Vragen omtrent een NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennethDC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-01 13:32
Ik zal direct met de deur in huis vallen. Ik weet wel wat een NAS is en hoe handig het wel niet kan zijn maar ik heb er geen praktische ervaring mee. Zo lijkt het wel interessant en handig eigenlijk om mee te werken. Vooral het hebben van een NAS zou enkele diensten die ik momenteel gebruik overbodig kunnen maken, zoals Dropbox bijvoorbeeld.

Echter heb ik enkele vragen:
  • Wat is er zoal een goede NAS (moeten zowel Mac OS X en Windows compatibel zijn gezien ik met beiden werk)?
  • Wat is het verbruik ervan (toch wel belangrijk vind ik gezien dat extra kosten oplevert)?
  • Kan er desnoods een SVN server op geïnstalleerd worden?
  • Is het zoal gebruiksvriendelijk voor iemand die er nog geen directe ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13
Ik heb zelf een Synology NAS en ik denk dat er veel Tweakers zijn die kunnen bevestigen dat dit hele fijne apparaatjes zijn. Maar er zijn nog enkele andere goede spelers op de markt.

Het verbruik van een NAS is afhankelijk van de hoeveelheid en type schijven die je erin stopt. Meestal gaat het met een NAS voor thuisgebruik niet direct om snelheid , maar om capaciteit.

Een grote harddisk van 2TB of 3TB die lage toeren en weinig warmte maakt is dan ook voor de meeste mensen een logische keuze. Bijvoorbeeld de Western Digital Green series.

Een NAS staat over het algemeen 24h aan. Maar als je geen nachtelijke taken hebt geplanned (zoals het downloaden van nieuwsgroepen, bittorrents of een webserver die 24/7 bereikbaar moet zijn) dan kan je denk ik met de meeste NAS hardware en software wel zorgen dat de NAS in een soort van standby mode gaat.

Verder zou ik er in ieder geval voor zorgen dat je 1Gbit LAN hebt naar je NAS en naar je (bekabelde) PC's. Dit is echt een pluspunt als je met grote bestanden werkt.

Ook de stille energie zuinige schijven hierboven benoemd halen makkelijke 40 / 50 megabyte per sec. over een gigabit netwerk. Dus een ISO of DVD / Blueray op je NAS zetten gaat redelijk rap :)

De meeste NAS software is Linux based en voor zover het nodig is om voor een SVN server een soort daemon o.i.d. te draaien dan zou dat wel kunnen. Het beste kan je even de forums van de NAS die je op het oog hebt raadplegen. Meestal zit er een behoorlijk grote user-community achter (bijvoorbeeld van Synology) waarbij er veel custom packages worden aangeboden.

Gebruikers vriendelijk hangt af van de software. Ik ken alleen de Synology en deze is zeker vriendelijk in gebruik. Andere ervaringen van andere merken kan ik je niet geven :)

Synology heeft een Cloudstation waarbij je een Dropbox achtige functionaliteit kan aanbieden. Google hier maar eens op.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jep Synology of qnap zijng goede apparaatjes,de eerste heb ik en ik ben er persoonlijk erg tevreden over,regelmatig software updates,met nieuwe functies en ook gebruiksvriendelijk.

Wel en dat blijft met elke nas denk ik,is het in het begin even puzzelen hoe je de nas precies moet instellen en hoe je alles werkende moet krijgen.

Nu is er bij Synology in ieder geval genoeg online informatie geschikbaar op hun site b.v.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennethDC
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-01 13:32
Die Synology lijkt me inderdaad wel iets deftig. Ik heb ook die demo site eens doornomen van DSM 4.0 en ziet er mij ook nog gebruiksvriendelijk uit. Ik zou dan ook enkele gebruikers wel willen op de NAS met elk hun diskquoata, gezien er een file server in zit zal dat wel geen enkel probleem zijn. De DS112j staat me wel aan, een simpel instapmodel om ermee bekend te geraken dat al mijn noden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je er eenmaal aan gewend raakt,wil je echt een snellere,dat weet ik bijna wel zeker.Persoonlijk zou ik geen instapmodel nemen,maar b.v de gewone DS112.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 22:36 ]