Memtest86+, minimale tijdsduur of passes

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Memtest86+ is een programma dat ik al jaren gebruik. Hierbij heb ik mezelf voorgenomen deze altijd minimaal 8 uur te laten draaien, in de hoop dat als het 8 uur foutloos gebeurt, de/het RAM werkend verklaart kan worden.

Nu vraag ik mij af of op hedendaagse pc's dit niet wat aan de korte kant is.Voorbeeld:
2* pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1866C9B (16GB total) op een pricewatch: Gigabyte GA-A55M-S2HP. Memtest86+ runtime: 23u16m, voortgang: 5 passes, bijna klaar met pass 6. (Deze loopt op dit moment nog.)

Bij pc's met minder RAM (bijv. 1 of 2GB) gaat het testen uiteraard sneller. Die zouden met dezelfde testduur zeer waarschijnlijk allang bij pass 10 zijn.

Gezien het voorgaande, wat is het beste nu om aan te houden. Gewoon een minimaal aantal passes ipv testduur? Zo ja, hoeveel? Indien nee, hoelang per aantal GB's?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
1 of 2 passes zou voldoende moeten zijn. Sowieso vindt memtest lang niet altijd alle fouten. Ik heb servers draaien in een cluster die soms om onverklaarbare reden crashen. Al laat je die 2 weken non-stop memtest draaien, er wordt geen fout gevonden.
Uiteindelijk is het geheugen wel dusdanig gaar geworden dat memtest fouten vindt, maar dan vindt ie ze ook meteen binnen een minuut.

Verwijderd

Uit de faq:
- How long does memtest86+ run? How do I stop it?

Memtest86+ runs indefinately unless you stop it. It does however repeat the
same tests over and over again. Memtest86+ contains a number of different
tests which each take different approaches in trying to expose any errors in
your memory. In the top right of your screen you can see the progress of
each test in the lower of the two progress bars. The topmost progress bar
shows the progress of a pass, each pass consists of all the tests in the
memtest suite.

Thus all tests are executed in one pass, so does that mean that no errors
will show after the first pass if that pass didn't reveal any errors? Well
no, there are several reasons why errors might only show up after a number
of passes. Firstly as of this writing, the latest version of memtest also
includes a test which uses random test patterns, each pass these patterns
will of course be different. Secondly some types of errors simply don't show
up until the system has been running for a while or are very critical on a
certain timing condition, or other such conditions.

To conclude, one successful pass of memtest will give you a pretty good idea
that your memory is ok, only in rare cases will there be errors showing
after the first pass. To be sure though simply have the test run overnight
or even for a couple of days depending on the level of importance of the
system.

Verwijderd

Ik vind 10-15 passes meestal wel een fijn gevoel, maar het hangt wel een beetje van de tijdsduur af. Soms kan een systeem simpelweg niet zo lang proefdraaien. Een handvol passes vind ik te weinig; als er errors gevonden worden is dat natuurlijk genoeg, maar het biedt weinig zekerheid dat er niet alsnog iets aan de hand is.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Voor "thuisgebruik" inclusief simulaties etc. heb ik het na 2 passes vaak wel al gezien.

Als je echt voor andere machines gaat compilen of precisie van levensbelang is, of inderdaad het om servers gaat, kan je voor meer gaan.

Het verbaast mij nog altijd dat er weinig betere testopties zijn om vooral sneller of zekerder geheugen te testen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, mijn ervaring met Memtest86+ is dat defect geheugen zich meestal al heel snel uit. Uiteraard moet je machine een hele tijd kunnen draaien zonder één error, en moet je daarvoor lang testen, maar voor een snelle test zijn een aantal passes meer dan voldoende. En dan heb je de meeste defecte latjes al wel uitgesloten :)

@bovenbuur: Volgens mij zijn er geen snellere tests omdat een test beperkt wordt door de geheugensnelheid. Er moet immers data naar het geheugen geschreven geworden, dan terug gelezen en gecontroleerd. Dat kan eigenlijk niet sneller dan de snelheid van het geheugen.

[ Voor 29% gewijzigd door Admiral Freebee op 23-03-2012 14:58 ]

Pagina: 1