Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Lg102
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 09:25
Goedemiddag Tweakers,

Ik ben, met een aantal (3, allen geboren in 1993) klasgenoten, aan het kijken naar een huurwoning. De kale huur voor de woning die we nu op het oog hebben bedraagt € 850,-. De toeslagen berekentool van de belastingdienst vertelt me dat ik geen recht heb op huursubsidie, omdat huur en servicekosten samen hoger zijn dan € 366,37. 850/3 is echter € 283,33, wat wel binnen die norm valt.

Mijn vraag is dus, met welk van deze bedragen moet ik rekenen? De totale huurprijs, of de huur die ik zelf betaal?

Verwijderd

Wat zegt de medewerker v/d Belastingtelefoon?

BelastingTelefoon – ook voor Toeslagen

Telefoon: 0800 - 0543
Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. In maart is de BelastingTelefoon extra bereikbaar voor vragen over de inkomstenbelasting: op vrijdagen tot 20.00 uur en op zaterdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur.
Houd uw burgerservicenummer/sofinummer bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Als wij uw vraag niet meteen kunnen beantwoorden, wordt u later teruggebeld.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Lg102 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:04:
Goedemiddag Tweakers,

Ik ben, met een aantal (3, allen geboren in 1993) klasgenoten, aan het kijken naar een huurwoning. De kale huur voor de woning die we nu op het oog hebben bedraagt € 850,-. De toeslagen berekentool van de belastingdienst vertelt me dat ik geen recht heb op huursubsidie, omdat huur en servicekosten samen hoger zijn dan € 366,37. 850/3 is echter € 283,33, wat wel binnen die norm valt.

Mijn vraag is dus, met welk van deze bedragen moet ik rekenen? De totale huurprijs, of de huur die ik zelf betaal?
Huursubsidie geldt toch alleen voor zelfstandige woonruimte?

In dat geval zou slechts 1 van de bewoners (de huurder en hoofdbewoner) aanspraak kunnen maken op huursubsidie. De andere twee zouden onderhuurders worden van een kamer in de woning.
Daarnaast heb je een probleem met de hoogte van de huur. Deze is 850,- dus komt niet in aanmerking voor huursubsidie.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ik ben, met een aantal (3
Hierna ben ik gestopt met lezen. De kans dat je met z'n drieën minder dan € 30.000 bruto per jaar krijgt, is nihil (Stufi telt ook mee).

Maar goed, nee, je hebt geen recht op huurtoeslag, omdat de subsidiabele huur hoger is dan € 650. Dat je de huur deelt met 3 personen doet daar niets aan af.

Met fridgeman: wat zegt de belastingtelefoon ervan? Pro-tip: ga het niet proberen. Huurtoeslag wordt toegekend bij wijze van voorschot, en ja, je kunt het aanvragen, en ja, je zult het krijgen op basis van 1/3e van de huur als jij die gegevens invult, en ja, je zult iedere cent (met rente) terug moeten betalen als ze het ontdekken.

Overigens klinkt 'n huur van € 850 eerder als iets dat niet reëel is (te mooi afgerond), heb je de huurprijs al gecontroleerd via www.huurcommissie.nl om te kijken of dat 'n juiste huurprijs is? Als de punten die de woning krijgt, lager is dan de huurtoeslaggrens, kun je alsnog om huurverlaging vragen. Dan verhuren ze nl. 'n sociale huurwoning voor 'n geliberaliseerde prijs en dat is niet toegestaan.

Aan de andere kant: € 283 voor woonruimte vind ik niet eens heel veel, jij wel?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Lg102
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-02 09:25
Mijn excuses. Ik had mij überhaupt niet gerealiseerd dat huurtoeslagen niet van toepassing zijn bij verhuur in de private sector. Dit komt er bij de belastingdienst ook wel uit, alleen niet met de opties die ik geselecteerd had. En ja, € 283 valt inderdaad wel mee. Ik wilde mij er alleen even van verzekeren dat ik geen mogelijkheden misliep.

Mijn dank voor de moeite ;)

Verwijderd

/me weer content is met de opmerking van Ardana.

http://huurcommissie.nl/huurder/huurprijs/

Ik weet niet hoe groot die ruimte is, moet wel aardig wat zijn wil je daar met 3 man wonen. Maar goed, even bovenstaande link doornemen kan nooit kwaad. Huisjesmelkers zijn evil.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Je kan prima huurtoeslag krijgen op een woning in de private sector. Richtlijn daarvoor is de huurprijs, niet de vraag wie de verhuurder is.
Echter hebben private verhuurders nogal eens de neiging om hun huurprijs hoger te maken dan € 650 (weet exacte bedrag ff niet), waardoor die woningen (als de huurprijs correct is) niet in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Bij een woning vraag ik me altijd als eerste af: is de huurprijs toegestaan? Simpele puntencheck bij de huurcommissie is daarvoor voldoende. Als de huurprijs is toegestaan, kun je kijken of er recht is op huurtoeslag. Bij een (kale!) huur hoger dan € 650 is er automatisch geen recht op huurtoeslag, ongeacht met hoeveel mensen je er woont, of hoe hoog je inkomen is.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1