Antieke camera, op wat voor spanning zou die werken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik heb op de radio vlooienmarkt een camera meegenomen welke werkt met een camerabuis (ipv ccd/cmos).

Helaas heeft de vorige eigenaar de specificaties van de camera aangepast zonder dit ergens te vermelden.
Dit onderdeel is de trafo welke het hele interne circuit van spanning voorziet.

De camera is een HV-720E van Hitachi Denshi, ik schat van omstreeks jaren 70.
Ik heb contact gehad met Hitachi, maar deze kunnen me helaas niet verder helpen.

Deze trafo had 1 uitgangsspanning, welke ik dus probeer te bepalen.
Aan deze ingang hangt onder andere een gelijkrichtbrug waarachter een 40V condensator zit geplaats (ook door de vorige eigenaar) dit zou de spanning beperken tot maximaal een 28VAC.

Het lastige is dat in het circuit bijna alles gaat via weerstanden direct aan deze aansluitingen en het dus erg moeilijk te bepalen is wat de spanning moet gaan worden. Spanningsregelaars heb ik ook nog nergens gevonden.

Iemand ideeen om deze spanning wat nauwkeuriger te bepalen zodat ik enigsinds veilig spanning op kan zetten?
Ik heb ook geen idee of een te lage spanning iets kan slopen.

Ik heb wat foto's geplaatst op: http://fotos.sa007.nl/Denshi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik zie er wat op ebay

http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=hitachi+cctv

Misschien kan je contact met de verkopers opnemen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Goed idee, meteen gedaan.
Kijken of iemand aardig genoeg is om de specs door te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 15:59
Ik gok zelf dat zo'n 12V wel zou moeten werken. Je kan een regelbare voeding (met stroombegrenzing) nemen en voorzichtig opregelen totdat hij het doet. Ik zou de stroom beperken tot 0,5 ~ 1A voordat je begint en goed voelen of er onderdelen zijn die erg warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Frank__B waar baseer je dat op? Het is geen nieuwerwetse electronica met geregelde voedingen intern die alles tussen de 10 en 15 volt accepteert, daar had ik zelf zonder problemen ook 12V opgemikt.
Hier mist de trafo die intern hoort te zitten die weet ik veel wat voor spanning uit hoort te geven. Ik durf het zelf niet aan om er zomaar 12VAC op te gooien en hopen dat het goedgaat.

@memphis: succes! iemand is aardig genoeg geweest om de labels van de trafo over te schrijven:
TC-05070
QC48-001N
AC 117
d52

Ik weet alleen nou niet echt wat hiervan dan de uitgangsspanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat kan er misgaan als je gewoon bij .5 volt begint en langzaam het voltage opdraait ?
(serieuze vraag, ik heb geen idee :) )

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nou, aangezien de buis zelf met een swiched mode psu aangestuurd wordt en geen idee wat die oude chips met brownout doen kan dat in theorie bestwel kapot gaan.
Het is natuurlijk speculatie, maar dat is imho genoeg risico om dat proberen te vermijden.

Daarnaast zijn variacs ook niet bijster nauwkeurig als je gaan draaien en kan je flink omhoog uitschieten dan wat de bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@memphis:
Nog erg bedankt voor de tip.

Na wat heen en weer met een ebayer (bedankt wowhouse1!) ben ik erachter dat hij op 13VAC werkt.
Ik heb mijn camera daarop op 13V gezet en hij gaat aan en heb (erg slecht) beeld.
Er zal vast een hoop aan potmeters en caps slecht geworden in de laatste decenia dus er si denk ik nog meer dan genoeg te winnen daarin.

Als ik een beeld heb waarin wat te herkennen is dan plaats ik wel 's wat screenshots.
Pagina: 1