In dit topic ontstond een discussie aan de hand van een vraag die had met betrekking tot het maken van een labvoeding (via een ucontroller)
B_FORCE in "De EL-kroeg - Deel 3"
De EL-kroeg - Deel 3
Aangezien het nogal specifiek werd lijkt het me handiger om even een eigen topic aan te maken.
Ik zal kort uitleggen wat de bedoeling is, zodat jullie een beeld erbij hebben.
Het doel is het maken voor een labvoeding voor spanningen van ongeveer 50/100 tot 300-350Vdc.
De stroom die deze voeding moet leveren wordt maximaal zo'n 100-150mA.
Het wordt een voeding voor voornamelijk buizenversterkers, dus er komt ook nog een schakeling voor de gloeispanning bij (maar dat komt later)
De eisen voor de spanning is dat deze gemeten kan worden met een totale nauwkeurigheid van ±1V (±2V zou ook nog mogen) en de stroom < ± 1mA. Liever nog op ±0,1mA (hoewel ik denk dat zoiets bijna onmogelijk wordt).
De eerste insteek is om een voeding te maken dat tevens door anderen na te bouwen is.
Mocht dat teveel problemen opleveren (qua component keuze etc), dat kan dat wel veranderd worden.
Vooralsnog wordt als ucontroller een Arduino gebruikt.
Ik zou een schema (grove schets nog) kunnen laten zien van de voeding, maar ik zou eigenlijk eerst de discussie uit "EL-kroeg" topic willen voorzetten.
Er moet namelijk eerst in kaart worden gebracht hoe de spanning en stroom gemeten gaat worden.
Om toch enig idee te krijgen is hier een schema te zien.

(figuur 1: schematische weergave meten van spanning en stroom)
Dit is natuurlijk heel erg versimpeld weergegeven, maar het geeft een idee.
Vcc stelt uiteraard de voeding voor en I1 de belasting.
Via R1 en R2 kan vervolgens de spanning gemeten worden middels de 10 bits ADC van de Arduino (dus 1024 stapjes).
Stroom is op een aantal manier te meten, een aantal daarvan zijn al in "EL-kroeg" naar voren gekomen.
Simpelste is eigenlijk een serie weerstand plaatsen voor of na de belasting (respectievelijk Rserie1 en Rserie2).
Dit wordt ook wel high side en low side meting genoemd.
Beiden hebben zo hun voor- en nadelen, welk hier mooi staan samengevat:
http://cds.linear.com/docs/Application%20Note/an105.pdf
Het grootste nadeel van low side, vind ik dat de last dus niet daadwerkelijk grounded is.
Nu is dat voor een enkele belasting geen probleem, maar wanneer daar nog een ander circuit bij komt, voorzie ik wel enige problemen.
Om een beeld te krijgen waar de grootste onnauwkeurigheden liggen, heb ik een analyse gedaan via de relatieve onnauwkeurigheid bij het meten van de spanning (via R1 en R2)
Hierbij ben ik eerst uitgegaan van de ideale waarden, dingen als thermische ruis etc heb ik nog niet meegenomen.
De onnauwkeurigheid bij 50V (dus minimale spanning):
De onnauwkeurigheid bij 300V (maximale spanning):
Ik ben hierbij uitgegaan van 0,1% weerstanden.
De ADC zou ± 2 LSB hebben (volgens de datasheet van de Atmege328)
Als referentie spanning van de ADC heb ik 4,9V genomen.
Je ziet dat daarvan de onnauwkeurigheid ± 0,001 V (= 1mV) bedraagt.
De onnauwkeurigheid zou dus (300,0±1,3) V zijn en (50,0±0,7) V
Of netjes afgerond naar boven wordt dat (300±2) V en (50±1) V
Het idee was om ook de spanning via R3 en R4 met ADC2 te meten.
Vervolgens ADC1 hiervan af te rekken en te delen door Rserie1.
Je kunt nu dus al zien dat een stroommeting via R3 en R4 nooit gaat lukken, aangezien de spanningsval kleiner is dan de meetonnauwkeurigheid
(en dan heb ik dingen als ruis ed nog niet eens meegnomen!!!)
Tenzij ik een heel grote serieweerstand zou gaan nemen (maar dat is nu ook niet echt de oplossing)
Een ander groot probleem is de nauwkeurigheid van de referentiespanning.
Wanneer ik deze op 0,1V zou zetten, schiet de dV bij 300V naar 7,4V!!!
Bij 0,01V bedraagt deze 1,8V.
Beiden dus nog steeds ongeschikt voor het meten van de stroom.
De vraag is dus hoe ik in hemelsnaam de stroom op voldoende nauwkeurigheid kan meten.
Mijn eerste ingeving was via INAxxx serie, maar deze kunnen helaas niet zulke hoge spanningen aan.
(mocht er nog onduidelijkheden zijn, stel die dan ook gerust

)