Ik heb aansluitingen op Areca 1220 (met BBU) over en daar wou ik 4 SSD's op doen.
Op m'n systeem wil ik : data veiligheid, snelheid en ruimte (500GB - 1TB).
Ik zat aan 3 configuraties te denken:
1. 4x SSD 512GB in raid5 met een partitie van 1TB (onderpartitie van ongeveer 500GB).
2. 4x SSD 512GB in raid10 met een partitie van 1TB (geen onderpartitie).
3. 4x SSD 512GB in raid10 met een partitie van 500GB (onderpartitie van ongeveer 500GB)
De vragen: (heb niet veel kunnen vinden op Google en hier m.b.t. SSD + raid5 / raid10)
Met configuratie:
1. Maar nu las ik dat raid5 erg slecht is voor SSD's vanwege het constand bijhouden van de parity.
Is dit zo? en helpt het onderpartitioneren hier tegen?
2. Geeft dit geen problemen als de partitie voller wordt? (lees: Prestatie degradatie)
3. Is dit het beste voor SSD, snelheid in bijna vol conditie en garbage collection?
Nu moeten mijn SSD's alles met GC doen vanwegen de afwezigheid van trim.
Ik zat zelf te denken aan Crucial M4 512GB of Samsung 830 512GB.
Ik zag aan de reviews dat deze 2 geen geweldige GC hebben (background idle)
Welke SSD's hebben een goede GC voor werking met raid5 of raid10?
Op m'n systeem wil ik : data veiligheid, snelheid en ruimte (500GB - 1TB).
Ik zat aan 3 configuraties te denken:
1. 4x SSD 512GB in raid5 met een partitie van 1TB (onderpartitie van ongeveer 500GB).
2. 4x SSD 512GB in raid10 met een partitie van 1TB (geen onderpartitie).
3. 4x SSD 512GB in raid10 met een partitie van 500GB (onderpartitie van ongeveer 500GB)
De vragen: (heb niet veel kunnen vinden op Google en hier m.b.t. SSD + raid5 / raid10)
Met configuratie:
1. Maar nu las ik dat raid5 erg slecht is voor SSD's vanwege het constand bijhouden van de parity.
Is dit zo? en helpt het onderpartitioneren hier tegen?
2. Geeft dit geen problemen als de partitie voller wordt? (lees: Prestatie degradatie)
3. Is dit het beste voor SSD, snelheid in bijna vol conditie en garbage collection?
Nu moeten mijn SSD's alles met GC doen vanwegen de afwezigheid van trim.
Ik zat zelf te denken aan Crucial M4 512GB of Samsung 830 512GB.
Ik zag aan de reviews dat deze 2 geen geweldige GC hebben (background idle)
Welke SSD's hebben een goede GC voor werking met raid5 of raid10?