Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Amerikaans kernfusieonderzoek vestigt record

Pagina: 1
Acties:

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-11 02:33

PcDealer

HP ftw \o/

Topicstarter
Anders dan nucleaire reactors die nu in gebruik zijn moet een fusiereactor geen atomen splitsen, maar juist laten fuseren.
Correcter (qua interpunctie) is volgens mij:
Anders dan nucleaire reactors die nu in gebruik zijn, moet een fusiereactor geen atomen splitsen maar juist laten fuseren.
nieuws: Amerikaans kernfusieonderzoek vestigt record

[ Voor 19% gewijzigd door PcDealer op 22-03-2012 19:29 . Reden: link alsnog toegevoegd ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24

D4NG3R

kiwi

:)

Ik wou een nieuw topic openen maar ik zet het hier maar even in:
Het proces dat de Amerikanen van de National Ignition Facility of NIF beogen na te bootsen, is in essentie het proces dat in miljarden zonnen voor energie zorgt.
Het middelpunt van ons zonnestelsel is de ster die wij "Zon" hebben genoemd. Andere sterren heten afaik niet zo. Dus het lijkt mij toepasselijker dat hier "sterren" komt te staan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:51

Bob

Nog iets: megajoule is een energie, geen vermogen. Staat ook zo in het originele artikel:
... reduced the energy to 1.875 megajoules ...

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Zon is aangepast naar ster.
Komma toegevoegd.
Iets energetischer gemaakt.

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

D4NG3R schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 13:38:
Het middelpunt van ons zonnestelsel is de ster die wij "Zon" hebben genoemd. Andere sterren heten afaik niet zo. Dus het lijkt mij toepasselijker dat hier "sterren" komt te staan.
Een andere ster mag je ook gerust zon noemen hoor ;). Het zijn gewoon synoniemen. Maar sterren klinkt en leest inderdaad wel wat beter.

En BTW, naar mijn weten is de zon is het midden van ons zonnestelsel zonder hoofdletter.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:24

D4NG3R

kiwi

:)

Zon is de naam voor een ster, en behoort dus met een hoofdletter geschreven te worden ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

quote: van dale
zon, zonnen - (astronomie) elk zelflichtend hemellichaam dat aan andere op zichzelf donkere hemelbollen licht en warmte geeft
Even los van de empirische definitie: meervoud dus. Merk op dat er geen hoofdletter gebruikt wordt - dat geldt overigens ook voor de andere betekenissen, inclusief die van 'onze zon' ("het lichtende en verwarmende hemellichaam dat aan onze aarde" etc etc). De Engelsen schrijven zon trouwens ook zonder hoofdletter. Die verschijnt alleen als we het onderscheid met andere sterren willen maken - en dat komt voornamelijk voor in sciencefiction*. Het meervoud was hier in elk geval goed gebruikt en had niet aangepast hoeven worden. 't Is dat Willem een toeschietelijke bui had :)

edit:
*) en waarschijnlijk ook wel in religieuze teksten, maar daar ben ik minder goed in thuis :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 23-03-2012 21:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1