CPU fan draait niet harder na bereiken target temp

Pagina: 1
Acties:

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:37
Zoals de titel al zegt, maar dan wat uitgebreider: Mijn CPU fan ( Scythe Big Shuriken Rev.B ) koelt mijn AMD A8-3870 uitstekend. Hij zit op een moederbord van Asrock, de Asrock A75M-ITX. In het mooie BIOS van Asrock heb ik de CPU fan ingesteld op level 1 ( lekker stil ) en de target op 45 graden.

Dit zou dus betekenen, als ik bijvoorbeeld LoL aan het spelen ben en de temperatuur boven de 45 graden uitkomt, het moederbord een signaaltje doorgeeft aan de Big Shuriken en dat die dan automatisch omhoogt schakelt qua RPM's.

Ik hou mijn temperaturen etc. bij met Open Hardware Monitor, maar daar zie ik na het spelen van een game dat het moederbord dit NIET doet.

En om het nog leuker te maken: Als ik een Asrock programma genaamd 'Asrock eXtreme Tuner Utility' aan heb staan doet hij dit WEL.

Opgelost denk je dus. Nee want:

Als ik Asrock ETU ( om het zo maar even te noemen ) heb draaien, valt om de zoveel tijd de hoeveelheid RPM's van mijn CPU fan weg in OHM. Plus verzint OHM er dan nog eens 2 extra fans bij ( totaal van 4, waar maar 3 mogelijk is :P )

Hier een plaatje van OHM tijdens gebruik van Asrock ETU, let vooral ook van het aantal RPM van spookfan nummer 5 en in het bijzonder 3..

Waarom geeft het moederbord het signaal dat mijn Big Shuriken harder moet draaien niet gewoon door zonder dat Asrock ETU draait?

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59

Fordox

00101010

probeer eens amd overdrive.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• ingmaronline
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:37
Net even geinstalleerd, ik heb Asrock ETU nu uitgeschakeld en ik zal even kijken hoe het nu gaat!

EDIT: Hoe helpt dit trouwens het missende element wat Asrock ETU blijkbaar wel heeft te vervangen?

EDIT2: De CPU fan blijft lekker op z'n laagste stand draaien ( +/- 1100 RPM bij full load 50 graden.. )

Ik natuurlijk ook Asrock ETU lekker laten draaien en OHM van mijn pc afgooien, maar dat vind ik dan weer jammer, ik vond die gadget op m'n desktop wel fijn. Maar goed, als er niets anders opzit 8)7

EDIT3: Net even OCCT laten draaien, de temperatuur ging richting de 55 graden, kickt in ene toch de CPU koeler er in en koelt de boel weer af.. Nu ja, met zo'n target speed kan ik ook nog wel leven.

[ Voor 93% gewijzigd door ingmaronline op 22-03-2012 14:42 ]

''it's the shitty kind where your girlfriend stops talking to you and she says "nothing" when you ask her what's wrong'' Maddox

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:59

Fordox

00101010

met amd overdrive kun je als het goed is zelf ook je fan profielen aanpassen.
maar 55 graden is goed genoeg, je moet er alleen voor zorgen dat ie niet boven de 65 graden word want dan kan instabiliteit optreden bij amd chips ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.