Geintegreerde versterkers vs losse versterkers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Dat vroeg ik me eigenlijk al een tijdje af, het verschil tussen een geintegreerde versterker en losse versterkers.
Home audio bijv. heb je geintegreerde versterker of een voor- en eindversterker.
Tegenwoordig heerst de Home Cinema receivers zo'n beetje, die losse versterkers worden die nog wel verkocht?

Bij auto's heb je een meerkanaalsversterker of tig versterkers die men bijv. max 2 speakers erop aansluiten.
Het vermogen is hoger bij 'losse versterkers', dat is ook het enige verschil wat ik weet. Maar zijn er verder nog meerdere voordelen en hoor je het verschil ook echt?

(het is puur uit nieuwsgierigheid, ik ben niet van plan om een aan te schaffen ofzo, dus hiermaar gepost ipv in de audioforum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Eindversterker

De eindversterker levert het vermogen dat wordt doorgestuurd naar de luidsprekers. Het grote verschil tussen een geintegreerde versterker en een losse eindversterker is de afwezigheid van een volumeregelaar op de laatste.
Een eindversterker wordt in de meeste gevallen aangestuurd door een voorversterker, maar het is in veel gevallen ook mogelijk om een bron – zoals een cd-speler – direct aan te sluiten op een eindversterker, zolang deze bron maar de mogelijkheid heeft om het uitgangsvolume te regelen.
Er zijn meerdere soorten eindversterkers, zoals mono-, stereo-, surround- en multiroom eindversterkers. Deze verschillen zijn dus op basis van het aantal kanalen beschikbaar. Een mono-eindversterker versterkt maar een kanaal (links of rechts, of center, of…). Stereo is tweekanaals, maar een surround-eindversterker kan 3 tot 7 kanalen hebben, of nog meer.

Multiroom versterkers kunnen in configuratie tot zeer veel kanalen gaan, meestal in paren van 2. De Russound R1250MC bijvoorbeeld is een 12-kanaals versterker, bedoeld voor 6 stereo-zones.
Of check http://www.fwdmagazine.be...de-of-losse-versterking-/

Er is genoeg over te vinden met de juiste zoektermen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Ik heb een geïntegreerde versterker in mijn subwoofer, deze stuurt de rest aan van mijn 5.1 systeem.
Het nadeel hiervan is dus dat hij na een tijdje op luid heel erg warm wordt. Ik denk dat losse versterkers/receivers sterker zijn en meer geluid kunnen produceren zonder zo warm te worden.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een van de theorien is dat elke versterker zijn eigen voeding heeft en zo de ander niet negatief beinvloedt

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Thx, leuk om te lezen zo'n beetje zoals ik het in mijn gedachte had. Maar dan resteert nog de hamvraag, hoor je ook het het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@330d
Nee, dat hoor je niet. Wij hebben thuis van Arcam een Versterker en een eind verstreker waarbij de voorverstreker doorgekoppeld staat aan de aand. De eindversterker stuurt het automatische door naar de speakers

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

330d schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:50:
[...]

Thx, leuk om te lezen zo'n beetje zoals ik het in mijn gedachte had. Maar dan resteert nog de hamvraag, hoor je ook het het verschil?
Tja, dat is dezelfde vraag stellen als de vraag stellen 'hoor je verschil tussen dure en goedkope kabels'. Er zullen mensen bij hoog en laag volhouden dat dit net ff dat beetje exra verschil maakt en er zijn mensen die zeggen dat elke goed ontworpen versterker die binnen zijn specificaties speelt hetzelfde klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

JvS schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:59:
[...]

Tja, dat is dezelfde vraag stellen als de vraag stellen 'hoor je verschil tussen dure en goedkope kabels'. Er zullen mensen bij hoog en laag volhouden dat dit net ff dat beetje exra verschil maakt en er zijn mensen die zeggen dat elke goed ontworpen versterker die binnen zijn specificaties speelt hetzelfde klinkt
Bij versterkers kan ik me daar nog iets bij voorstellen, bij kabels is dit allemaal hopeloze onzin, zie ook het zilveren elfjes topic.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tsja, het is voor te stellen, daarom menen ook meer mensen het te horen :). Als je uiteindelijk gaat meten waartussen mensen verschillen kunnen horen en je gaat versterkers aan de meetbank leggen, dan meet je geen verschillen die mensen kunnen horen.

Toch horen mensen verschillen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
Daarom dubbel blind placebo test oid :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-06 15:42

FeaR

In GoT we trust

330d schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 12:30:
Tegenwoordig heerst de Home Cinema receivers zo'n beetje, die losse versterkers worden die nog wel verkocht?
Die twee hangen redelijk samen als het gaat waarom je het niet vaak ziet. Men neme een Marantz SR7005 (geïntegreerde versterker), daar betaal je zo'n 1500 euro voor. De AV7005 (de processor en qua in- en uitgangen 100% identiek aan de SR7005) kost een paar honderd euro meer. Dus voor een paar honderd euro meer heb je een kaler apparaat (je mist immers de eindtrappen). En zo kan je nog wel even verder gaan: Onkyo TX-NR5009 (geintegreerde versie) is zo'n 2000 euro, de PR-SC5509 (de processor) zo'n 2200 euro, de Integra 80.3 (High-End van Onkyo) is zo'n 2400 euro. En dat zijn dan nog de goedkopere processoren. Wil je die van Denon dan mag je een slordige 8000 euro aftikken (en dat heb je er eentje zonder 3D en wat al niet minder). Je krijgt met een processor veelal wel audiofiele dingen als XLR-uitgangen terug maar verder is het 99% identiek. Dus voor de kant en klare (geïntegreerde) oplossing betaal je een stuk minder, want bij alle bovenstaande komt nog een losse eindversterker welke ook gaan vanaf 500 euro tot een veelvoud daarvan. Als je dan ook weet dat een gemiddelde consument genoegen neemt met een kant en klare 5.1 van Samsung, LG, JVS, Harman Kardon, et cetera dan is het duidelijk dat de markt voor een receiver al wat klein is. De markt voor de losse componenten is gewoon een nichemarkt en dat zie je terug in de prijs.

Overigens is ondergetekende op weg om naar losse voor- en eindversterking te gaan. Processor zal iets als een Integra 80.3 of een Onkyo PR-SC5509 worden met daarachter een Emotiva XPA-2 en XPA-5. Totaal zit je dan op zo'n 4000 - 5000 euro. Oftewel een hoop geld aangezien je voor de helft van het geld een geïntegreerde versterker hebt die minder stroom verbruikt, makkelijker te plaatsen is en wat al niet meer voor voordelen. Enige reden dat ik voor los ga: het staat leuk :P Ik merk zelf ook maar zeer weinig verschil tussen mijn speakers aangesloten op een Denon receiver of met een eindversterker er tussen. Er is wel wat verschil (iets meer controle in het laag), maar of dat de prijs van een eindversterker waard was. Nee, eigenlijk niet...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hielko schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 14:24:
Daarom dubbel blind placebo test oid :p
Dan horen mensen enkel nog verschillen tussen luidsprekers. Zelfs tussen een discman en een highend cd speler horen getrainde mensen dan geen significant verschil. Analoog aangesloten.

(wederom: mits technisch goed werkend en gewoon een vlakke weergave hebbend, maar dat hebben ze dus ongeveer allemaal :)).

Hier een verzameling van ABX testen, versterkers:
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_pwr.htm

Buizenversterkers pikken mensen er met 80% goed wel uit. Een clippende versterker met 90% goed ook, maar de rest zit allemaal rond de 50% goed (de score die je verwacht met gokken en hoge aantallen)

Hier de discman Vs cd speler:
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_cd.htm

[ Voor 44% gewijzigd door JvS op 22-03-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic pas in ieder geval een stuk beter in het AUD forum, dus geef ik 'm een schopje die kant op..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Losse versterkers worden gebruikt bij het bi-ampen of bij actieve systemen, waarbij hoog en laag apart versterkt worden. Ook kan een losse versterker dichter bij de speaker staan en is er dus een kortere kabel nodig met minder verlies.

De taak van eindversterker is ook een andere dan van de voorversterker. De liefhebber kan een verschillende voor- en eindversterker naar smaak kiezen.

Zin en onzin, mooi of niet mooi kan je lang over discussiëren, iedereen moet zelf maar weten waar die zijn geld aan uit geeft. Er zijn ook mensen die niet snappen wat de gemiddelde tweaker allemaal met zijn computer doet.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:52
Aparte voeding en een hogere dempingsfactor. Met name bij meer-weg oplossingen met meerdere lage tonen drivers kan een hogere dempingsfactor van een versterker interessant zijn. Ik heb zel bijvoorbeeld vier 6.5" drivers per zuil en ik merk dat het met een losse eindversterker per zuil minder vlak, of hoe je het ook precies wil noemen of omschrijven, klinkt. Dat geldt zeker als het volume omhoog gaat. Dit getest op een "simpele" NAD T747 wat gewoon geen wonder is wat betreft vermogen en Definitve Technology BP7000SC luidsprekers.

Of het dus de moeite waard is verschilt nogal per situatie en toepassing, grootste factor hierin is het ontwerp van de luidsprekers.

[ Voor 10% gewijzigd door ConZito op 28-03-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
De versterker moet stroom kunnen leveren. Een goede voeding en flinke condensatoren zijn hiervoor een vereiste. Hoe meer en makkelijker stroom geleverd kan worden, hoe beter de speakers zullen klinken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:08

Part

Helemaal niets.....

Het wel of niet verschil horen tussen versterkers en andere audio apparatuur is een eindeloze discussie waar nooit een eenduidig antwoord op zal komen.

Feit is wel dat bij het aantonen dat er geen verschil eerst alles wat een hoorbaar verschil kan maken er uit gekalibreerd moet worden of uitgezet. En ja wat toon je dan nog aan?

Draai bij een goedkope versterker maar eens het volume op van 0 tot dat je net geluid hoort. Je zal dan merken dat de gelijkloop van een potmeter vaak erg slecht is in het begin. Vaak komt er uit 1 kanaal al geluid terwijl er uit het andere kanaal nog niets te horen is. Bij beter potmeters (vaak de wat duurdere versterkers) is de gelijkloop een stuk beter.

Bij veel oudere versterkers kun je gewoon ruis horen als je volume hoog genoeg zet. Tijdens de muziek zal je dit niet horen maar tussen muziekstukken in kan het irriteren. Vooral met een hoofdtelefoon.

Veel kleine versterkers hebben een ventilator. Moge duidelijk zijn dat dat ook hoorbaar is als die aangaat.

Ingangs- selectie is bij veel versterkers een zwak punt in het ontwerp. De contacten vervuilen en na verloop van tijd kan het zijn dat een kanaal geheel gedeeltelijk wegvalt.

Uitgang relays idem.

Versterkers zijn over het algemeen erg gevoelig voor EMC storing. Leg maar eens een GSM naast je versterker. Een goed ontwerp zal hier minder last van hebben.

etc etc

Overigens hoeft het bovenstaande de muziek beleving niet altijd negatief te beïnvloeden. Genoeg mensen die al intens kunnen genieten van muziek op een paar PC luidsprekers van 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53

lier

MikroTik nerd

Om elke vorm van discussie te voorkomen...laten we verschillen vooral subjectief houden :)

Als jij vindt dat een versterker beter klinkt dan een ander dan moet je de voor jou best klinkende versterker kopen (mits je het eventuele prijsverschil kan verantwoorden voor jezelf of je partner). Of dat een voor/eind combi of geïntegreerd is maakt eigenlijk niet uit (de een is niet per definitie beter dan de ander).

Op je andere vraag "worden ze nog verkocht" zou je het beste bij een audio dealer kunnen vragen ;)

Ik durf te beweren dat ik verschil kan horen tussen (analoge) interlinks (en dan heb ik het over Van den Hul versus Monster), maar heb inmiddels alle apparatuur digitaal aangesloten met stevige (non-merk) kabels. Voldoende (voor mij) om ervan te genieten en daar gaat het volgens mij om.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1