Hier de Thuiswinkel.org voorwaarden in het Engels speciaal voor Bulldog; die worden wijd gebruikt, en geven een indicatie:
http://www.thuiswinkel.or...en-thuiswinkel.org-engels1. The contract will be concluded, subject to that which is stipulated in paragraph 4, at the moment at which the consumer accepts the offer and the conditions thereby stipulated have been fulfilled.
2. If the consumer has accepted the offer electronically, the trader will immediately confirm receipt of acceptance of the offer electronically. The consumer can dissolve the contract as long as this acceptance has not been confirmed by the trader.
Nergens een woord over dat het contract pas gesloten is als betaald wordt.
Ofwel, het contract is al online gesloten, en KoA is gewoon van toepassing. Ook als je afhaalt en daar betaalt, aangezien dat compleet niet relevant is voor de wet. Krijg je daar de mogelijkheid alsnog te gaan testen en advies in te winnen (wat geen webwinkel doet), dan kan je het anders zien. Ook daar zegt de wet dat het dan om gelijkende mogelijkheden moet gaan als in een reguliere winkel. Dat gaat een webshop je niet bieden.
S913 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 11:31:
[...]
Niet dat ik je tegenspreek, maar ik wil het ook begrijpen (

):
Is dat niet afhankelijk van de overeenkomst zelf? Als deze overeenkomst alleen maar is: Ik kom morgen langs, kan je die laptop voor me vasthouden (want ik wil hem eerst even zien), dan is dat toch geen overeenkomst waar in geen enkele vorm gesproken wordt over een financiële transactie (of een "consumentenkoop" zoals het in het gelinkte wetsartikel staat)?
Ook al uit je dat je morgen langskomt om hem te kopen, dan is dat pas een overeenkomst als de winkel bevestigt dat dat akkoord is. Zeg je slechts dat je langskomt en of ze hem willen vasthouden, dan heb je niet meer dan dat gezegd. Dat woordgebruik doe je niet zomaar. Zeg je "dan kom ik hem morgen halen" is dan wél weer een concrete uiting.
Op het moment dat jij (in het algemeen) dan in de winkel komt en jij koopt hem, in hoeverre is de eerdere reservering een overeenkomst tot aankoop (want zoals gezegd: misschien wil je het artikel wel eerst zien). In hoeverre is die aankoop nog relateert aan de "reservering op afstand" waardoor deze aankoop ook nog onder KoA valt?
Daar is geen concrete informatie over. Als ik moet interpreteren, dan zou ik stellen dat dat afhankelijk is van de omstandigheden bij langskomen. Is het slechts doos meenemen en afrekenen, dan kan je dat kwa praktijk zien als KoA. Wil je hem zien, en wordt die mogelijkheid ook geboden, dan is het geen KoA.
Daarvoor is het wel heel concreet van belang dat inderdaad geen concrete overeenkomst werd gemaakt. Winkels die online zouden stellen dat ze enkel met reserveringen werken, gaan nat als ze wel online laten betalen. Op die manier kunnen ze het niet als maas in de wet gebruiken om KoA te omzeilen.
[
Voor 46% gewijzigd door
Anoniem: 27535 op 23-03-2012 11:53
]