Netwerkkabel doorknippen in live omgeving

Pagina: 1
Acties:

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-12 15:51

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Op mijn werk hebben we een zeer rommelig cat5 netwerk,
Er is in het verleden maar wat aan elkaar geknoopt met verschillende switches achter elkaar, met niet gelabelde kabels.

Ik heb dus geen idee waar alles heenloopt.

Om het eea uit te verbeteren, en sommige kabels in te korten/te wijzigen moeten er wat aangepast worden.
Nu is echter de vraag, mag/kan je op een kabel die in een switch/router zit doorknippen, inkorten en een nieuwe stekker op knijpen?

Of is het toch aan te rijden het hele netwerk offline te halen?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:25

qless

...vraag maar...

Het is aan te raden, om geen kortsluiting te maken (wat kan gebeuren met knippen/knijpen) om iedergeval die kabel te ontkoppelen van alle apperatuur. De rest van je netwerk kan je gewoon laten draaien

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mag/kan je op een kabel die in een switch/router zit doorknippen, inkorten en een nieuwe stekker op knijpen?
Waarom zou je dat uberhaupt overwegen :? Trek in ieder geval die ene kabel eerst los.

Maar je maakt het niet minder rommelig door er een stuk uit te knippen. Dat doe je door ze allemaal netjes te identificeren, labelen en desnoods gefaseerd netter weg te werken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:26
Kabels lostrekken, anders krijg je sluiting..
Dat vinden de switches niet zo leuk.

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:26
F_J_K schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:15:
[...]
Waarom zou je dat uberhaupt overwegen :? Trek in ieder geval die ene kabel eerst los.
Omdat hij zegt dat hij niet weet waar alle kabels heenlopen??

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Patchpanels ? Ik zou dit niet doen in een live omgeving, zou gewoon een weekend met een kabeltester rond lopen.

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:21
heb het 1 keer gezien dat er door het doorknippen een poortje kapot is geraakt! (cisco switch)

niet handig dus!

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
Littledevil9 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:16:
[...]

Daarom dus inderdaad ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 16:48

iMars

Full time prutser

Neem een herkenbare kabel (kleur/gemerkt/whatever) en plug die in het poortje waar je het uit trekt. Weet je ook weer waar ie terug moet ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:29

Cyphax

Moderator LNX
Ik raad aan zoveel mogelijk van die kabels te volgen. Als je twijfelt kun je een kabel lostrekken en kijken wie er gaat klagen dat ie offline is. :P
Ik denk dat je er het meeste aan hebt als zoveel mogelijk van de topologie in kaart kunt brengen. Dan is het risico een stuk kleiner.

Saved by the buoyancy of citrus

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
iMars schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:24:
[...]

Neem een herkenbare kabel (kleur/gemerkt/whatever) en plug die in het poortje waar je het uit trekt. Weet je ook weer waar ie terug moet ;)
Nee dat bedoel ik ook niet.

Maar het advies is hierboven al gegeven. Niet knippen/knijpen in een live omgeving. Eerst de kabel uit de switch halen. Dus dat betekent uitzoeken welke waarin zit ;)

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

is zo'n apparaat geen oplossing?

Ik weet dat hij sowieso bij de patch poorten gaat "piepen" maar weet niet of ze het ook doen bij de niet afgeknepen kabel. Ik neem aan van wel. Mogelijk kun je hiermee de paden velen malen beter herleiden. Zo weet je zeker dat je geen apparatuur om zeep helpt en dat de kabel dus ook gewoon doet wat je verwacht als je hem weer aansluit.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-12 09:56

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

haha wat een topic :D
Lijkt me sowieso even logisch dat je niet in live omgevingen gaat lopen rommelen, stel dat je even "iets" verkeerd doet dan heb je een probleem.

En als ik even je verhaal lees, lijkt het me logisch om zowat even alles helemaal eruit te trekken, te ordenen en te sorteren om vervolgens eens fatsoenlijk te beginnen.
Als je het hebt over even kabels doorknippen krijg ik een vermoeden dat jij ook de originele beheerder bent waardoor het nu al deze staat heeft ;)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als je het perse wilt doen: Kabel eerst strippen, dan de draadjes afzonderlijk doorknippen op een verschillende lengte zodat ze elkaar niet kunnen raken.

• Totaalgeflipt

Totaalgeflipt

De enige echte

Topicstarter
douweegbertje schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:29:
haha wat een topic :D
Lijkt me sowieso even logisch dat je niet in live omgevingen gaat lopen rommelen, stel dat je even "iets" verkeerd doet dan heb je een probleem.

En als ik even je verhaal lees, lijkt het me logisch om zowat even alles helemaal eruit te trekken, te ordenen en te sorteren om vervolgens eens fatsoenlijk te beginnen.
Als je het hebt over even kabels doorknippen krijg ik een vermoeden dat jij ook de originele beheerder bent waardoor het nu al deze staat heeft ;)
Haha nee ik ben niet de orginele beheerder ;)

Ik label mijn kabels altijd netjes

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Littledevil9 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:16:
Ik doelde natuurlijk op het risico :) Zowel fysiek (kortsluiting) als softwarematig (halverwege transacties verbindingen verbreken van en naar een onbekend apparaat).

Labelen / documenteren is sowieso nodig, dan kan je dat beter meteen doen. (Op een moment dat het uitkomt, een week of wat langer chaos lijkt me dan geen groter probleem).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12 08:43

JW1

Doorknippen is niet verstandig (zoals al benoemd).

Als je een kabel doorknipt verbreekt logischerwijs de verbinding. Kennelijk mogen er dus verbindingen wegvallen. Dus waarom niet gewoon de kabels één voor één uit de switches / patchpanels trekken?
Met 2 mensen + telefoons de boel inventariseren lijkt mij het makkelijkst.
Persoon 1: bij de patchpanels / switches.
Persoon 2: langs de werkplekken / netwerkaansluitingen.
Dan persoon 2 per werkplek de verbinding verbreken en verbinden en persoon 1 laten bekijken welke poort reageert.

Als je op de switch kunt zien welke pc (dns-naam, ip, MAC) er op welk poortje zit, dan kun je ook op die manier de kabels herleiden en labellen.

edit: wat verduidelijking

[ Voor 18% gewijzigd door JW1 op 22-03-2012 11:00 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Four schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:29:
is zo'n apparaat geen oplossing?

Ik weet dat hij sowieso bij de patch poorten gaat "piepen" maar weet niet of ze het ook doen bij de niet afgeknepen kabel. Ik neem aan van wel. Mogelijk kun je hiermee de paden velen malen beter herleiden. Zo weet je zeker dat je geen apparatuur om zeep helpt en dat de kabel dus ook gewoon doet wat je verwacht als je hem weer aansluit.
Idd, zoiets zou ik ook doen. Pieper erop en gaan.

Als je managed switches hebt kun je eventueel ook een laptop op een walloutlet hangen en dat macadres opzoeken. Maar een pieper lijkt me handiger, en dan alles netjes labelen

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:40
Omdat de poortjes in principe altijd een scheidingstrafo hebben kan knippen niet zoveel kwaad. Maar liever niet natuurlijk :-)

If it ain't broken, tweak it!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je uitgangspunt is nogal raar:

Het werkt nu blijkbaar, je gaat dingen veranderen zonder dat je nu precies weet hoe het in elkaar zit, en dus ook straks nog niet precies weet hoe het in elkaar zit. Je hebt straks wat kabels die wat netter lopen, maar of het nou echt een nette opstelling wordt, waarin je dingen gestruktureerd kunt veranderen?

Als je dan toch wilt uitvinden waar kabels heenlopen dan zou je ze aan 1 kant eruit kunnen trekken, dan gaat aan de andere kant een lampje uit....

PS, als je ergens Power Over Ethernet hebt draaien is de kans aanzienlijk dat je wat zekeringen opblaast.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
RemcoDelft schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 10:31:
Als je het perse wilt doen: Kabel eerst strippen, dan de draadjes afzonderlijk doorknippen op een verschillende lengte zodat ze elkaar niet kunnen raken.
Mooie gedachte, maar het aanknijpen van je connector doe je niet met een plastic tang, die is toch echt van staal. Je maakt dan alsnog een volle sluiting.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Persoonlijk vind ik de hele topicvraag een beetje zot. Het mag dan niet echt vergelijkbaar zijn, maar deze vraag stel je toch ook niet bij 230 V kabels en snoeren?
Pagina: 1