[Router] Repeater of toch mogelijk als Accesspoint?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Inmiddels heb ik besloten om van mijn oude router te voorzien van DD-WRT firmware, en daarmee een Wireless Bridge te creëren.

Zit op moment echter vast dat ik niet voorbij het "First time use" Username/ Password scherm kom.
Op de router blijkt de firmware wel gewoon te werken, omdat de DHCP wel een IP adres uitgeeft.
Beste Tweakers,

Zoals wel meer tweakers heb ik nog een oude router liggen die ik wil gaan inzetten om mijn wireless bereik te vergroten. Echter weet ik niet precies wat voor optie ik moet gaan met mijn gewenste situatie.

Mijn doel is van één router als wireless extender te gebruiken, echter kan ik tussen de 2 routers geen kabel doen.
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/3uepzigjn/image.jpg
[Gewenst] * Rechte lijn is bekabeld, stippellijn is wireless

Gaat het volgende werken?

Router 1 (TPLink) op 192.168.0.1 (DHCP aan, range van 192.168.0.100 tit 192.168.0.150)
Router 2 (Linksys) op 192.168.0.2 (DHCP uit)

Ik ben alleen bang dat Router 2, zonder feitelijke bekabeling geen Internet kan door ontvangen/sturen.
Of is dit wel mogelijk? Zo ja, hoe zou dit moeten?

Als dit niet lukt dan moet ik uitwijken om Router 2 te flashen en bijvoorbeeld DD-WRT te installeren en dan repeater te maken. Echter heb ik dan wel snelheid verlies

[ Voor 19% gewijzigd door Loadichus op 29-03-2012 15:17 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Wat je wilt is volgens mij een Wireless Bridge. Wikipedia: Wireless bridge

Je moet die tweede router dus wel in een "bridge-mode" kunnen zetten. Ik weet niet of het out-of-the-box kan, maar met DD-WRT moet dat zeker lukken.

[ Voor 37% gewijzigd door Keypunchie op 22-03-2012 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
Keypunchie schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:12:
Wat je wilt is volgens mij een Wireless Bridge. Wikipedia: Wireless bridge

Je moet die tweede router dus wel in een "bridge-mode" kunnen zetten. Ik weet niet of het out-of-the-box kan, maar met DD-WRT moet dat zeker lukken.
Wireless bridge is idd waarschijnlijk waar ik naar op zoek ben. Ik zal vanavond meteen kijken of mijn Linksys deze mogelijkheid al heeft. Anders moet ik deze flashen naar DD-WRT en dan proberen.

Dus mijn vermoeden is juist dat het zonder kabel, niet zal werken als accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 20:43
DD-WRT kan je proberen, maar heb er zelf erg slechte ervaringen mee. Weet niet wat voor router je hebt maar mijn WRT54G was soms instabiel bij hoog dataverkeer. Denk dat je beter 50 euro voor een degelijke bridge kan betalen indien je router deze functie niet aan boord heeft. :)

[ Voor 10% gewijzigd door TheCrius op 22-03-2012 15:42 ]

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
TheCrius schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:42:
DD-WRT kan je proberen, maar heb er zelf erg slechte ervaringen mee. Weet niet wat voor router je hebt maar mijn WRT54G was soms instabiel bij hoog dataverkeer. Denk dat je beter 50 euro voor een degelijke bridge kan betalen indien je router deze functie niet aan boord heeft. :)
Heb hier al een kleine tutorial gevonden met DD-WRT. Wellicht heb je gelijk, maar dit geeft mij mooi een reden om wat om te prutsen :)
In ieder geval bedankt voor het zetje in de juiste richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 20:43
Loadichus schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:58:
[...]

Heb hier al een kleine tutorial gevonden met DD-WRT. Wellicht heb je gelijk, maar dit geeft mij mooi een reden om wat om te prutsen :)
In ieder geval bedankt voor het zetje in de juiste richting.
Als je je router toch over hebt kan je er een mee omprutsen inderdaad, en kijken hoe het werkt. Zitten best leuke tweakfuncties op en er is wel aardig veel info over te vinden. Succes. :)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
Ik heb de tutorial zeer nauwkeurig gevolgd, en kan nu op het algemene ingestelde IP adres ook de router benaderen met DD-WRT. Echter bij het eerste scherm waar je een nieuwe gebruikersnaam/ wachtwoord moet instellen loopt alles vast.

Iemand hiermee toevallig ervaringen? Anders kan ik natuurlijk altijd nog het DD-WRT forum gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dus eigenlijk wil je dan je linksys als wireless client gebruiken?

De WRT moet dan het wifi signaal oppikken vanuit de lucht en op de kabel zetten?

edit: want wireless client kan volgens mij met dd-wrt. Heb het zelf ooit eens gebruikt om een mediaspeler te voorzien van internet.

[ Voor 31% gewijzigd door bartbh op 29-03-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
bartbh schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:11:
Dus eigenlijk wil je dan je linksys als wireless client gebruiken?

De WRT moet dan het wifi signaal oppikken vanuit de lucht en op de kabel zetten?
Ja in DD-WRT, kun je router instellen als Wireless Bridge. Echter is het probleem nu dat ik na het flash en het volgen van de tutorial niet voorbij het admin scherm kom. Ik moet een username/ password combinatie bedenken voor "first time use" maar in dit scherm blijft hij hangen.

De DD-WRT software werkt voor de rest wel. Als ik mijn laptop er aanhang krijg ik via de DHCP netjes een IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
De functie die je zoekt is repeater bridge niet Wireless bridge. Bij repeater bridge word je wireless signaal door de 2e router weer uitgezonden:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Correct me if i'm wrong, als je bridge gebruikt dan moet beide router dan ondersteunen en dan is bovendien je draadloos netwerk niet meer te gebruiken als "gewoon" netwerk. Dus je mobiel, laptop, tablet kan er dan niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Stap voor stap uitleg voor dd-wrt staat hier: http://www.dd-wrt.com/wik.../Repeater_Bridge#Broadcom

Zo heb ik zelf hier ook een extra router staan (Linksys E1000v2)

Er is echter wel een maar:
Also take note of the fact that all repeaters, including this Repeater Bridge mode, will sacrifice half of the bandwidth available from the primary router for clients wirelessly connected to the repeater. This is a result of the repeater taking turns talking to not just one partner, but to two, and having to relay the traffic between them. As long as your internet bandwidth requirements are within this halved bandwidth amount there will be little or no reduction in "speed".

[ Voor 73% gewijzigd door Whatson op 29-03-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
Whatson schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:15:
De functie die je zoekt is repeater bridge niet Wireless bridge. Bij repeater bridge word je wireless signaal door de 2e router weer uitgezonden:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Repeater_Bridge
Whatson heeft gelijk, dit is idd ook de handleiding waar ik verder mee wil gaan.

Echter kom ik niet voorbij het scherm van "First time use - Username/ Password". Na het invullen van de gewenste username / password is het net alsof de gehele router op slot gaat. Met een simpele power cycle doet de router het weer maar blijf ik weer stuiten op het first time use scherm. Een 30/30/30 reset heeft mij ook nog geen resultaat gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
probeer gewoon eens met als username: admin en password: alleen letters + cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Toevallig eergisteren nog gedaan met een WRT54G v1. De originele firmware kon dit niet maar met DD-WRT werkt het perfect.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wlan_Repeater

Deze stappen werken met mijn versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
Whatson schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:23:
probeer gewoon eens met als username: admin en password: alleen letters + cijfers
Ik kom er nu wel doorheen! Bedankt. Ik heb nu gewoon als gebruikersnaam admin gedaan en als wachtwoord admin1234 en nu kan ik wel door naar het volgende menu.

Ik zal vanavond de stappen proberen als WLAN repeater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
keejoz schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:26:
Toevallig eergisteren nog gedaan met een WRT54G v1. De originele firmware kon dit niet maar met DD-WRT werkt het perfect.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Wlan_Repeater

Deze stappen werken met mijn versie.
Wat is het grootste verschil tussen de WLAN repeater en een Repeater Bridge? Of hebben we het dan daadwerkelijk over hetzelfde?

[ Voor 27% gewijzigd door Loadichus op 02-04-2012 10:05 ]

Pagina: 1