Tien speakers op één uitgang aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-12 10:42
Goedenmorgen tweakers!

Ik heb hier 10 speakers die ik graag wil aan sluiten op een versterker met een uitgang.

het zijn allemaal dezelfde speakers ze zijn 2ohm 7.4watt en ik zou graag uitkomen op 4 ohm ingang en dan voor alle 10 speakers, maar ik heb geen idee hoe ik ze aan moet sluiten. iemand tips?

Alvast Bedankt!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-12 15:21

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je wilt 10 speakers aansluiten op één uitgang van een versterker? Waarom? En wat voor versterker is het?

Hebben we het over huis-tuin-en-keuken spul, of bijvoorbeeld een versterker die bedoeld is voor de retail (waar speakers vaker doorgelinked worden ivm de grote aantallen)?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• jeantje
huis tuin en keuken spul

zon goedkoop marquant ding, het gaat me niet echt om de kwaliteit ik wil gewoon alle 10 speakers erop aansluiten, die ik zelf in een doosje bouw.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

Tien speakers van 8 Ohm wordt een combinatie van in serie en parallel, want anders ga je nooit op ~4 Ohm uitkomen. Voor een uitleg zie ook deze link. Vraag me af of het gaat lukken aangezien Marquant nu niet echt (eigenlijk gewoon niet) het beste merk is. Verder weten ze in Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 16] ook wel hoe je dit wellicht voor elkaar kan krijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tja..
Serie

Als je meerdere luidsprekers (n stuks) achter elkaar schakelt sluit je de pluskant op je versterker aan, de minkant van die speaker gaat naar de plus van de volgende speaker, enz. Van de laatste speaker sluit je de min ook op de versterker aan. De luidsprekers staan nu in serie. Het vermogen van het totaal is n maal het vermogen van één speaker alleen, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is n maal de impedantie van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. Rtot= R1 + R2 + ... Rn

Parallel

Parallel aansluiten doe je door van n speakers de plussen aan de plussen en de minnen aan de minnen aan elkaar te maken en het hele zaakje op een versterker aan te sluiten. Ook nu is het te verwerken vermogen n maal het vermogen van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is te berekenen met: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 ... + 1/Rn

Bron: http://www.popschoolmaast...rekers_parallel_serie.php

Het kan wel, maar ik vraag me af wat je ermee wint. je zou steeds vier speakers parallel moeten schakelen, en dan 2 van die sets in serie aan je versterker knopen. Je houd dan twee speakers over, maar dat kan niet anders;

Parallel: 1/8+1/8+1/8+1/8 = 2Ohm
Twee daarvan in serie: 2+2=4Ohm.

Je kunt natuurlijk sets van 5 speakers maken, waarmee je impedantie daalt naar 2*1.6=3.2Ohm. Liever wil je dit niet, want de impedantie van een speakers is nooit constant 4Ohm. Hoe lager je komt, hoe groter de kans dat er een effect optreed dat lijkt op kortsluiting. Dat vind je versterker niet lekker en daar wordt hij ziek van.

@Fear: Die link had ik ook net gevonden :+

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 21-03-2012 11:52 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• jeantje
ik heb maar 1 uitgang snapje, en daar wil ik ze alle tien op aansluiten.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

jeantje schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:57:
ik heb maar 1 uitgang snapje, en daar wil ik ze alle tien op aansluiten.
Kom, met de informatie die hierboven staat kun je toch zelf wel bedenken dat het gewoon op één uitgang kan? Een beetje onderzoek kan geen kwaad hoor.

TIP: lees de pagina eens door waar Fear en ik allebei naar linken. Daar staat zelfs gewoon op dat je meerdere speakers parallel en serie aan kunt sluiten om de ideale impedantie te behalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeltje op 21-03-2012 12:02 ]

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Speakers kan je beter alleen in serie aansluiten als ze identiek zijn. Het impedantieverloop is namelijk niet vlak.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

TBTL schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:07:
Speakers kan je beter alleen in serie aansluiten als ze identiek zijn. Het impedantieverloop is namelijk niet vlak.
Ik denk niet dat TS zich daar heel erg druk om maakt. Volgens mij wil hij gewoon wat herrie kunnen schoppen bij een feestje oid.

Gewoon 2X5 speakers parallel schakelen en die 2 groepen van 5 in serie zetten en draaien maar.

Kans is groot dat de boel het niet overleeft, maar toch..

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Als je een serieuzere optie wilt, en / of kabellengtes hebt, dan zou ik kijken om elke speaker te voorzien van een 100V trafo, en 1 100V versterker.
Dan heb je de problemen van impedanties nietmeer, zolang je maar onder het vermogen van je versterker blijft

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Killer schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:43:
[...]

Ik denk niet dat TS zich daar heel erg druk om maakt. Volgens mij wil hij gewoon wat herrie kunnen schoppen bij een feestje oid.
Herrie met 7 watt speakertjes ?
Dat zal wel meevallen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-12 14:57

SeatRider

Hips don't lie

Killer schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:43:
[...]
Gewoon 2X5 speakers parallel schakelen en die 2 groepen van 5 in serie zetten en draaien maar.
Hij heeft maar één (1!) uitgang, snap je?

jeweettog

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-11 11:22
Kijk anders eens naar een schakelkast voor luidsprekers, deze zijn erop gemaakt om meerdere speakers op één speaker-aansluiting aan te kunnen sluiten. Je kan dan de speakers ook stuk voor stuk aan of uit schakelen. Anders gewoon kijken naar het serie/parallel verhaal.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Volgens mij gaat 1 speaker net zo hard als alle tien tezamen in dit geval... :z
Ow wacht, 7 watt p/st.; okee. 2 speakers dan :/

[ Voor 26% gewijzigd door Scyth op 21-03-2012 20:34 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• JBakers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-10 21:38
SeatRider schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:10:
[...]

Hij heeft maar één (1!) uitgang, snap je?

jeweettog
Hij wil ook 2 groepjes van 5 maken en die dan in serie zetten...

dan heb je maar 1 lijn.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
jeantje schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:36:
Ik heb hier 10 speakers die ik graag wil aan sluiten op een versterker met een uitgang.

het zijn allemaal dezelfde speakers ze zijn 2ohm 7.4watt en ik zou graag uitkomen op 4 ohm ingang en dan voor alle 10 speakers, maar ik heb geen idee hoe ik ze aan moet sluiten. iemand tips?
2 keer 2 ohm parallel geeft 1 ohm. Dat 5 keer in serie geeft 5 ohm en dan heb je alle 10 de speakers gebruikt. Dat lijkt me de beste oplossing.

Denk je wel aan de polariteit van de speakers.

code:
1
2
3
  +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+  
--+      +----+      +----+      +----+      +----+      +---
  +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+    +--SP--+

Het voordeel t.o.v. de vorige (en onderstaande) oplossingen is dat iedere speaker een veel lagere impedantie ziet. Dan worden ze beter gedempt en krijg je een minder boemerig geluid. De eigenresonantie van de speaker is dan beter gedempt.

[ Voor 12% gewijzigd door joopv op 22-03-2012 21:10 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:13

kraats

Ik rol

owkee.. volgende keer eerst refreshen voor je gaat tekenen. Wat hierboven staat kan natuurlijk ook prima:

10speakers

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Pagina: 1