Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verwarmings behoefte per m2 voor nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Heeft iemand enig idee wat de warmtebehoefte is van moderne goed geisoleerde woning volledig voorzien van vloerverwarming?

Ik zie dat die voor een passieve woning max. 15 Kwh/m2 zou moeten zijn. Hoe zou dat zijn voor normale woningen (hoekhuis).

Ik neem aan dat er normen zijn i.v.m. EPC berekeningen.

En wat mag je gemiddeld verwachten voor warm tapwater per persoon?

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 02:38

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Met een hoekhuis heb je al twee wanden met beperkte wartmteverliezen. Je wou toch kunnen verwacthen zonder echt vergaande maatregelen maar wel met moderne technieken en overal koudebruggen beperken een waarde van 30 kwh/m2 te halen volgens mij.
Het gemiddeld verbruik voor tapwater is zeer situatie en persoonsgebonden. De lengte van de leidingen van brander/boiler hebben een zeer grote impact op het verbruik.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:10
Vanuit de EPC zijn er weinig eisen aan gesteld. Vanuit het Bouwbesluit is er een eis voor de minimale isolatiewaarde en die is 2,5. In vergelijking een passiefhuis heeft een isolatiewaarde van soms 10. De enige manier waarop je erachter zou kunnen komen is bij de bouwer van de woning de warmteverliesberekening op te vragen als ze die hebben. Maar waarom zou je dit willen weten, dan kan ik je misschien helpen.

Verwijderd

wtkoos schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:14:
Heeft iemand enig idee wat de warmtebehoefte is van moderne goed geisoleerde woning volledig voorzien van vloerverwarming?

Ik zie dat die voor een passieve woning max. 15 Kwh/m2 zou moeten zijn. Hoe zou dat zijn voor normale woningen (hoekhuis).

Ik neem aan dat er normen zijn i.v.m. EPC berekeningen.

En wat mag je gemiddeld verwachten voor warm tapwater per persoon?
Ik zit op circa 33 per m2 met een EPC 1 huis (tussenwoning)
Tapwater (spaardouche) heb ik op circa 3GJ per persoon (circa 835 kWh) per jaar.

Praktijkcijfers

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zoals eerder aangegeven: warmte verliesberekening
En als je het zelf wilt doen http://www.installatietec...rmteverliesberekening.xls , simpel maar zeer doeltreffend excel sheet

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Bedankt voor jullie feedback. Ik zal de warmteverliesberekening bij de bouwer opvragen.

Ik speelde met het idee van een warmtepomp en vroeg me af wat voor warmtevermogen nodig zou zijn.
Pagina: 1