Draadloos netwerk thuis

Pagina: 1
Acties:

• Nuzzel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-03-2017
Na lang klooien hoop ik dat jullie me kunnen helpen met het volgende:

ik heb een computer (Windows XP)boven staan waarop een printer(CANON MP160) is aangesloten.
nu wil ik via mijn laptop (windows 7) bestanden uit printen via de printer boven.
op de een of andere manier lukt het niet.

zowel de laptop als de computer hebben draadloos internet via de Ziggo modem/Accespoint.
als ik ze ping via cmd komen de pakketten aan..(weet niet of dit relevant is maar deel het toch even mede).

heb geprobeerd de printer toe te voegen via de laptop maar dit lukt helaas niet.
de laptop is ook niet zichtbaar op de computer en vice versa.
ik heb ingesteld dat ze zichtbaar moeten zijn op het netwerk en de firewalls heb ik ook uitgezet..

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

mvg
Nuzzel

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:18

Fiber

Beaches are for storming.

Op de computer boven: Klik op Start, Printers en Faxen o.i.d. (Of via het configuratiescherm.) Dan rechts klikken op de desbetreffende printer en kiezen voor: Delen. Rest wijst zichzelf als het goed is.

Handiger is om een printservertje te kopen of een router met die functie. Dan hoeft de computer boven niet meer aan te staan om met die laptop te kunnen printen. Er zijn ook printers met ingebouwde (draadloze) netwerkaansluiting. Maar als je niet zo vaak print is dat wellicht overkill.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Nuzzel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-03-2017
Dank je wel fiber voor je reactie! maar dat heb ik al gedaan! daarnaast vind ik het zonde om een nieuwe printer te kopen want de huidige is nog oke en wat ik wil doen is de meest kostbeperkende oplossing..
het probleem is dat ik met mijn laptop, mijn computer niet zie en met mijn computer m'n laptop... dus mocht ik in de toekomst bestanden delen dan gaat dat dus niet...

wat ik btw ook heb gedaan is de computer een statisch IP adres gegeven...

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
Is het al in orde?

Een paar punten:
- De computers en gedeelde printer zijn in een "intern netwerk". (Achter de router)
In de router hoeft niets veranderd te worden, behalve bijvoorbeeld statische IP-adressen i.p.v. dynamische.
- Het gaat gemakkelijker als de printer(driver) eerst op de laptop ge-installeerd wordt met een kabel.
Daarna kan bij eigenschappen van de net aangemaakte printer, de USB-poort "omgezet worden" naar het
statische IP-adres van de desktop PC.
- Bij beide computers moet de firewall "eenzelfde poort" toestaan voor de print-opdrachten.
Deze poort is ook verwerkt in het IP-adres van de desktop PC, die als printserver fungeert.

Graag aangeven wat er niet lukt en wat er gebeurt.

Als het niet lukt, afspraak maken per Direct Message om dit samen op te lossen?

Succes!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
Let erop dat bestanden en printers delen in Windows 7 anders gaat dan Windows XP.
In Windows 7 moet je aangeven dat je de oude netwerkomgeving wilt gebruiken.

(Configuratiescherm\Netwerk en internet\Thuisgroep)

Als je dit goed hebt ingesteld kan je via Deze computer en Netwerk je printer zoeken, dubbelklikken en verbinding maken.

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
@ Yarno Is inderdaad heel essentieel!
Anders gaat hij de printer niet vinden.

Volgens jouw instructie, kan hij nu misschien ook "bestanden delen" vinden en instellen.

Dank voor het meedenken en helpen oplossen!

[ Voor 26% gewijzigd door LXFan op 11-04-2012 10:01 ]

Pagina: 1