JUnit rapporten maken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:57
Hallo,

Ik heb wat testen gemaakt met JUnit, deze resultaten sla ik op in Result (org.junit.runner.Result). Nu zou ik handmatig een document aan kunnen gaan maken en daar mooi de resultaten in gaan verwerken. Maar nu lijkt mij dat hier toch eigenlijk al een oplossing voor moet zijn?

Nou heb ik zelf wel een oplossing gevonden met Apache Ant. Maar het probleem is dat niet Apache Ant mijn code aan moet roepen, maar dat dit direct vanuit de source code gebeurt. Dit omdat er een plugin wordt getest in een bestaand server systeem.

Nu zal je je afvragen waarom test je de plugin dan niet gewoon apart, dat is simpelweg omdat hij de API van deze server systeem gebruikt. En deze veranderen bijna bij elke versie en daarom willen wij dan nog testen of deze nog wel correct werkt door middel van unittesten.

Uiteindelijk moet het dadelijk automatisch via Jenkins/Hudson worden gedraaid en moeten daar de resultaten in komen te staan mits dit mogelijk is.

Dus is het mijn vraag moet ik zelf een html bestand of xml (o.i.d.) aangaan maken of zijn er handigere methodes?

Alvast bedankt jongens!

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Je kunt Apache Maven als build omgeving gebruiken. Maven heeft standaard een plugin waarmee je een site kunt genereren met allerlei reports, waaronder Checkstyle, Findbugs, JUnit, etc. Dit alles is enorm configureerbaar. Hudson ondersteunt ook Maven builds.

Maven is sowieso een erg fijne build omgeving omdat hij ook dependencies voor je managed. Je hoeft geen JAR's van allerlei frameworks (zoals bijv. JUnit of Spring) naar je projectdirectory te kopiëren, maar je configureert deze gewoon in Maven en ze worden automatisch voor je gedownload. Dit alles integreert ook erg fijn met Java IDE's zoals Eclipse, Netbeans en IntelliJ.

In plaats van (of als aanvulling op) de Maven site zou je ook Sonar kunnen gebruiken. Het voordeel van Sonar is dat de site die daarmee gegenereerd worden erg overzichtelijk is en de mogelijkheid biedt om vanuit het dashboard een drill down te doen, waardoor je op verschillende niveaus van je source (project, package, class) gedetailleerde informatie kunt krijgen. Sonar houdt ook historie bij, dus je kunt dan bijvoorbeeld een grafiek zien van het verloop van je testcoverage in de tijd.

Sonar kan informatie van meerdere projecten verzamelen. De Sonar sites van alle projecten kun je vervolgens vanuit één plek benaderen. Zie hier een voorbeeld.

Voor het genereren van een Sonar site is een Maven plugin beschikbaar, waardoor je met Hudson gemakkelijk bijvoorbeeld elke nacht een Sonar site kunt laten genereren.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...