkelijker films en uitzending gemist kijken. De gewone PC-taken kan ik dan nog wel op mijn laptop uitvoeren. Ik heb gezocht op dit onderwerp en veel gevonden, maar weinig ervaringen, hierom de volgende vragen:

- Wie speelt er weleens PC-spellen op de TV?

- Wat gebruikt men dan als invoerapparatuur? Een draadloos toetsenbord en muis of een controller? Welke toetsenborden zijn hier fijn voor?

- Welke spellen lenen zich hiervoor?
Een groot deel kan ik zelf denk ik al beantwoorden. Single player shooters, racegames en adventure games als GTA en Assassins Creed zijn prima met een controller te spelen. Online shooters met de pc is niet te doen zonder toetsenbord en muis. Strategiespellen zijn sowieso niet makkelijk te besturen met een controller. Maar wat zijn jullie ervaringen?

- Loopt men tegen onverwachte problemen aan?

- Wat is fijner, een 20 inch monitor op 0.8m of een 40 inch op 1.6m? Volgens de volgende link moet je er wel vlak op zitten om 1080P te kunnen gebruiken.
http://www.engadget.com/2006/12/09/1080p-charted-viewing-distance-to-screen-size/

Nog een paar interessante linkjes:
Valve geeft aan hun Steam geschikt te willen maken voor de TV volgens de volgende link: http://kotaku.com/steambox/
Dell heeft de Alienware X51 lijn welke geschikt lijkt te zijn om kleine krachtige game-PC's bij de tv te zetten:
http://www.dell.com/nl/p/alienware-x51/pd
http://www.youtube.com/watch?v=bSHa5MopfKI

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 28-06 19:33
Ik heb sinds een half jaar een 42 inch LCD en daar uiteraard mijn pc op aangesloten. Op 2 meter afstand is het uitstekend gamen wat mij betreft. De invoer gebeurt via een draadloos toetsenbord en een muis, behalve bij racegames, of als er bij GTA met een helicopter gevlogen moet worden, dan pak ik er een controller bij :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 25-06 17:23
Even een tip tussendoor, ga niet voor de Alienware X51 als je zelf ook wat technische (hardware) kennis hebt. Je kan zelf voor veel minder een betere mini-PC samenstellen :) .

Ik ben ook erg geÔnteresseerd in een dergelijke opstelling, zeker omdat een PC ook prima geschikt is voor andere taken zoals browsen en een filmpje kijken. Ik wacht momenteel op de nieuwe AMD Trinity processors, als die voldoende performance kunnen geven tegen een relatief laag verbruik dan ga ik waarschijnlijk een systeem rondom deze CPU bouwen voor onder de TV :) .

• GodDamage
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:34
De tobo en muis combi is vanaf de bank goed te gebruiken als je een laptoptafeltje van de ikea hebt. Dan zijn fps spellen ook prima te spelen. Daarnaast gebruik ik twee Thrustmaster gamepads voor Fifa en de Lego spellen enzo. Met het schermformaat heb ik geen probleem want ik speel op een 100 inch scherm met de beamer. De schermresolutie van 720p is wel wat minder maar het is fijner spelen dan op de 37 inch tv op 1080p op 4 meter afstand. Als ik in 3d speel wordt de resolutie voor je gevoel toch min of meer verdubbeld.

Mijn pc staat nog gewoon boven op de hobbykamer met een monitor. Er gaat met een 10 meter hdmi-kabel naar mijn Onkyo 508, die onder de tv staat. Ook gaat er nog een hdmi-kabel naar mijn 3d beamer. Ik heb een usb-hub onder de tv staan die via cat5 met usb-adapters is aangesloten op de pc. Hierop zijn het draadloos tobo en muis, de Nvidia 3d IR-zender en de bluetooth-stick aangesloten. De bluetooth gebruik ik voor de Wii-mote voor Dolphin Wii-emulator (werkt in 3d op de beamer!!)
Mijn videokaart heeft 2 dvi en 1 hdmi aansluiting en kan 2 van de 3 tegelijk gebruiken. Dus bijvoorbeeld beeld via de beamer en geluid via de Onkyo of beeld en geluid via de tv. In de pc zit een geluidskaart waarbij de optische uitgang een 5.1 set van signaal en de analoge 5.1 uitgang een headset van geluid voorziet, die uiteraard bij de pc op de kamer zijn.

• exactor it
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 08:43
Mijn PC is via HDMI aangesloten op een monitor bij mijn bureau en op mijn TV in de woonkamer. PC+Bureau staat in de kamer naast de woonkamer. Ik speel meestal met een draadloze Xbox controller op de bank als ik een RPG, adventure of Solo FPS speel. Als ik ga BF3en of CoD oid dan ga ik gewoon achter mijn bureau zitten. Ik kan niet goed schieten met muis+tobo als ik lui achterover lig. Met controllers FPS spelen doe ik op de Xbox op de PC lukt dat, vind ik, veel minder goed.

Vreemd genoeg doet de Xbox controller het door de muur heen. Mijn Logitech draadloze tobo en muis halen het net niet. Dus ik moet wel mijn tel met teamviewer hebben om snel van spel te kunnen wisselen zonder op te hoeven staan. :P

Ik zit op 3 meter van een 28 inch HDTV af. Dat ziet er prima uit.

Xbox Live GT: exactor it

• Tweaker682
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:15
Ik heb mijn pc tegelijkertijd op mijn 1440p resolutie monitor aangesloten en ook op mijn 1080p117 cm flatsreen tv.
Mijn videokaart is dual screen.

Ik heb mijn monitor en de tv niet naast elkaar te staan omdat dat niet mooi lijkt, maar met 10 meter hdmi kabel verlengt. Bij de tv gebruik ik draadloze muis en toetsen en een wirreless xboxcontroller voor windows.
Bij mijn buro heb ik wel muis en toetsen met usb kabel.
mijn tv staat aan de ene kant van de kamer en mijn buro aan de andere kant.

Ik kan je echt aanraden om xpadder online te kopen omdat je dan zo je muispijltje kunt bewegen met je xbox controller en zo ook dingen aan kunt klikken op je desktop en zo kun je dan ook internetten.
De gratis versie van xpadder daar zitten vaak fouten in waardoor het niet goed werkt.
Je kunt zo lekker achterover op de bank zitten met je xboxcontroller.
Met toetsenbord en muis zit je je echt kapot.

Ik speel battlefield 3 , black ops, dirt 3, fifa, f1, skyrim op de tv.
mijn logitech f710 controller werkt meestal niet goed bij games en moet je emuleren als xbox controller.
Mijn xbox controller voor windows werkt wel goed.

Leuke toevoeging is ook mijn windows 7 ultimate wat me veel beter bevalt dan mijn windows 7 premium.
Omdat mijn games gewoon veel beter draaien met windows 7 ultimate.

Tweaker682 wijzigde deze reactie 26-03-2012 00:16 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dapyroo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10-02 11:36
Ok dan denk ik dat ik maar eens een draadloos toetsenbord en muis aan moet schaffen. Ik kan/wil helaas geen HDMI kabel vanaf boven naar beneden aanleggen door de bouw van het huis, dus als ik overstap op pc-gamen op tv moet ik dus alles zonder bureau doen. Zo'n soort laptoptafeltje op de bank klinkt wel goed. Ik heb ook weleens van die planken met een kussen onderaan voor op schoot gezien. Misschien is dat geschikt om op te muizen.

• Exlaxl
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-12-2012
Ik heb zelf een 46 inch Philips TV (1080p/24p) die ik enkel gebruik op mijn HTPC pc die is uitgerust met een ATI/AMD 5870 videokaart en een AMD 965 met in totaal 4 GB werk geheugen (4x1).

Ik gebruik dit spul enkel om vanuit mijn bed films te kijken of om race games (DiRT3, Blur en NFS:World) op te spelen.
Vanuit mijn bed positie is het mogelijk om ook shooter games (CoD) of strategic games (LoL) te spelen, echter is het bed ondergrond niet perfect voor een muisje en met touchpad niet te doen.

Voor besturing gebruik ik een Logitech Dinovo Edge en ik zweer erbij dat ik nog niets beters in mijn handen heb gehad. Ja hij is prijzig, maar ik zou het er zo weer voor betalen.
Daarnaast heb ik voor bijv Assassin's Creed een (draadloze) xbox controller voor PC gekocht, dit is voor dit type spel ideaal.

Probleem 1:
Moet wel even melden dat ik een foutje heb met het beeld als deze via hdmi aangesloten is, hij springt willekeurig naar groen of roze beeld, dit gebeurt soms een keer in de week, maar ERG lastig.
Heb hem aangesloten via de analoog VGA (bij Philips de 'PC-Aansluiting') kabel en merk hier in kwaliteit GEEN verschil in, meen zelfs dat de kleuren er wat helderder uit springen.

Probleem 2:
Het blijft lastig op een groot scherm en Windows 7 om overal alle letters te vergroten, in menu weergaven is het vrij makkelijk om dit te doen, echter mapnamen (dus bijv door je film map browsen) is haast niet te doen, nu heb ik adelaars ogen, maar mijn vriendin moet uit bed stappen om te kijken waar ze nou op klikt...
De optie vergroten vergroot dus enkel het map icoontje, maar niet de tekst.

Probleem 3:
Men tv was te groot, dus dan maar er boven op gezet, wat eigenlijk wel fijn is, maar de planken hielden het niet, vandaar de steunen 8)7

Voor het geluid gebruik ik de Logitech Z-906, Dit setje heb ik toendertijd voor 170E mogen aanschaffen en heb ik dus niet laten liggen (Via de logitech website)!

Hier een aantal foto's (in url, anders word het een overdreven lange post ^_^)

Foto 1
Foto 2
Foto 3

edit:
Zo'n beetje alles gezegd geloof ik ^_^

Exlaxl wijzigde deze reactie 03-04-2012 15:45 (4%)
Reden: typo

Donald

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-06 09:47
Het belangerijkste is (staan goeie tips in bovenste post). Je opstelling van je PC('s) en je tv. Als je dit goed hebt staan is de rest niet zo moeilijk.

Overigens andere tip: koop een xbox 360 bedraade controller. Ik game ook weleens op mn tv met mijn PC. En vooral die multi console titels (AC, GoW etc etc) is zo veel heerlijke met een controller! Ook veel relaxter spelen. Echt. Toetsenbord en muis vindt ik zelf totaal niet werken met bank gamen. Dus de echt die hard strategy games worden gewoon achter mn monitor gespeeld.

Maar houdt er rekening mee dat "bank gamen" echt anders is dan monitor gamen. Bank gamen leent zich veel beter voor een controller en tegenwoordig is alles mutli console en heeft perfecte controller ondersteuning. Een beetje shooter RTS zou ik gewoon achter je monitor kruipen, maar als je een echt goede opstelling hebt gemaakt met je PC & TV kan je ook makkelijk echte PC games spelen op je TV vanachter je bureau (ik heb het wel is gezien bij iemand) maar dit is vrij lastig te bereiken. Ik zou in ieder geval even de ontkoppeling maken tussen serieus gamen (PC gamen) en relaxt gamen (op je bank).

@hierboven: Probleem 1 dat kan een verbogen pinnetje op je kabel zijn! Ik zou even je kabel checken of er niks verbogen is.

Postius wijzigde deze reactie 03-04-2012 14:56 (5%)

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• Postius
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-06 09:47
Fail 2 keer gereageerd.

Postius wijzigde deze reactie 03-04-2012 14:55 (83%)

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• Exlaxl
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-12-2012
@Postius Ik heb diverse kabels geprobeerd, ik heb echter niet gekeken naar de hdmi ingangen, bedankt voor de tip! (nu @ work :( )

Edit: Het heeft voor mij niet echt verschil in weergave aangezien analoog signaal dat uitgestuurd word vanaf PC zoiezo hoog kwaliteit is.

Exlaxl wijzigde deze reactie 03-04-2012 15:21 (35%)

Donald

• Tweaker682
Maandagavond nog even fifa gespeelt op de pc via de tv met xboxcontroller.
Jammer dat er niet zoveel meer gereageert word op dit topic.

• Tweaker682
Om dit topic even naar boven te helpen.

Jammer dat er niet zo veel gepost word in dit topic.
Ik heb zelf mijn pc aangesloten op mijn tv.

• NegativeFreak
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 28-06 13:27
Ik sluit mijn Acer Aspire V3-572PG (pricewatch: Acer Aspire V3-572PG-72FH) via HDMI aan mijn A/V Receiver om zo op 42 inch te gamen.

Om zo MK X, FlatOut, Carmageddon Reincarnation of Goat Simulator te spelen via de bedrade X360 controller. De controller ga ik binnenkort vervangen door een draadloze X360 controller.

Blijft toch lekker om met goed geluid en het comfort van een goeie bank relaxt te kunnen gamen.

Diablo 3 - WoW - Steam

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
Ik game op een tv. Maar dan weer wel aan een tafel met een swivel muur steun op 32inch. Dit doe ik al sinds de eerste LCD tv's beschikbaar kwamen. Simpelweg omdat het vele malen goedkoper is dan een computer scherm van dergelijk formaat. Ik gebruik gewoon een muis en keyboard, en een bluetooth controller voor race games.

• spaceboy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:10

spaceboy

emoties zijn voor mietjes

Ik vind de beginpost (ook al is hij 3 jaar oud) te kort door de bocht:
quote:
Hierom is het niet meer nodig om een console te gebruiken welke met zijn mogelijke software en hardware beperkingen heeft ten opzichte van moderne PC's.
Ik heb jaren PC gegamed, maar sinds de PS3 zie ik juist geen enkele reden om nog op een PC te gamen. Ja, je kan belachelijk hoge resoluties aan. Maar de graphics zijn (in elk geval voor mij) echt niet het belangrijkste.

Waarom wťl een console?
- besturing is geoptimaliseerd voor controller-gebruik (dus: fijner op de bank)
- games werken gewoon out of the box (geen drivers en/of aanverwante problematiek)
- consoles zijn veel goedkoper dan elke 2 a 3 jaar een PC-upgrade (in welke vorm ook...)

Maar goed, deze discussie is ook al zo oud als Sinterklaas... :P

succes is een keuze

• Vincent Dave
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 27-06 18:00
Mijn PC staat in de garage en er gaat een kabeltje door de muur naar de flatscreen in de woonkamer. Dat werkt prima, moet alleen het spel opstarten bij mn bureau maar dat is geen moeite. Bovendien vind ik een spel spelen op een afstand veel fijner dan er dicht op zitten. Bijkomend voordeel is de videokaart die ik niet hoor loeien zodra deze warmer wordt.

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 23-06 13:31
Hopelijk is er nog iemand die me kan helpen. Ik wil graag een beetje retro games spellen op mijn HTPC, dus vanaf de bank op TV. Daar komt binnenkort een radeon RX 460 of 470 kaartje in. Ik speel graag quake 3 en aanverwanten. Gaat dit lukken met een Xbox controller al dan niet bedraad? Of kan ik beter op zoek naar een een of ander tafeltje? Pc gamen achter een bureau heb ik de ruimte niet meer voor, maar het gamen mis ik wel. Is een steam controller misschien ook een goede investering of blijft het richten dan toch een issue?

Mocht iemand nog leuke ideeŽn hebben, ik hoor ze graag O+

• Avioto
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:41
De Steam controller is prima, maar voor snelle games zoals Quake zou ik het niet aanraden. Is toch net even te traag, al is het wel een stuk sneller dan een traditionele controller.

Een tafel zou kunnen, maar is misschien wat onhandig. Tegenwoordig heb je ook alternatieven:

Het ligt er echt aan wat voor games je gaat spelen (en wat je bedoel met retro games, dat is nogal breed :P). Veel emulatoren en moderne games hebben controller support, dus dat scheelt.

PSN/Steam/Origin/uPlay/Nintendo ID/XBL: Avioto

• ErikRo
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 01:56
Leuk idee maar als je pijltjestoetsen gebruikt voor bewegen zit je wel erg krap met je vingers

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Heb 2 mini itx game pc op een 4k tv Samen met de consoles
Speel draadloos met xbox one controllers geluid via de reciever .
Staan allebei in de tv meubel .

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:01
Heb mijn HTPC onder de tv staan en aangesloten op de tv.
Games die met controller gespeeld kunnen worden gebruik ik de PS4 controller.

Voorheen had ik die met een USB kabel verbonden en dan het programma ds4windows. Werkte goed.
Was alleen gedoe en lelijk zo'n 3,5 meter USB kabel door woonkamer. Dus vervangen door een bluetooth dongle.

op de PS4 controller moet je dan de share en ps button tegelijk ingedrukt houden. Dan gaat hij in pair modus.

Nu gebruik in sindskort inputmapper (https://inputmapper.com). Deze draait net wat stabieler heb ik het idee. Je hebt hier overigens ook nog genoeg instellingen in. van mappen buttons etc tot kleuren aanpassen van de lightbar.

Heel het weekend op de manier rainbow six siege zitten spelen met controller via steam :)

Voor de overige games (planet coaster etc) gebruik ik gewoon toetsenbord en muis vanaf de bank. Nu is dat nog met een stuk MDF (8mm) wat ik over had. Deze ga ik vervangen door een dunne MDF plaat (ligt nog ergens op zolder) en een mooi/handig lapboard maken. :)

je hebt ze ook kant en klaar maar dan zit je al snel aan de 150 euro. En dat MDF heb ik toch nog liggen :+

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• Paulus07
De dunnen MDF plaat werkt perfect voor gamen vanaf de bank :) Gisteren weer sinds jaren een FPS (R6Siege) met muis en toetsenbord zitten spelen. Was weer een partij wennen en moeilijk :P

muis op MDF werkte niet lekker dus ook maar een muismat besteld: pricewatch: Glorious PC Gaming Race Glorious PC Gaming Race G-E muismat

Die mooi erop plaatsen :) En dan kan ik weer vaker steam openen ipv de ps4 opstarten.

• Wylana
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 28-06 16:34
quote:
Paulus07 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 11:39:
Heb mijn HTPC onder de tv staan en aangesloten op de tv.
Games die met controller gespeeld kunnen worden gebruik ik de PS4 controller.

Voorheen had ik die met een USB kabel verbonden en dan het programma ds4windows. Werkte goed.
Was alleen gedoe en lelijk zo'n 3,5 meter USB kabel door woonkamer. Dus vervangen door een bluetooth dongle.

op de PS4 controller moet je dan de share en ps button tegelijk ingedrukt houden. Dan gaat hij in pair modus.

Nu gebruik in sindskort inputmapper (https://inputmapper.com). Deze draait net wat stabieler heb ik het idee. Je hebt hier overigens ook nog genoeg instellingen in. van mappen buttons etc tot kleuren aanpassen van de lightbar.

Heel het weekend op de manier rainbow six siege zitten spelen met controller via steam :)

Voor de overige games (planet coaster etc) gebruik ik gewoon toetsenbord en muis vanaf de bank. Nu is dat nog met een stuk MDF (8mm) wat ik over had. Deze ga ik vervangen door een dunne MDF plaat (ligt nog ergens op zolder) en een mooi/handig lapboard maken. :)

je hebt ze ook kant en klaar maar dan zit je al snel aan de 150 euro. En dat MDF heb ik toch nog liggen :+
Steam heeft sinds kort ook native ondersteuning voor PS4 controllers, mits de game die je speelt het ondersteund.
En mocht Inputmapper een probleem geven. Ik gebruik zelf Scarlett Crush om mijn PS3 en PS4 (ja allebei tegelijker tijd werkt) om mijn games met controller support te spelen. Voordeel is ook dat ik hier geen USB kabel meer nodig hebt, omdat Scarlett Crush dit zelf herkend via mijn Bluetooth Dongle.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Paulus07
moest ik nog testen of ik zonder inputmapper in steam de controller kan gebruiken.

Dit is overigens ook wel bruut om te hebben: https://pcpartpicker.com/b/9D3bt6
Wel weer sparen :P

• Mark.
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 16:55

Mark.

Defensor

Tussendoor: Welke tv achten jullie gemiddeld genomen het beste om te gamen. Ik kreeg een advies van een Pioneer terwijl ik een SONY man ben. Pioneer dus omdat die schijnbaar verhoudingsgewijs meer waar voor je geld biedt.

De mens wikt maar God beschikt.

Pagina: 1

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*