[UBUNTU] Windows 7 installatie onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:26
Beste allen,

Mijn probleem omvat meerdere besturingssytemen en hard- en software problemen, dus ik hoop dat dit het goede forum is.

Ik heb een NEC KW300 laptop waarop ik Ubuntu 10.04 heb draaien. Ik heb geen enkele ervaring met Ubuntu en het is voor mij allemaal puur abracadabra, maar ik wilde het eens proberen. Met Vista op de laptop was het allemaal enorm traag en ik las goede dingen over Ubuntu en oude systemen. De laptop wordt echter voornamelijk gebruikt door m'n moeder, alleen voor bankzaken en internet. Omdat ik meerdere keren geprobeerd heb om bestanden te installeren maar hier (waarschijnlijk wegens onervarenheid) totaal niet uit kwam, was ik van plan om dan maar Windows 7 te installeren omdat ik daar wel mee om kan gaan (en m'n moeder uiteindelijk ook).

Nu komt het echte probleem: ik heb een Windows 7 installatie DVD van waar ik wilde booten voor de installatie. Bij het opstarten krijg ik echter de error 'cannot boot from cd code 5'. Hier heb ik uitvoerig naar gezocht op google, en ik dacht een oplossing gevonden te hebben. Opnieuw een Windows 7 DVD gebrand volgens de gegeven tips, maar hetzelfde resultaat. De code 5 kreeg ik ooit al eens op een laptop van een kennis, waar ik ook Win7 wilde installeren, maar omdat daar nog Windows XP op stond, kon ik gewoon vanuit Windows de setup op de DVD runnen.

In Ubuntu kan ik (met WINE uiteindelijk) de setup wel opstarten, maar zodra de installatie begint krijg ik de boodschap dat de setup geen geschikte schijf kan vinden voor de installatiebestanden. Ik ga er van uit dat het ligt aan het feit dat Linux geen C:\ en D:\ kent. Vervolgens heb ik om de code 5 error te omzeilen een bootable USB drive gemaakt met de Windows 7 installatie DVD. Dat is gelukt, maar de bootvolgorde op de laptop staat hoogstwaarschijnlijk ingesteld als DVD>HDD>USB/etc. Geen probleem zou je denken, ware het niet dat het (Phoenix)BIOS is vergrendeld met een wachtwoord. Ik heb geen mogelijkheid om aan dit wachtwoord te komen, en ook de standaard wachtwoorden voor Phoenix BIOSen hadden geen succes.

Verder onderzoek leidde me naar tools om de CMOS/BIOS passwords te omzeilen of te resetten. Nu wil het geval dat ik echt voor 0,0 centimeter overweg kan met het installeren van bestanden in Ubuntu, het is alsof alles in het Chinees is. In plaats van .exe files in Windows krijg ik alleen maar .zip of .tar.gz bestanden vol folders en ogenschijnlijk cryptische bestanden. Een programma als cmospwd moet volgens de beschrijving te gebruiken zijn in Linux, maar ik kan gewoon niet bevatten hoe ik een programma moet installeren (nee het staat niet in het Software center). Er is vast een reden voor dat het zo extreem ingewikkeld is vergeleken Windows, maar ik wil geen flame war ontketenen.

Als iemand het geduld heeft gehad om dit verhaal te lezen, zou ik heel erg blij zijn als iemand me kan vertellen wat een logische stap zou zijn nu. Dit is al de tweede vrije (zonnige) dag die ik grotendeels aan een oude laptop besteed, die vrijwel onbruikbaar lijkt te zijn geworden doordat ik zo dom was om Ubuntu eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Windows en Linux verschillen heel erg als het aankomt op het installeren van programma's. Bij Windows download je een executable van de site van de ontwikkelaar en gaan. Bij Linux zoek je het programma op in je packagemanager. Dus de echte vraag is: wat probeerde je in eerste instantie te installeren waar je niet uit kwam? Misschien is Ubuntu dan alsnog een alternatief voor je. Mocht dit uiteindelijk niet zo zijn, dan moet het best mogelijk zijn om je te helpen met cmospwd.

edit: Ik heb net even in het softwarecenter gekeken, maar cmospwd staat er gewoon in.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchNutcase op 22-03-2012 14:19 ]

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
In mijn software center is het echt niet te vinden. Misschien omdat ik een relatief oude versie van ubuntu heb (10.04)? Ik heb hier de source only versie gedownload: http://www.cgsecurity.org/wiki/CmosPwd

Dan krijg ik dus een archief met een src folder, die weer een folder bevat genaamd ioperm-0.4-patched, en drie andere bestanden. Ik kan hier echt helemaal niets mee. Volgens de readme is ioperm vereist, of anders een programma als Python om de source file te compilen. Volgens het Software center staat Python geinstalleerd, maar je kan het vervolgens niet opstarten vanuit het software center, en het staat ook nergens anders (Gnome interface, dus Toepassingen, Locaties etc. in de taakbalk bovenin). Is mijn Ubuntu gewoon niet compleet en hoort het installeren van bestanden gewoon makkelijker te zijn? Ik snap werkelijk niet waarom je mensen hun eigen sourcefiles laat compilen als het in Windows met een simpele .exe file kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-10 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Open een terminal. Ga naar de directory waar je de boel uitgepakt hebt; bijvoorbeeld:

cd /home/richard/cmospwd/src

Type in de terminal:

sudo ./cmospwd

Als dat werkt kun je de Readme lezen voor welke swtiches je mee kan geven. Als dat niet werkt type je in:

sudo make

Als je daar een error op krijgt type je in:

sudo aptitude install build-essential

en als dat afgelopen is: sudo make
en als dat afgelopen is: sudo ./cmospwd

Overigens kun je vaak ook de bootvolgorde aanpassen met behulp van F8 of F12 tijdens de bios-boot.

[ Voor 10% gewijzigd door Kees op 22-03-2012 15:16 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dogbert's Blog: BIOS Password Backdoors in Laptops ;)
@TS: kan je de checksum (zie eerste afbeelding in bovenstaande blogpost) hier posten?

[ Voor 15% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 22-03-2012 15:28 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Kees schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:16:
Open een terminal. Ga naar de directory waar je de boel uitgepakt hebt; bijvoorbeeld:

cd /home/richard/cmospwd/src

Type in de terminal:

sudo ./cmospwd

Als dat werkt kun je de Readme lezen voor welke swtiches je mee kan geven. Als dat niet werkt type je in:

sudo make

Als je daar een error op krijgt type je in:

sudo aptitude install build-essential

en als dat afgelopen is: sudo make
en als dat afgelopen is: sudo ./cmospwd

Overigens kun je vaak ook de bootvolgorde aanpassen met behulp van F8 of F12 tijdens de bios-boot.
sudo ./cmospwd werkt in principe, maar ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken. Ik neem aan dat het de lijst is met BIOS fabrikanten, en Phoenix staat er ook in, maar ik moet nu even reloggen om te kijken welke versie het is. Ik neem aan dat ik tussen de brackets dan het password kan veranderen? Sorry ik ben echt hopeloos als het op dit besturingssysteem aankomt. Er is nog nooit iets geweest dat ik niet in Windows voor elkaar kreeg, maar Linux is gewoon de wereld op z'n kop. M'n vader werkt al sinds het begin met Unix, dus die zal wel teleurgesteld zijn in me als hij het hoort.

@ 0xDEADBEEF: Ik krijg 05480 te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

En, heb je al doorgeklikt op die pagina die 0xDEADBEEF geeft?

Met jouw invoer:
Generic Phoenix: uzoo
HP/Compaq Phoenix BIOS: eln
Fujitsu-Siemens Phoenix: 79499
Fujitsu-Siemens (model L) Phoenix: 978816
Fujitsu-Siemens (model P) Phoenix: 1244797
Fujitsu-Siemens (model S) Phoenix: 15669
Fujitsu-Siemens (model X) Phoenix: 979415
Edit: Ah heb je gedaan dus :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Wokkels op 22-03-2012 16:39 ]

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Probleem opgelost: op Dogbert's blog staat een link naar een javascriptje gemaakt door Vyacheslav Bacherikov, waar 05480 me een password gaf voor gebruik in mijn PhoenixBIOS. Die werkte, dus ben ik nu via m'n USB drive Windows 7 aan het installeren.

Heel erg bedankt bedankt heren! Zodra ik een nieuwe PC heb zal ik op de oude weer eens met Linux aan de gang. Ik vind het heel erg intrigerend, maar het moet wel echt een hobby blijven. Nu voor dagelijks gebruik kan ik er nog niet genoeg mee en is het gewoon niet intuitief genoeg.

EDIT: @Wokkels: ja de Generic Phoenix pass was de goede!

[ Voor 5% gewijzigd door Richard P op 22-03-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mooi :) waar kan ik m'n kratje bier ophalen?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
0xDEADBEEF schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:43:
Mooi :) waar kan ik m'n kratje bier ophalen?
Ga naar de terminal en tik: sudo apt-get install bier.package. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:54
Richard P schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 16:19:
[...]
sudo ./cmospwd werkt in principe, maar ik heb geen idee waar ik naar zit te kijken.
Maar licht niemand nu toe wat er gebeurt? Ik zal een poging doen. (abracadabra! :P )
- cd /pad... = naar map bladeren
- Sudo = "als administrator uitvoeren"
- ./ = "huidige map"
- cmospwd = een executable
- make = programma compileren, dus van source code een executable maken. Stiekem is het gewoon een commando om een ander bestand met shell commando's uit te voeren.
- sudo apt-get install [naam], dingen installeren (als administator natuurlijk)

Ga anders nog eens spelen in een Virtualbox met ubuntu. Om je vader gerust te stellen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Sorry, ik was zo blij dat het allemaal weer werkte, dat ik het topic niet meer gelezen heb. Bedankt voor je uitleg, Jeroen. Het is natuurlijk handig om te weten wat je moet doen, maar het begrijpen helpt bij de volgende keren. (Teach a man to fish, etc :P). Ik ben ondertussen Linux voor Dummies aan het lezen, en heb een laptop tot m'n beschikking met Ubuntu. Ik ga me er eens in verdiepen.
Pagina: 1