Geheugen, processor, videokaart schiet te kort?

Pagina: 1
Acties:

• Joppnl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
Goeden,

geen idee of dit het juiste stukje subforum is, ik heb even geen idee waar ik t probleem moet zoeken, graag advies!

situatie:

ik speel BluRay die ik met DVDFab op harddisk geript heb af met XBMC. Het is een vrij groot bestand (>20gig)

t Probleem is dat de weergave van deze video niet vloeiend is. ik heb andere, kleinere films (lagere resolutie??) die wel goed spelen maar heel veel ervaring met afspelen van films mbv XBMC heb ik niet, geen vergelijkingsmateriaal dus.

Terwijl de film afspeelde heb ik de volgende waarden gemonitord:

GPU gebruik : 17 %
CPU gebruik: gem 60%

Memory: ong 46% gebruik maar:
totaal 2G
in cache 1155
beschikbaar 1095
vrij 0 (of 1 of 2 inieder geval vrij laag)

dit lijkt me er toch goed uit zien (??)

Toch schokt het.

het enige wat me opvalt is dat geheugen "vrij" soms tot de 0 gaat maar wat ik heb dat ooit eerder hier gevraagd en wat ik hoorde is dat dit niet iets is wat problematisch zou zijn verder is het gebruik dus 46%.

Waar zou ik dan toch het probleem moeten zoeken? Kan de doorvoersnelheid van de harddisk problemen geven (dit is een hdd met sata aansluiting, zou toch geen problemen mogen opleveren).

Verder: als ik opgenomen TV bekijk (HD uitzending) dan gaat dat wel vlekkeloos.

t enige wat ik kan bedenken is dat de rip niet helemaal goed is gegaan maar eigenlijk gaat dat altijd wel goed.

Is er iets wat ik over t hoofd zie of wat ik nog verder kan testen?

het systeem is niet een "zwaar" systeem maar gezien de monitor waardes lijkt het me toch wel voldoende....

Verdere systeemgegevens:
CPU intel core2duo 6300 @1,86 Ghz
GPU ATI Radeon HD2600 pro
Mem 2 gig
HD Samsung HD103SJ

Alvast bedankt voor de replies!

Verwijderd

Het zou ook zomaar kunnen dat er tijdens het rippen iets mis is gegaan, probleem is dat je geen vergelijkingsmateriaal hebt. Is er iemand in de buurt die hetzelfde bestand ook kan afspelen?

• Joppnl
nou...niet in de buurt maar dat zou ik uiteindelijk wel gaan doen als ik het mbv tips hier niet kan oplossen.

Nog nooit problemen met rips gehad alhoewel ik meestal een BR brand en dan op een dedicated BRspeler afspeel maar nu sinds kort gebruik ik XBMC.

systeem is niet top maar volgens mij zijn de monitor-waardes goed en zoals gezegd, HDcontent die ik opneem op de htpc speelt ie wel perfect af.

Klopt het dat het geheugen met de waarde "vrij" die soms tot 0 daalt dat dat geen probleem is aangezien het gebruik 46% is?

thnx,

[ Voor 13% gewijzigd door Joppnl op 22-03-2012 21:27 ]

Verwijderd

Zet DXVA maar aan bij video settings in XBMC. Veel kijkplezier:)

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-02 15:38
Wordt de GPU wel fatsoenlijk gebruikt in XBMC? Bekijk even het het XBMC topic in dit forumdeel Client Software Algemeen

Gezien je specs is misschien zelfs je pc te langzaam hiervoor (Blu-ray met foute codec is zwaar), eventueel gebruik je VLC player om te testen of het aan XBMC ligt.

Het resterende geheugen wordt gebruikt voor cache door windows 7 (waarschijnlijk door andere OS'en ook), je geheugen is sneller met aanleveren van data dan je harde schijf dus windows probeert zoveel mogelijk geheugen te gebruiken als reserve. Mocht een programma geheugen nodig hebben, zal windows een deel vrijgeven voor dit programma.

• Joppnl
OK,

bedankt voor de replies.

Heb ik weer een richting om naar te zoeken....

Het ziet er naar uit dat die DXVAtab wel het 1 en ander doet alhoewel ik daar ook mee heb lopen experimenteren toen het probleem optrad.

Misschien dat XBMC de weg wat kwijt was die avond zodat het toen niet uitmaakte of ik m wel/niet aanvinkte.

Nu, vanavond: zonder dat aangevinkt wel schokken, met is het vloeiend op een beeld van 1216*684 (k weet t, rare resolutie maar het is mijn Tv resolutie)

Morgen eens kijken of ie t op 1920*1080 (beamerresolutie) ook goed doet maar voorlopig 1e stap gemaakt,

Thnx!

<update>
heb paar keer geprobeerd maar volgens mij gebruikt XBMC de nieuwe setting mbt DXVA alleen als je XBMC afsluit en opnieuw opstart, dit geldt zowel bij uit- als aanvinken van deze setting.... in ieder geval lijkt t probleem opgelost, super!

[ Voor 17% gewijzigd door Joppnl op 22-03-2012 22:33 ]

Pagina: 1