Tja..
Serie
Als je meerdere luidsprekers (n stuks) achter elkaar schakelt sluit je de pluskant op je versterker aan, de minkant van die speaker gaat naar de plus van de volgende speaker, enz. Van de laatste speaker sluit je de min ook op de versterker aan. De luidsprekers staan nu in serie. Het vermogen van het totaal is n maal het vermogen van één speaker alleen, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is n maal de impedantie van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. Rtot= R1 + R2 + ... Rn
Parallel
Parallel aansluiten doe je door van n speakers de plussen aan de plussen en de minnen aan de minnen aan elkaar te maken en het hele zaakje op een versterker aan te sluiten. Ook nu is het te verwerken vermogen n maal het vermogen van een enkele speaker, uitgaande van identieke speakers. De impedantie is te berekenen met: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2 ... + 1/Rn
Bron:
http://www.popschoolmaast...rekers_parallel_serie.php
Het kan wel, maar ik vraag me af wat je ermee wint. je zou steeds vier speakers parallel moeten schakelen, en dan 2 van die sets in serie aan je versterker knopen. Je houd dan twee speakers over, maar dat kan niet anders;
Parallel: 1/8+1/8+1/8+1/8 = 2Ohm
Twee daarvan in serie: 2+2=4Ohm.
Je kunt natuurlijk sets van 5 speakers maken, waarmee je impedantie daalt naar 2*1.6=3.2Ohm. Liever wil je dit niet, want de impedantie van een speakers is nooit constant 4Ohm. Hoe lager je komt, hoe groter de kans dat er een effect optreed dat lijkt op kortsluiting. Dat vind je versterker niet lekker en daar wordt hij ziek van.
@Fear: Die link had ik ook net gevonden
[
Voor 22% gewijzigd door
Pixeltje op 21-03-2012 11:52
]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust