Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05-2023
Hallo,

Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een HTPC van MSI de Windbox DC100.

Qua performance en qua uiterlijk niets op aan te merken, in tegendeel hij ziet er zeer mooi uit en presteerd met zijn E450 procesor en standaard 2GB geheugen met besturingssysteem Windows 7 meer dan voldoende.

Het enige "probleem" met dit apparaat is dat de ventilator welke de procesor koeling geeft meer geluid produceerd dan MSI doet geloven.

Ik citeer "De Wind Top DC100 gebruikt gemiddeld niet meer dan 40W en is muisstil (onder 22dB geluidsproductie in standby modus)."

(bron) http://emm.msi.com/displa...e076ae718dc086035459d33b2

Het is vrij moeilijk uit te leggen hoeveel de ventilator aan geluid produceerd, maar wanneer er een film wordt afgespeeld is de ventilator goed hoorbaar, de term "muisstil" is daarom ook niet gepast, bij het afspelen van een HD film via (in mijn geval) XBMC maakt de ventilator een behoorlijk hard (zoemend) geluid, de ene keer langzaam, de andere keer snel (de snelheid van de ventilator wordt namelijk geregeld door een temperatuur sensor).

Ik heb al diverse malen contact gehad met de supportafdeling van MSI hierover, maar deze willen / kunnen mij niet verder helpen, ze geven aan dat dit niet als probleem wordt ervaren maar als een keuze van het ontwerpteam wordt gezien. (uiteraard kan het zo zijn dat er onvoldoende klachten zijn binnengekomen).

Ook als er gekeken wordt naar de review van dit toestel wordt er door verschillende personen over gesproken: productreview: MSI Wind Box DC100-010XEU review door EnerGeForce

Wat betreft de temperatuur van de CPU (80+ graden voor deze APU ) waar ook over gesproken wordt, dit is normaal heeft MSI mij bevestigd.

Wat is mij doel van deze post:

Ik wil graag weten of er meer mensen zijn met dit probleem en wil ik graag van jullie weten welke oplossing/workarround jullie hiervoor hebben kunnen vinden.

Tevens wil ik het topic gebruiken om aan de support tak van MSI te laten zien welke problemen er worden ondervonden met het product waardoor we gezamelijk tot een goede oplossing kunnen komen.

Al vast bedankt allemaal..

Gr InterActiVe

[ Voor 72% gewijzigd door interactive538 op 21-03-2012 14:59 . Reden: Duidelijkere klachten omschrijving.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50
Ik zei nog zo! Bouw er gewoon zelf één :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik wil je vragen een wat duidelijkere klachtomschrijving te geven. Op deze manier is niet voor iedereen even duidelijk wat er dan wel/niet gehoord moet worden.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:42

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

productreview: MSI Wind Box DC100-010XEU review door EnerGeForce

De klachten zijn:
Ventilator maakt ontzettend veel lawaai
Idle is de CPU temperatuur veel te hoog.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
Mijn MSI bordjes met E350 hebben ook een fan die een herrie maakt.

Kwestie van een regelaar er tussen of een nieuwe FAN en klaar is kees :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
Michael Knight schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:34:
Ik wil je vragen een wat duidelijkere klachtomschrijving te geven. Op deze manier is niet voor iedereen even duidelijk wat er dan wel/niet gehoord moet worden.
Heb het aangepast, verwacht dat het nu wat duidelijker is omschreven.

Gr. InterActiVe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:13

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

interactive538 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:01:
[...]

Heb het aangepast, verwacht dat het nu wat duidelijker is omschreven.

Gr. InterActiVe
Super!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
No offence, maar als ik lees dat jouw CPU/APU 80+ graden wordt bij het afspelen van een filmpje dan is het een waardeloos apparaat. Dat je dan de fan hoort vind ik niet gek, die probeert als een malle de temperatuur te dempen. Een fancontroller zou kunnen, dan hoor je de fan minder, maar je temperatuur zal verder toenemen en dat is niet echt gezond. Als het nog kan zou ik em terugbrengen. Voor dat geld koop je met zelfbouw een veel betere HTPC die wel muisstil is.

En in het vervolg reviews lezen, deze problemen werden namelijk al gemeld door anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
Aghanim schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:34:
No offence, maar als ik lees dat jouw CPU/APU 80+ graden wordt bij het afspelen van een filmpje dan is het een waardeloos apparaat. Dat je dan de fan hoort vind ik niet gek, die probeert als een malle de temperatuur te dempen. Een fancontroller zou kunnen, dan hoor je de fan minder, maar je temperatuur zal verder toenemen en dat is niet echt gezond. Als het nog kan zou ik em terugbrengen. Voor dat geld koop je met zelfbouw een veel betere HTPC die wel muisstil is.

En in het vervolg reviews lezen, deze problemen werden namelijk al gemeld door anderen.
Bedankt voor je reactie maar om nu gelijk te concluderen dat het een waardeloos apparaat is dat wil ik niet zeggen.

De E450 is een APU, dus een (simpel gezegt) processor en videokaart in 1.
Juist bij HD content en door gebruik te maken van hardware versnelling dmv je GPU binnen XBMC wordt deze dus meer belast, uiteraard zorgt dit voor meer hitte.

Het gaat er om dat er op dat de processor onvoldoende / onjuist wordt gekoeld (een kleine fan maakt zoals bekend is meer lawaai dan een grote(re) fan, MSI adverteerd met een muisstil apparaat, dit is gewoon onjuiste informatie.

En wat betreft je opmerking over reviews lezen:
Toen ik het apparaat had waren er nog geen reviews (begin december gekocht) en helaas, ik kan hem niet meer terug brengen (dat is wel mijn fout geweest trouwens), maar daar gaat het mij ook niet om..

Ik zoek gewoon (net als mede MSI Windbox gebruikers) naar een oplossing voor dit probleem, in de hoop dat ook MSI hier aan wil meewerken, en zo niet, welicht hebben anderen hier goede ideen over (ik begrijp ook wel dat een fancontroller geen optie is voor deze APU).

maar nogmaals, toch bedankt voor je input..

Gr. InterActiVE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had niet het idee dat je de MSI al een aantal maanden in bezit had, omdat meestal het probleem vrij snel ontdekt wordt (misschien bij jou ook wel) en er een topic gemaakt wordt. In dat geval had je inderdaad geen reviews kunnen lezen. Ik heb zelf een llano in mijn HTPC (dus ook een APU) en die wordt in de 40 graden als ik een bluray afspeel, vandaar dat ik jouw temp er hoog vind.

Maar dat vind je zelf ook zoals je beschrijft en ik ben bang dat er niet veel opties zijn. Is er wellicht een firmware update die iets aan dit probleem doet? Anders wordt de enige optie een stillere/extra fan monteren, maar ik vraag me af in hoeverre dit mogelijk zal zijn bij zo'n compact apparaat.

Andere optie is om alle onderdelen te bouwen in een andere behuizing die wel beter koelt en dus minder rpm fan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
Wellicht dat ombouwen tot de mogelijkheden behoord, al had ik eerder gehoopt dat MSI een oplossing kon aandragen.

In het verleden had ik een Xtreamer met een vergelijkbaar probleem, dit werd wel serieus opgepakt door de producent die toen met een heatsink op de markt kwam.

Ik wil best wel betalen voor een oplossing, dat is het probleem niet, maar als zelfs de support afdeling bevestigd dat dit: http://dl.dropbox.com/u/6...0_9653081_445824685_n.jpg

de beste oplossing is, dan is het toch meer dan vreemd te noemen.

Ik ben er zelfs al in mee gegaan om dit als oplossing te zien met als voorwaarde dat ik een extra zij panneel ontvang (zodat ik hem weer in orginele staat terug kan brengen),,,helaas tot op heden geen reactie gehad en vandaag maar weer eens gemaild..

We gaan het zien, maar bedankt voor je tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:07
Ik heb zelf zo''n APU systeem als mediacenter alleen het mainbord.

Deze komt niet boven de 40graden uit en dat is op load met fullhd.
Ik denk dus echt het kastje de boosdoener is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
Mektheb schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 23:09:
Ik heb zelf zo''n APU systeem als mediacenter alleen het mainbord.

Deze komt niet boven de 40graden uit en dat is op load met fullhd.
Ik denk dus echt het kastje de boosdoener is hier.
Klopt, alleen jammer dat MSI dit niet erkent.....en een oplossing voor wil aandragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
Wederom een teleurstellend bericht gehad van MSI.......zal het hier niet posten omdat ik toch ondanks alles vertrouwen moet hebben in de support afdeling......toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interactive538
MSI zou zich moeten schamen, ook ik heb maar een externe cooler aangebacht op mijn MSI DC100.

Van 88 graden bij volledige belasting, nu 55 graden bij volledige belasting, "Neee, ligt niet aan de Windbox toch!"

nu heb ik wel een practisch onhoorbaare Windbox, maar heb er een 120 mm fan op geplaatst. (10 euries en een decupeerzaag + dremel)

Top van de Support van MSI er MIJN probleem van maken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Het enige dat wij u kunnen zeggen waar u wellicht iets aan heeft is dat uw garantie niet vervalt indien u het apparaat opent of aanpast. Op 1 van de links die u ons gaf zagen wij dat een gebruiker een grotere, stillere ventilator op de zijkant van het toestel had gemonteerd. Dit is voor MSI geen probleem. Zolang er geen fysieke schade aan de functionele onderdelen van het toestel wordt aangericht vervalt de garantie niet. Dat dit niet de meest charmante oplossing is zijn wij met u eens"

Helaas kan ik nu alleen niet meer pronken met het apparaat..... maaje stil is hij wel.. en de garantie vervalt niet..

En ja, ik kan als ik mijn MSI opstuur een andere afdekplaat krijgen, maar betalen moet ik hier dan wel voor, al kunnen ze niet zeggen wat het gaat kosten!!!!!....

Jammer van MSI, een product op de markt brengen die niet voldoet aan feiten waarmee geadverteerd wordt (22Db??) maar nee hoor, ligt niet aan MSI, is wellicht een keuze geweest van de ontwerpafdeling zeggen ze dan!!!..

Ik ben helemaal klaar met deze partij.....NEVER meer een MSI,,,maar goed, heb nu toch mijn stille HTPC

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-vdVgpIS1oes/T22gw_9Wq-I/AAAAAAAAEGU/Ha1UcPpm6MI/s502/IMG_20120324_111816.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door interactive538 op 24-03-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ny-hardcore
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 20:23
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/62669660/20120321_205026.jpg
en dit is die van mij..die foto die eerder in dit topic gelinked
staat is mijn wind box. Na de tape heb ik het wat netter opgelost...

[ Voor 16% gewijzigd door ny-hardcore op 27-03-2012 11:09 ]

cd /pub && more beer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Hoe heb je die fan aangesloten?
heb ook zo'n box en heb nog een ventilator liggen

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjontheking
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04 14:12
Hallo heren,
Heb hetzelfde probleem, ding wordt gloeiend heet bij film kijken (1080p).
Welke fan hebben jullie en hoe aangesloten?
Grts,
Maurice
Pagina: 1