Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ik overweeg een switch van Plasma naar LCD, maar waar....

Pagina: 1
Acties:

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 09:56
Ik wist niet wat voor andere titel ik de thread moest geven, ook kan ik deze vraag niet echt in een bestaande thread al kwijt. Mocht hierover anders gedacht worden, dan moet ie in de juiste thread geplaatst worden.

Ik zit vanaf volgende week zonder big screen, ik heb nu nog een Panasonic TXP50VT30 plasma, maar vanwege problemen gaat die weg en krijg ik mijn geld terug, wat om precies te zijn 1650 is. Ik overweeg om te switchen van Plasma naar LCD, ik ga natuurlijk van te voren wel eerst flink research doen, en ook tv's uitesten bij winkels waar dat toegestaan is, met uittesten bedoel ik dan ook echt de Xbox 360 meenemen en bekijken hoe het eruit ziet.

Veel van mijn vrienden beweren dat LCD nog altijd het beste is, het geeft je het mooiste plaatje en ook de zwartweergaves zijn in de jaren er veel beter op geworden en gewoon vergelijkbaar met plasma of beter. Dit zijn allemaal dingen waar ik op zal letten in de winkel, daar is zelfs een console niet voor nodig, black levels kun je ook gewoon uittesten met een film bijvoorbeeld. Ik ben een groot gamer, 360,PS3, etc. Ik wil dus dat mijn games er op zijn mooist uitzien, met zo weinig mogelijk lag en mooie black levels voor horror games en dergelijken.

Ik heb alleen geen flauw benul van het hoe en wat van LCD, qua specificaties. Wanneer ik naar de winkel ga, waar moet ik op letten? Er zijn speciale termen voor lag/traagheid maar ik weet niet welke dat zijn. Het lijkt me erg handig om die dingen wel te weten, zodat ik dat ook in reviews kan terugvinden en bij de specs op kieskeurig en pricewatch. Nou kan ik hier wel gaan vragen of het waar is dat LCD uiteindelijk een mooier plaatje weergeeft dan plasma, maar uiteindelijk is dit persoonlijk denk ik. Als ik dit wel het geval zou vinden , dan is dat weer een reden om die overweging nog een stukje groter te maken.

Ik ga ook voor 50 inch of groter, en ik weet dat je dan beter bij plasma kan zitten, want hoe groter de inch, hoe meer je betaald bij een LCD. Toch zijn er een aantal modellen die ik op het oog heb en ook in de prijsklasse zitten van wat ik ervoor wil uitgeven. Wat maximaal eigenlijk gewoon 1700 is. Dus wat informatie/tips zou heel erg gewaardeerd worden.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> AAF

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
Aangezien je een gamer bent, zul je het beeld van een LCD wel waarderen. Een LCD is erg geschikt voor weergave van de graphics in een game..

Voor de inputlag en verversingssnelheid moet je toch echt verschillende testen na gaan vroeten. Hier zitten verschillen in ook binnen hetzelfde merk. Qua zwartewaardes ben je denk ik het beste uit bij local dimming al is dit ook weer niet het ultieme Ei Columbus.

Waar je denk ik op moet letten is het schokken van het beeld bij snel pannen en rollende teksten. Om dit vloeiend te krijgen gebruik de fabrikanten veel verschillende technieken. Het zal dus op neer komen op zelf goed vergelijken van de verschillende modellen.

Volgens mij ben je bij een duurdere kleine TV beter af dan bij een goedkope grote

• devilsnight
Bedankt voor de reactie man. Tja ik hoor verschillende dingen over wat nou het beste plaatje produceert, tot nu toe zeggen heel veel mensen dat plasma juist echt het mooiste plaatje op je scherm tovert. Het komt er gewoon op neer denk ik dat ik op pricewatch moet gaan kijken welke LCD (in mijn budget) er het beste uitkomen. Dan iets van 3 of 4 eruit kiezen, en kijken of ik bij winkels ze kan uitproberen. Als het even kan uitproberen met mijn console, want daar draait het echt om voor mij. En dan zijn eigenlijk alleen maar de zwartwaardes heel belangrijk, zo weinig mogelijk lag/schokkerigheid en een mooie beeldje.

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-11 20:47

geerttttt

Manisch positief

Als ik jouw verhaal zo hoor zou ik gewoon bij een goede NeoPDP plasma blijven!

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 09:45

Bever!

3

Als je je stoort aan de groene waas op die pana die je had zou ik uitkijken met switchen.. veel lcd met led backlight hebben beeldfoutjes met clouding ed.

• Athome
Voor videobeelden geeft plasma inderdaad een meer natuurlijker beeld. Games zijn echter graphics en geen videobeelden om deze reden denk ik dat deze scherper/strakker overkomen op een LCD dan op een plasma.

• devilsnight
Bever! schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:42:
Als je je stoort aan de groene waas op die pana die je had zou ik uitkijken met switchen.. veel lcd met led backlight hebben beeldfoutjes met clouding ed.
Wat houd dit clouding precies in eigenlijk? Ik hoor mijn vrienden er eigenlijk nooit over. Maar niet elke LCD is hetzelfde natuurlijk.

• Athome
Clouding is de vlekkerige achtergrond verlichting.

Dit valt voornamelijk bij zwarte en donkere scenes op.

[ Voor 18% gewijzigd door Athome op 24-03-2012 19:18 ]

• devilsnight
Zo dat is knap lelijk ja. Maar dit valt zo uit te testen in een winkel toch? Gewoon een pikzwarte achtergrond of video aanzetten en als er dan niks te zien is, dan lijkt me dat voldoende toch? Of ligt het helaas niet zo simpel?

• masterrobo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-11 20:12
Bij mij was het precies andersom. Ik ben van LCD naar Plasma gegaan.
Veel research online gedaan en kwam tot de conclusie dat Plasma's beter scoren op het gebied van input lagg.

Hier nog een mooie site die verschillende TV's reviewed. Zeker de moeite waard om daar rond te neuzen :*)
http://www.hdtvtest.co.uk

[ Voor 8% gewijzigd door masterrobo op 25-03-2012 03:06 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Van plasma naar lcd is in mijn beleving echt een stap terug. De kleurweergave van plasma in games komt op mij veel beter over. Daarnaast geeft plasma lage resolutie beelden, zoals die van een Xbox, beter weer. Xbox en PS3 renderen de meeste games immers op 1280x720 maar vaak nog lager(bron), en schalen dat op naar 1920x1080. Het resultaat is een wazig beeld. Dit zie je bijvoorbeeld goed als je naar scherpe randen kijkt zoals een hoek van een huis. Plasma is met zulke dingen gewoon meer vergevingsgezind omdat het van nature een wat zachter beeld geeft dan lcd.

Als je gaat kijken naar lcd, zet dan eens een dvd op en kijk naar de ondertiteling. Het resultaat is hoekige letters met messcherpe randen. Daarnaast is de back light van lcd nog altijd beroerd. Goed zwart doen lcds nog steeds niet, en local dimming zorgt voor vreemde vlekken. Meningen hierover zijn natuurlijk verdeeld, en wat de een(ik) beroerd noem vindt een ander reuze mee vallen. Maar goed, je vroeg om meningen dus doe er je voordeel mee :)

Verwijderd

Ik denk dat je ontzettend veel spijt gaat krijgen als je naar LCD overstapt. Je gaat nu namelijk van een van de beste tv's die er op dit moment zijn naar een technologie die eigenlijk nooit echt geschikt is geweest voor TV.

Daardoor moeten fabrikanten 1001 trucs uithalen om het beeld nog enigszins toonbaar te maken, wat vaak voor irritante bijwerkingen zorgt. Plasma heeft ook zijn euveltjes, maar voor dat geld kun je ook een 60" LGPZ950 halen met alles erop en eraan. Is van de plasma fabrikanten niet de beste, maar altijd nog beter dan LCD.

Ik game al 4 jaar op een 720p LG plasma en ik ben er zeer tevreden over, dus de nieuwe generatie zal ook geen probleem zijn.

• devilsnight
De enige twee redenen om naar LCD te gaan zouden zijn....dat ik me niet meer druk hoef te maken om IR. Nu met mijn VT30, elke keer wanneer ik even met de hond weg ga of ik ga een boodschap doen, of zelfs even naar de wc of wat dan ook, druk ik elke keer de tv op een ander kanaal zodat een hud van een game of tekst niet gaat inbranden (tijdelijk). Dus van die irritatie zou ik af zijn...

De tweede reden zou zijn dat ik een betere beeldkwaliteit zou krijgen met gaming, maar zo te horen zit ik daar echt mis mee. Weet niet waarom maar ik heb in mijn kop dat LCD een strakker beeld produceert, maar als ik het hier zo lees en ook genoeg andere fora...heb ik dat helemaal mis. Het is geen verkeerd idee om het zelf eens te gaan bekijken volgende week.

Het is natuurlijk idioot om al die negatieve dingen van LCD maar te accepteren en dan eigenlijk ook nog behoorlijk betalen, terwijl ik voor datzelfde geld een prima Samsung of LG plasma kan hebben inderdaad.

Blijf ik bij plasma..dan zal het verwacht gaan tussen:

Samsung PS59D6900 (al is de 51 inch versie veeeeel goedkoper, alleen een stukje kleiner,moet voor mezelf beslissen of het dat prijsverschil waard is)

Samsung PS51D8000 (een stuk nieuwer dan de D6900, maar de vraag is..hoeveel verschil zal er echt zijn?)

LG PZ950

[ Voor 14% gewijzigd door devilsnight op 25-03-2012 16:34 ]

• Athome
Het blijft allemaal erg persoonlijk.

Lage resolutie beelden gaan inderdaad beelden op een plasma dan op een LCD.
Ik weet dat een Plasma beter zou moeten zijn. Al gaat het schalen naar 1080P beter dan schalen naar 720P.

Mijn ouders hebben Panasonic 42G10 (plasma dus) Ik heb zelf zelf een Sony 40EX710 (lcd) dus.
Ik game niet, kijk alleen TV en series (zo veel mogelijk HD). Zelf vind ik het Full-HD op mijn LCD een stuk strakker ogen dan op de plasma van mijn ouders, er lijkt bij Plasma een raster over het beeld te zitten. Juist dat strakke vinden veel mensen kunstmatig.
Ik vind een goede TV belangerijk maar dingen als clouding vallen bij regulier TV kijken nauwelijks op. Input lag boeit me niet aangezien ik niet game. Wanneer ik een Film kijk gebeurt dit toch op mijn projector en dat is weer een ander verhaal.

------------------

- Het zou kunnen zijn dat mensen dat kunstmatig vinden omdat ze stiekem niet willen toegeven dat het wel mooier is maar dat het niet zo kan zijn omdat Plasma beter hoort te zijn.
- Het beeld van Plasma heeft veel weg van het beeld van de oude CRT TV's en daarom is een LCD een kunstmatig beeld, dus niet echt.

Disclaimer:
Dit is gewoon een gedachtengang, niet specifiek een mening en al zeker geen feit.

-------------------

• devilsnight
Ik heb afgelopen weekend flink research gedaan, goed gekeken op pricewatch naar welke LCD's in mijn budget liggen. Welke allemaal 50+ inch waren, en ook de beoordeling een beetje. Al zie ik genoeg tv's ertussen staan die geen beoordeling krijgen maar hele goede reviews hebben op AV sites.

Uit de reviews blijkt de Philips PFL7606 heel geschikt te zijn voor gaming, qua input lag gewoon het beste. Qua zwartwaarde weer een stuk minder.

Toen kwam ik de Toshiba 55WL863G tegen, ik besloot wat reviews te zoeken en op sites zoals AVforums, Digitalversus, HDTVtest, en Techradar zag ik zéér positieve reviews staan van de tv, en dat ie heel erg geschikt was voor gaming en erg goeie blacks neerzette, en een prachtige beeldkwaliteit.

Ik ga ze allebei uitproberen, Harense Smid heeft de Philips staan en ze doen totaal niet moeilijk erover als ik mijn console wil meenemen, ik mocht er de hele dag wel zitten zeiden ze, haha. Maar dan ik eens zien hoe LCD mij bevalt, aangezien ik plasma gewend ben.

Verwijderd

devilsnight schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:11:
...

Samsung PS59D6900 (al is de 51 inch versie veeeeel goedkoper, alleen een stukje kleiner,moet voor mezelf beslissen of het dat prijsverschil waard is)

Samsung PS51D8000 (een stuk nieuwer dan de D6900, maar de vraag is..hoeveel verschil zal er echt zijn?)

LG PZ950
LG heeft in tests vaak last van IR, dan zou ik de Sammie proberen. Ik heb de 64D8000 uitvoerig in reviews onderzocht en ik hoor daar nooit iets over IR.

Wel bizar trouwens dat jij er WEL last van hebt op je Pannie, mijn ouders hebben de goedkoopste pannie die er twee jaar geleden was en hebben totaal geen enkele retentie, en mij pa valt "wel eens" in slaap achter de tv ;)

Verwijderd

Athome schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:58:

...

- Het zou kunnen zijn dat mensen dat kunstmatig vinden omdat ze stiekem niet willen toegeven dat het wel mooier is maar dat het niet zo kan zijn omdat Plasma beter hoort te zijn.
- Het beeld van Plasma heeft veel weg van het beeld van de oude CRT TV's en daarom is een LCD een kunstmatig beeld, dus niet echt.

Disclaimer:
Dit is gewoon een gedachtengang, niet specifiek een mening en al zeker geen feit.

-------------------
Ik vergelijk het vaak met een filmopname en een opname voor een lokale tv op straat bijv.
Films hebben allerlei filter die een bepaalde 'mood' uitstralen, maar een opname op straat is extreem belicht, heel scherp etc. Maar als je dus die film kijkt met die instellingen dan ziet het er niet uit als die film, maar als een reclame of straatinterview.

• devilsnight
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:59:
[...]

LG heeft in tests vaak last van IR, dan zou ik de Sammie proberen. Ik heb de 64D8000 uitvoerig in reviews onderzocht en ik hoor daar nooit iets over IR.

Wel bizar trouwens dat jij er WEL last van hebt op je Pannie, mijn ouders hebben de goedkoopste pannie die er twee jaar geleden was en hebben totaal geen enkele retentie, en mij pa valt "wel eens" in slaap achter de tv ;)
Ja en zelfs op de VT30 he, echt heel erg snel last van IR. Maar ik ben niet de enige, iemand op de AVforums met een VT30 heeft ook erg snel last van IR. En met mijn Samsung PS50C91 , heb ik er eigenlijk nooit last van gehad. Ik moet wel zeggen dat het vooral met het gebruik van de AC Ryan media speler voor veel IR zorgde, bij games echt in veel mindere mate, maar het klopt niet..het was niet mijn nummer 1 ergerkunt, dat waren de strepen en groene blobs/vlekken, maar wel een irritatie.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Weet je wel zeker dat je bij de Harense Smid gaat kopen? ;)
Ik was daar onlangs om de PS51D6900 te bekijken, ben snel weer weggegaan toen bleek dat ze alleen een demo model nog hadden en die echt niet voor minder dan €1400 wilden verkopen. Heb toen even met de verkoper op kieskeurig en de price watch hier gekeken, omdat hij niet wilde geloven dat die schermen via i-net voor 950 gaan. Vervolgens nog een stuk of 5 random schermen op kieskeurig vergeleken toen ik zei dat de HS toch wel heel erg duur was, en bij elk scherm waren ze het duurst.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 15:47
devilsnight schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:11:
De enige twee redenen om naar LCD te gaan zouden zijn....dat ik me niet meer druk hoef te maken om IR. Nu met mijn VT30, elke keer wanneer ik even met de hond weg ga of ik ga een boodschap doen, of zelfs even naar de wc of wat dan ook, druk ik elke keer de tv op een ander kanaal zodat een hud van een game of tekst niet gaat inbranden (tijdelijk). Dus van die irritatie zou ik af zijn...

De tweede reden zou zijn dat ik een betere beeldkwaliteit zou krijgen met gaming, maar zo te horen zit ik daar echt mis mee. Weet niet waarom maar ik heb in mijn kop dat LCD een strakker beeld produceert, maar als ik het hier zo lees en ook genoeg andere fora...heb ik dat helemaal mis. Het is geen verkeerd idee om het zelf eens te gaan bekijken volgende week.

Het is natuurlijk idioot om al die negatieve dingen van LCD maar te accepteren en dan eigenlijk ook nog behoorlijk betalen, terwijl ik voor datzelfde geld een prima Samsung of LG plasma kan hebben inderdaad.

LG PZ950
Een stuk nieuwer? Ze zijn even oud. De D8000 is een duurder model, volgens mij zit er een beter paneel in. Op de samsung site vind je maar een paar verschillen.

End of Transmission

• devilsnight
toolkist schreef op maandag 26 maart 2012 @ 21:17:
Weet je wel zeker dat je bij de Harense Smid gaat kopen? ;)
Ik was daar onlangs om de PS51D6900 te bekijken, ben snel weer weggegaan toen bleek dat ze alleen een demo model nog hadden en die echt niet voor minder dan €1400 wilden verkopen. Heb toen even met de verkoper op kieskeurig en de price watch hier gekeken, omdat hij niet wilde geloven dat die schermen via i-net voor 950 gaan. Vervolgens nog een stuk of 5 random schermen op kieskeurig vergeleken toen ik zei dat de HS toch wel heel erg duur was, en bij elk scherm waren ze het duurst.
Ik ga de tv ook alleen maar uittesten daar om een feeling ervoor te krijgen, om te kijken of LCD iets is voor mij. NO WAY dat ik het daar ga kopen, de prijsverschillen van normale winkels (HS,Scheer&foppen,Mediamarkt,saturn,expert) vergeleken met online stores is idioot groot vaak. Wel nice dat je de verkoper even de feiten hebt laten zien, wat had hij er toen op te zeggen? :)

Ik heb vorig jaar een soortgelijk iets gedaan bij de Mediamarkt, maar de verkoper zei dat ze absoluut niet konden gaan concureren met online stores, dat werd te gek.
Chesta schreef op maandag 26 maart 2012 @ 21:18:
[...]

Een stuk nieuwer? Ze zijn even oud. De D8000 is een duurder model, volgens mij zit er een beter paneel in. Op de samsung site vind je maar een paar verschillen.
Inderdaad, zo te zien alleen die realblack filter, wat neem ik aan betekent dat de D8000 betere blacks produceert.

Ik heb ook gekeken bij de MM(waar ik opzich best mijn console mag uittesten zeiden ze) maar alleen modellen in een bepaalde hoek, en helaas staat de PS51D8000 er niet tussen. De D6900 hebben ze helemaal niet meer en ook alle andere winkels die ik op heb genoemd hebben die niet meer, zwaar shit, want die wilde ik juist even uitproberen.

Wel heeft HS een Samsung PS51D550 die ik kan uitproberen.

[ Voor 9% gewijzigd door devilsnight op 26-03-2012 22:16 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
devilsnight schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:08:
Wel nice dat je de verkoper even de feiten hebt laten zien, wat had hij er toen op te zeggen? :)
"Ja maar kijk, dat zijn geen officiele Samsung dealers dus die zullen wel aan parallell import doen. Samsung geeft ons prijzen aan waaraan we ons moeten houden."
Na heel veel zoeken vond ie eindelijk een scherm waar de prijzen heel dicht bij elkaar lagen.

Ik ben zelf overigens aan het wachten tot ze de ST50 hier in de buurt ergens hebben staan. De paar reviews die ik tot nu toe gelezen heb zijn erg lovend. Geen idee hoe die het qua gamen doet, heb geen consoles dus voor mij ook niet van toepassing.

• devilsnight
toolkist schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:51:
[...]

"Ja maar kijk, dat zijn geen officiele Samsung dealers dus die zullen wel aan parallell import doen. Samsung geeft ons prijzen aan waaraan we ons moeten houden."
Na heel veel zoeken vond ie eindelijk een scherm waar de prijzen heel dicht bij elkaar lagen.

Ik ben zelf overigens aan het wachten tot ze de ST50 hier in de buurt ergens hebben staan. De paar reviews die ik tot nu toe gelezen heb zijn erg lovend. Geen idee hoe die het qua gamen doet, heb geen consoles dus voor mij ook niet van toepassing.
Ah ja precies, de bekende praatjes.

Verwijderd

toolkist schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:51:
[...]

Het is wel zo dat Samsung nu minimum prijzen eist van verkopers, anders worden die geboycot!
Het idee is om de gewone winkels te steunen, ten slotte vermoed ik dat de inkoopprijzen gelijk blijven voor iedereen?

http://hdguru.com/will-sa...g-hd-guru-exclusive/7317/

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:13
Athome schreef op zaterdag 24 maart 2012 @ 19:17:
Clouding is de vlekkerige achtergrond verlichting.

Dit valt voornamelijk bij zwarte en donkere scenes op.
Inderdaad erg lelijk.

Daarom raad ik iedereen een FULL LED aan en geen LCD of Edge LED. ( en ja ik weet het is nogsteeds een FULL LED LCD TV dan ;) )

Verwijderd

devilsnight schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:08:
[...]

Ik ga de tv ook alleen maar uittesten daar om een feeling ervoor te krijgen, om te kijken of LCD iets is voor mij. NO WAY dat ik het daar ga kopen, de prijsverschillen van normale winkels (HS,Scheer&foppen,Mediamarkt,saturn,expert) vergeleken met online stores is idioot groot vaak. Wel nice dat je de verkoper even de feiten hebt laten zien, wat had hij er toen op te zeggen? :)

Ik heb vorig jaar een soortgelijk iets gedaan bij de Mediamarkt, maar de verkoper zei dat ze absoluut niet konden gaan concureren met online stores, dat werd te gek.
Probleem is dat in de TL-verlichte winkels LCD er vaak uitspat door de extreme helderheid (die je thuis in de woonkamer juist NIET wil als je 's avonds een filmpje kijkt. Plus dat volgens mij de marges hoger zijn, want al die verkopers pushen LCD. Ik kwam daar laatst aan, zei dat ik interesse had in een Samsung en het eerste wat de verkoper zei was "Ja maar dat is wel een plasma he?" en "Heb je niet liever een LCD?" :/
Pagina: 1