Slechts 100 Mbit, maar ik wil Gigabit

Pagina: 1
Acties:

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:28
Ik heb een router waaraan met een (zwarte) kabel, een wandcontactdoosje, en een (witte) kabel een gigabit switch vastzit. De verbinding hiertussen is slechts 100 Mbit. Op andere poorten van beide apparaten krijg ik wel Gigabit. De witte kabel heb ik al vervangen door een andere, zelfde resultaat. De zwarte kabel zit door de muur, en vast aan het doosje. Ik denk dus dat daar het probleem zit.

Foto's: http://imgur.com/a/6RkeP

Ik weet dat gigabit 8 aders gebruikt, en 100 mbit slechts 4, dus van de 4 aders die niet gebruikt worden is er een (of meer) stuk. Hoe kan ik dat het beste testen? Ik heb helaas geen kabeltester of andere fancy apparatuur. Hopelijk is er iets te zien op de foto's, maar ik zie niks bijzonders.

Edit: de verbinding is dus:
router - zwarte kabel - doosje - witte kabel - switch

De zwarte kabel is ergens tussen de 5 en 10 meter, en loopt door de muur. Er lopen geen andere kabels door dezelfde buis.
De witte kabel heb ik al vervangen door een andere kabel die in een andere opstelling wel gigabit haalt, maar dat maakt hier geen verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door Peetz0r op 22-03-2012 17:45 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

kraats

Ik rol

Als je op gigabit komt, komt het best wel kritisch hoe je verbindingen in elkaar zitten. Ik moet zeggen dat ik het al bijzonder vind dat je 100Mbit over zo'n contactdoos met schroefaansluitingen kunt krijgen. Ik verwacht dus niet direct dat het aan de verkeerde aansluiting van draden ligt, maar meer aan de overgevoeligheid voor storingen zo.
Kun je 'm niet vervangen door een andere muurdoos? Of helemaal laten vervallen en rechtstreeks een kabel door de muur aansluiten?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• Peetz0r
Ik zou het doosje wel kunnen vervangen door een female rj45 plug, en er gewoon een klepje overheen maken, maar de kabel rechtstreeks door de muur trekken is niet handig, dan kun je em niet meer normaal los maken. En ik weet nieteens of ik nog kabels heb die lang genoeg zijn (dus lengte van de zwarte en nog eens 5 meter).

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:34

Fiber

Beaches are for storming.

Welke router heb je? Kan die wel Gigabit verbindingen aan?

Zwarte of witte kabel zegt niks. Wat staat er op? Cat5? Cat5e? Cat6?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Peetz0r
Fiber schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:52:
Welke router heb je? Kan die wel Gigabit verbindingen aan?

Zwarte of witte kabel zegt niks. Wat staat er op? Cat5? Cat5e? Cat6?
Ik weet dat de kleur niet uitmaakt, maar zo kun je ze herkennen in de foto's. Alle kabels zijn minimaal cat5e. De apparaten kunnen zeer zeker wel gigabit aan, want dan doen ze op hun andere poorten namelijk prima. Ook een rechtstreekse kabel ertussen werkt prima, maar die zou dan dwars door het huis over de trap komen te liggen, dus geen optie.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zo op het eerste gezicht gebruikt de kabel de kleuren van een CAT5/6 kabel. Het zou kunnen zijn dat de volgorde verkeerd zit aan een van de 2 kanten. Als de twists niet goed zitten haal je dan wellicht geen gigabit, en schakelt hij automatisch terug naar een lagere snelheid.

In de faq staat de kleurvolgorde voor de aansluiting. check of deze op beide dezelfde is en als in de volgorde.

Check ook effe of alle paren koper zijn.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Peetz0r
leuk_he schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:56:
Zo op het eerste gezicht gebruikt de kabel de kleuren van een CAT5/6 kabel. Het zou kunnen zijn dat de volgorde verkeerd zit aan een van de 2 kanten. Als de twists niet goed zitten haal je dan wellicht geen gigabit, en schakelt hij automatisch terug naar een lagere snelheid.

In de faq staat de kleurvolgorde voor de aansluiting. check of deze op beide dezelfde is en als in de volgorde.

Check ook effe of alle paren koper zijn.
Koper? Het is toch sowieso koper, of niet dan, en hoe check ik dat?
De kleuren ga ik naar kijken, momentje...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:34

Fiber

Beaches are for storming.

P.E.T.E.R. schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:57:
[...]

Koper? Het is toch sowieso koper...
Koperdieven... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• randomice
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 13:46
hou er een magnet bij als ie een um aantrekt dan is het geen koper ;)

En btw in goedkope kabels is het niet altijd koper ook al hoort dat wel!

[ Voor 35% gewijzigd door randomice op 22-03-2012 18:09 ]

Diablo 3 Profiel

• Peetz0r
De aders zijn niet magnetisch en duidelijk koperkelurig, dus het koper is 'echt' genoeg ;)

De kabel is aan de router-kant aangesloten volgens T568A en in dit doosje volgens T568B, dus effectief is het een crosskabel? Maar sinds auto-mdix zou dat toch niet moeten uitmaken? Ik zal in ieder geval de kleurtjes omwisselen zodat hij aan beide kanten T568A is...

Edit: ik heb de kleurtjes omgewisseld zodat beide kanten nu T568A zijn, en heb nu gigabit :)

* Peetz0r schroeft alles weer dicht en zet z'n kast weer terug...

Edit2: nu heb ik wel gigabit, want de lampjes zijn groen ipv oranje enzo, maar de snelheid is nog steeds slechts 100 mbit, gemeten met netcat, /dev/zero en /dev/null. Dus in theorie is het sneller, in praktijk is er niks veranderd...

[ Voor 36% gewijzigd door Peetz0r op 22-03-2012 19:32 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ja...

nieuws: Sommige cat5e-kabels halen gigabitsnelheden niet door materiaal

om een paar dubbeltjes uit te sparen worden sommige ca5e kabels maar met 4 koperen en 4 ijzeren kabels uitgevoerd. Maar dan haal je vaak geen gigabit snelheden meer.

Kun je met ifconfig nog zien of hij op 1 gigabit probeert te connecten?

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 22-03-2012 19:48 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Peetz0r
leuk_he schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 19:46:
Kun je met ifconfig nog zien of hij op 1 gigabit probeert te connecten?
Op de switch niet, want die heeft nieteens een OS, en op de router ook niet want die heeft maar een interface voor al die poorten. Maar de lampjes op beide apparaten geven wel de jusite kleur aan voor een gigabit-verbinding terwijl dit vanmiddag nog de kleur was van een 100mbit-verbinding.

Edit: ik heb de test opnieuw gedaan, en ik kom nu (in beide richtingen) uit op 300mbit :) Dus zo slecht is het nieteens. Maar als ik beide richtingen tegelijk doe zie ik wel lagere snelheden. Ik gok crosstalk? Verder geen probleem, is nog steeds sneller dan wifi.

[ Voor 27% gewijzigd door Peetz0r op 22-03-2012 20:30 ]

Pagina: 1