Toon posts:

Equallogic: extra schijven op de plank

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,
Ik probeer (gezien het verlopen van het hardware supportcontract) aan extra hard disks voor een Equallogic PS5000 te komen. Zodat bij uitval ik zelf kan vervangen.
Ik krijg de indruk dat Dell dat absoluut niet ondersteunt, want:
- 5 jaar max support contract
- acc manager geeft aan dat het peperduur is
- bij aanvraag via technical support hoor ik dat de schijven "productieproblemen" hebben

Delen jullie dit of hebben jullie dit op andere manier kunnen regelen.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 19:25

jep

Dat is inderdaad niet de bedoeling. Wij hebben (voor onze 9 units) echter goede ervaringen bij het vervangen van disks. Ze leveren ze binnen de afgesproken tijd en als je wilt zetten zij ze erin. Wij doen het altijd zelf.

Overigens vernam ik van een klant van me dat hij wél een aanbieding had om disks op voorraad te leggen, maar dan betaal je minimaal 1000 euro per disks. Met andere woorden; Dat willen ze eigenlijk niet ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:15

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > OM

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Zijn dit disks met een proprietary interface of form factor ofzo, dat je geen standaard disks kunt gebruiken? Als het toch voor nood is maakt performance enzo weinig uit lijkt me, en zet je er liever een 30 euro tijdelijk diskje in dan eentje van 1000 euro. Leuk die vendor-lockins!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Het zijn redelijk standaard SAS-schijven (of SATA in geval van een PS5000E) alleen de firmware wijkt mogelijk af.

Je kunt het proberen met een disk van 30 euro, maar het blijft wel je SAN natuurlijk... Er zitten 2 hot spares in, die kun je aanwenden om de eerste 2 problemen op te vangen. Ik weet niet hoeveel uitval je tot dusver hebt, maar met 2 op de 16 disks als hot spare en dan nog je raidlevel ben je nogal wat (procent van je) schijven kwijt voordat je dataverlies hebt.

Als ze dus niet aan te komen lijken, of peperduur, dan kun je overwegen te wachten tot ze leverbaar zijn of de nood hoger wordt (omdat er een hotspare in gebruik wordt genomen en je dus minder uitval kunt opvangen).

Sowieso is je SAN (dan) 5 jaar oud, de kans is groot dat je tegen die tijd iets groters of snellers nodig hebt?

Kijk, het kan allemaal wel, maar besef je wel dat je doorwerkt op apparatuur waar geen support meer op zit en die al 2 jaar is afgeschreven (of voor gereserveerd, net hoe je het wilt zien); er spelen bij het soort bedrijven dat dit soort apparatuur koopt vaak meer zaken dan alleen (kortzichtig?) 'ja maar hij doet het toch nog?' :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05:27

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik zou als Dell of andere leverancier ook geen support meer willen leveren op apparatuur van 5 jaar oud. De vraag is of je dat zelf ook moet willen. Stop je tijd/geld en moeite in vervanging van je SAN.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 22-03-2012 18:43 ]

Pagina: 1