Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Amerikaans kernfusieonderzoek vestigt record

Pagina: 1
Acties:

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 10:12

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Topicstarter
In het stuk "Amerikaans kernfusieonderzoek vestigt record" staat een vrij rare en ook onjuiste zin:
Het proces dat de Amerikanen van de National Ignition Facility of NIF beogen na te bootsen, is in essentie het proces dat in miljarden zonnen voor energie zorgt.
1. Er is maar één zon, alleen meerdere sterren. Daarom is het bijvoorbeeld ook de Zonnekoning en niet Zonnenkoning (omdat er maar één zon is, is de regel).
2. Er wordt gesuggereerd door een aantal te noemen dat er ook "zonnen" (ofwel sterren) zijn die niet op nucleaire fusie werken. Dit klinkt raar, alleen opgebrande sterren hebben geen fusie meer, maar hadden het wel.

edit: link naar artikel: nieuws: Amerikaans kernfusieonderzoek vestigt record

[ Voor 18% gewijzigd door kramerty88 op 22-03-2012 13:41 ]

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
1. is wat gezocht maar vooruit :)
2. lijkt me prima zo. In zwaardere sterren is pp-waterstoffusie namelijk niet de belangrijkste fusie-reactie...

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:50

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Waterstoffusie is in elke ster de belangrijkste. Alleen hele grote sterren slaan deze stap ongeveer over. Als ze zwaardere elementen aan het fuseren zijn, zijn ze aan een self-destruct bezig ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MueR op 22-03-2012 15:14 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Waterstoffusie is idd belangrijkste, ging me om de manier waarop. pp-fusie (zoals in centrale) is niet de enige waterstoffusie-methode: cno-cyclus is bij grotere sterren belangrijker :)

• Mythx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 16:33
Ik vroeg me nog wel af waar deze zin vandaan kwam:
Door de lichtimpuls van 2,03 megajoule van de 192 lasers te bundelen werd dat gereduceerd tot effectief 1,875 megajoule.
Het klinkt plausibel, vooral bij straling van één bepaalde golflengte, maar in het artikel wordt niet over momentum gesproken. Enkel het volgende:
Final diagnostic and other optics reduced the energy to 1.875 megajoules at the centre of the target chamber.