• Rojo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-01 14:13
Beste tweakers,

Ik heb een HP-laptop die nogal de neiging heeft om oververhit te raken en dan uit te vallen. Ik gebruik hem vrij intensief en ik heb me er min of meer bij neer gelegd dat hij heel erg warm wordt. Heb er ook al veel aan gedaan (fans schoonmaken, bios updaten, noem het maar op).
Maar mijn grootste probleem is eigenlijk dat ie uitvalt wanneer ik dat niet wil.
Ik ben op zoek naar een programma'tje dat mij gewoon een waarschuwing geeft als de temperatuur erg hoog wordt zodat ik in elk geval m'n werk kan opslaan.
Ik heb wel wat programma's gevonden die de temperatuur kunnen laten zien, maar ik heb geen zin om daar constant naar te kijken.
Ik weet dat sommige merken dit in hun meegeinstalleerde software pakket hebben, maar bij mij zat het er niet bij (nog afgezien van het feit dat ik helemaal geen hp-software wil hebben).

Bij voorbaat dank

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:43
Ik geloof dat speedfan dat kan.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je computer zou dat zelf moeten doen; de processor zou zelf terug moeten klokken als het ding te warm wordt, videokaart ook. ik zou het probleem proberen te lokaliseren in plaats van aan symptoombestrijding te doen.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

volgens mij valt dat in de bios ook in te stellen.
wat je kunt overwegen is om je koeler van nieuwe koelpads of koelpasta te voorzien. kan zijn dat deze zijn uitgehard.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Welke laptop heb je het hier over? Toevallig een HP Pavilion DV5 serie?

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-02 18:40
heb je er al eens met perslucht doorheen geblazen? als de heatsink dichtzit met stof (aan de binnenkant, kun je meestal vanaf de buitenkant niet zien) zal ie ook niet echt koel blijven...

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Jup even een bus lucht erop zetten is na een jaar gebruik wel een goed idee.

Kijk alleen eerst via iets als speedfan hoe hoog de temperaturen komen, dan weet je of je iets hebt uitgehaald. (en dus ook of het verslechterd)

De koelers eraf halen voor nieuwe koelpasta kan je ook altijd doen, maar in mijn ervaring wordt het daar zelden beter van. De montage is lastig als je er geen ervaring mee hebt (erop lukt wel, maar precies recht en alles even strak aangedraaid, juiste hoeveelheid pasta etc).

Hoe dan ook, altijd één stap tegelijk en tussendoor testen, natuurlijk op dezelfde manier.
Pagina: 1