vaag moederbord wil niet booten met Sata

Pagina: 1
Acties:

• riffey#4
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 22:10

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik heb een 2ehands pctje gekocht wat dienst zou moeten doen als servertje (server voor een xbmc laptop, downloads enzovoorts)

Volgens het bios is het een SPT800 of een PT800 8237 SV7L2P50C-00. Ik kom dan uit op Chaintech of Via.

Het moederbord heeft 2 SATA aansluitingen waar ik 2 SATA disks aan wilde hangen. Echter, zodra ik 1 van beide SATA disks er aan hang blijft het moederbord hangen op Detecting IDE Drives.
Met alleen een IDE disk is er niks aan de hand, ik heb zelfs op een oude IDE schijf Xubuntu geinstalleerd.
De beide SATA disks deden het in mijn oude PCtje prima.
Ik gebruik de SATA kabels die ik in mijn oude PC gebruikte. Ik heb de failsafe instellingen vanuit het BIOS geprobeerd, en ik heb met de jumper de cmos instellingen gecleared.

Iemand een idee?

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hoe groot zijn de HDD's? Sommige bordjes hebben eerst een bios upgrade nodig voor ze schijven van 1, 2 of meer Terabyte kunnen gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 20-03-2012 22:37 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
De ene is 160 Gb, de andere 750.

Maar zelfs dan zou 'ie ze volgens mij moeten zien, maar moet je ze kleiner partitioneren.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Indien het SATA-300 / 3Gbps harde schijven zijn probeer ze op SATA-150 / 1.5 Gbps te forceren middels jumpers of software tool van de fabrikant. De VIA 8237 southbridge gaat niet goed om met de nieuwere SATA standaard. Zie bv Problems encountered installing SATA 3.0 Gb/s hard drives on SATA 1.5 Gb/s controllers

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Misschien een dom antwoord hoor maar heb je in je bios wel gezet dat hij op SATA moet booten en niet IDE? Wij hebben hier namelijk ook een aantal pc's met IDE en sata aansluitingen en daar wilde ze ook niet booten van sata omdat ze op IDE stonden.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
@nielson:

Dank je, dat wist ik niet. Van m'n Samsung heb ik de jumper settings gevonden, maar ook gejumperd werkt het niet. Van m'n Seagate is niks te vinden, dus ik heb de jumper op beide plekken geprobeerd, en ook dan wordt de disk niet gezien.

@Joenino: Zodra ik er een SATA schijf in hang, blijft hij hangen op detecteren. Dat is nog vóór het booten. SATA is overigens wel enabled in het BIOS.

• Nielson
Wat zijn de typenummers van de betreffende schijven?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En om welke controller gaat het precies? Is het een controller die deel uit maakt van de chipset, of een externe controller?

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
het is een onboard sata. Dmidecode geeft als type VIA Technologies PT800-8237.
Op de VIA site kom ik niet verder dan wat reclame-folders.

De schijven zijn:

seagate st3160316cs
samsung hd753lj

(Ik had een P4 2.6 met 2*512 Mb, en 2 Sata schijven. Ik kon een P4 3.0 met 2 * 1 Gb op de kop tikken. Beetje meer geheufen leek me iets fijner als servertje. Maar ondanks die onboard SATA ziet 'ie de schijven dus niet... (en nu heeft *** (excusez le mot) 1 van de 1 Gb reepjes het door het heen en weer bouwen begeven. Ik ben dus in feite 1.5 dag kwijt om 512 Mb extra in die eerste machine te krijgen.... Soms zit het tegen.)

• Nielson
riffey#4 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:13:
Van m'n Samsung heb ik de jumper settings gevonden, maar ook gejumperd werkt het niet. Van m'n Seagate is niks te vinden, dus ik heb de jumper op beide plekken geprobeerd, en ook dan wordt de disk niet gezien.
Afbeeldingslocatie: http://www.seagate.com/images/support/en/us/cuda_sata_block.gif

De Seagate zou je zo moeten jumperen, bij de Samsung kan het via software (ESTool - Limit UDMA mode). Hiervoor moet je de schijf wel even in een pc hangen waar 'ie wel herkend wordt. Overigens ben ik al wat minder overtuigd dat dit je probleem is aangezien je de jumpers bij de Seagate al geprobeerd hebt en normaal gesproken de bios detectie niet blijft hangen maar misschien is het toch het proberen waard. Anders misschien de 2x1GB in je oude pc stoppen, cpu wil je voor een servertje juist zuiniger hebben.
Beide servertjes draain Xubuntu, en dan doet de software het niet. Misschien dat ik mijn game-pc uitbouw om 'm daar even tijdelijk in te hangen en het te proberen.
Estool is een dostooltje. Op oa de ubcd staat deze en nog meer handige tools kant en klaar op.

[ Voor 23% gewijzigd door Nielson op 21-03-2012 20:16 ]

• riffey#4

riffey#4

aka Beever#4

Topicstarter
Ik denk dat ik de namen van de schijven verwisseld heb, dit plaatje had ik gezien en toegepast, bij de andere beide combinaties geprobeerd en ook dat werkte niet.
Beide servertjes draain Xubuntu, en dan doet de software het niet. Misschien dat ik mijn game-pc uitbouw om 'm daar even tijdelijk in te hangen en het te proberen.
Overigens: zie mijn rant. 1 van de 2 één Gb reepjes heeft het omzetten niet overleefd :(

Bedankt voor het meedenken, weer wat geleerd (en leergeld betaald...)
Pagina: 1