Opel Combo geluidshinder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-03 08:07
Van mijn werkgever heb ik een Opel Combo ter beschikking gekregen. Dagelijks gebruik ik hem voor woon werk verkeer (+- 100km) en dan enkele keren per week om naar klanten te gaan en soms ook pc's of servers te gaan installeren. Dus eigenlijk is de laadruimte bijna altijd zo goed als leeg.

Nu is het probleem dat het geluid dat je moet verdragen als je op de autosnelweg rijdt echt niet te dragen is tijdens lange afstanden. Zelfs als je 90km/u rijdt en je achter een vrachtwagen gaat hangen dan is het nog steeds heel luidruchtig. Dit komt vooral omdat er tussen de laadruimte en de passagiersruimte geen tussenschot zit. :(

Nu ben ik dus zelf al op zoek gegaan op google naar zo een tussenschot voor mijn combo (bouwjaar 2011). Ik heb wel al in een opelbrochure zien staan dat er een gesloten tussenschot beschikbaar is met een raampje in zodat je nog de achteruitkijk spiegel kunt gebruiken. Nu is het probleem dat ik nergens prijzen ervan vindt en dat ik dit graag zou weten voordat ik naar mijn werkgever zou stappen. Ik ben nogal handig en zou dit tussenschot dus eventueel zelf willen installeren zodat er geen werkuren moeten betaald worden en de kosten nog meer zouden oplopen.

Nu vroeg ik mij af of iemand weet wat ik het beste kan doen? Ik werk nog maar 2 weken bij dat bedrijf dus ben een beetje bang dat ik zou overkomen als iemand die tegen niks kan. Maar het geluid is echt wel hinderend. Elke avond hoor ik constant oorsuizingen als ik in mijn bed lig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je zou geluidsisolatiematten tegen het dak en de zijkanten kunnen plakken, en dikke vloerbedekking op de vloer. Dan heb je in ieder geval een stuk minder echo, en trillingen worden ook gedempt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Resistor schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:57:
Je zou geluidsisolatiematten tegen het dak en de zijkanten kunnen plakken, en dikke vloerbedekking op de vloer. Dan heb je in ieder geval een stuk minder echo, en trillingen worden ook gedempt.
Die optie heb ik ook al overwogen, alleen is het wel een best prijzige optie. Dus daarom vraag ik mij af of het niet veel makkelijker is om een tussenschot te installeren, dat zou toch al heel goed moeten dempen?

En indien dat nog niet genoeg zou zijn dan kan ik nog altijd de zijkanten enzo bekleden met isolatiematten natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-06 20:09
Suizen als je in bed ligt, klinkt een aardige geluidshinder. Je opel combo is eigenlijk dus ook je werkplek, dus zou ook aan normen moeten voldoen? Verder moet je het wel goed overleggen met werkgever, het is de auto van hem en niet van jou. Dus eventuele aanpassingen moeten met goedkeuring, als je het via de goede weg wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-06 22:58
Waarom niet gewoon oordopjes indoen? Gebruik ik ook altijd op de motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-06 18:10
Dacht even dat in een deja vu kreeg, maar er is een tijdje terug een soortgelijk topic waarin je misschien nog wat tips kunt vinden ;) Geluid bestelwagen verminderen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ik vind het inderdaad een behoorlijke geluidshinder en ben bang dat ik mijn gehoor ga beschadigen op lange termijn.

Ik wil het natuurlijk wel goed doen, dus volgens mijn werkgever. Ben alleen bang als die weigert dat ik dan met de gebakken peren zit om het maar zo te noemen. :)

Overigens heb ik vandaag mijn in-ear oordopjes van apple ingedaan, en dit is toch al een wereld van verschil. Alleen is het natuurlijk niet zo handig en heb ik momenteel nog altijd last van pijnlijke oren nu door die bijna heel de dag in te hebben gehad.

Edit: @ hierboven, dat topic had ik ook al eens doorgelezen inderdaad. Maar aangezien er niet meer in gepost werd dacht ik dat het beter was om een nieuw topic te maken. :)

Overigens bedenk ik mij nu nog iets, mijn contract is zo geregeld dat ik de eerste 6 maanden nog onder interiem val (dus via het interiemkantoor mijn contract en betaling krijg) en pas na die 6 maanden zal ik normaal een vast contract aangeboden krijgen van het bedrijf zelf. Dus nu vraag ik mij af of ik dan wel het recht heb om te vragen aan mijn baas om een kost te doen aan die wagen?

[ Voor 34% gewijzigd door glennvho op 20-03-2012 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Ik neem aan dat er wel een metalen rekje zit tussen de cabine en de bak. Daar kan je wel wat mee! Ga naar de Action en score daar van dat schilders bescherm doek (grijs enzo) en doet dat met tie-wrapjes tegen het hekwerk aan. Of als je al een oud autodeken ofzo hebt liggen wil dat vast ook werken. Desnoods een groot zwart fleece plaid erop prikken. Kost weinig en dempt de boel denk ik al flink! Daarna kan je als het werkt nog creatiever worden en er een plexiglas raampje in knutselen.

Let wel, dit staat of valt bij het aanwezig zijn van een hekje/rekje tussen de cabine en laadruimte. Daar moet het tegenaan gezet worden.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb een tijdje geleden vaak in een dergelijke Opel Combo gereden, ongeveer stukken van +/- 400-500 km per dag. Ook met open laadbak (zonder tussenschot dus), nergens last van gehad.

Kan mij herinneren dat hij veel toeren maakte op de snelweg, maar dat het echte irritante lawaai pas vanaf 125 km/u kwam ;)

Mis even in de tekst wat het geluid is waar jij 'doof' van wordt. Is het de motor, is het het feit dat de laadruimte leeg is? Als je denkt dat het van de motor komt, weet je dit wel zeker? Is het niet bijvoorbeeld de radio waar een piep inzit waar je last van hebt (om maar eens wat te noemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikel64
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:22
glennvho schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:48:
Nu ben ik dus zelf al op zoek gegaan op google naar zo een tussenschot voor mijn combo (bouwjaar 2011). Ik heb wel al in een opelbrochure zien staan dat er een gesloten tussenschot beschikbaar is met een raampje in zodat je nog de achteruitkijk spiegel kunt gebruiken. Nu is het probleem dat ik nergens prijzen ervan vindt en dat ik dit graag zou weten voordat ik naar mijn werkgever zou stappen. Ik ben nogal handig en zou dit tussenschot dus eventueel zelf willen installeren zodat er geen werkuren moeten betaald worden en de kosten nog meer zouden oplopen.
Wat was het antwoord van de Opel dealer toen je naar de prijzen vroeg?

Mijn speelgoed: Xbox Series X, Aprilia Tuono, Hyundai Kona Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Huur ergens een decibelmeter. Als daar iets uitkomt dat hoger is dan volgens de arbo is toegestaan zeg je tegen je werkgever dat hij dat moet fixen. All there is to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17
Blijft vreemd, dacht dat de belastingdienst verplicht stelde dat er een tussenschot met raam in moest zitten om te voldoen aan een grijs kenteken... Tijd terug naar een Caddy gaan kijken met een maatje en die kon absoluut niet zonder tussenschot geleverd worden vanwege die voorwaarde?

Ik heb overigens van die plak tapijttegels in mijn Berlingo gehad 10 jaar geleden en dat scheelde enorm in de klereherrie (en voor een paar tientjes ben je klaar). :)

[ Voor 22% gewijzigd door Uberprutser op 21-03-2012 10:43 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Er zit geen metalen hekje tussen de passagiersruimte en de laadruimte, dus ik kan er niks tegenaan zetten. Jammer genoeg...

En het geluid dat hinderlijk is komt van de laadruimte omdat deze leeg is. Je hoort echt veel lawaai van de baan af en ook de banden achteraan hoor je goed. Dit geluid wordt dan nog eens versterkt omdat er niets in de laadruimte zit, dus eigenlijk dient die als klankkast dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-06 13:32

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fix een touwtje van links naar rechts en hang daar een gordijn of deken aan op. Er zullen vast wel mogelijkheden zijn om een touw vast te binden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17
Die tapijttegels plakken tegen het metaal aan de binnenkant van je laadruimte had ik het ook over.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:42
Een aantal jaren geleden heb ik ook een combo gehad. Daarin deed ik bij grote afstanden (>5 km) ook altijd (op maat gemaakte) oordopjes in die ik overigens had laten maken voor m'n weekendbaantje in een discotheek. Heerlijke stilte. Kan het je aanraden.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-06 01:01

Sick Nick

Drop the top!

Sowieso werk je er nog 2 weken? Tegen de tijd dat de dealer zo'n rek heeft geplaatst ben je er al weg. Tot die tijd iets van oordopjes of beter nog noise canceling koptelefoon opzetten. Oordopjes dempen alles, noise canceling alleen monotoon geluid maar dan hoor je sirene's en toeters in ieder geval nog. Net wat veiliger in het verkeer natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pavla
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 07:05
Sick Nick schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 09:57:
Sowieso werk je er nog 2 weken? Tegen de tijd dat de dealer zo'n rek heeft geplaatst ben je er al weg. Tot die tijd iets van oordopjes of beter nog noise canceling koptelefoon opzetten. Oordopjes dempen alles, noise canceling alleen monotoon geluid maar dan hoor je sirene's en toeters in ieder geval nog. Net wat veiliger in het verkeer natuurlijk.
Nee, hij werkt er pas twee weken.

Het is misschien een idee om inderdaad te informeren bij de Opel dealer, en dan te overleggen met je baas. Het klinkt niet alsof je bij de TNT pakketpost werkt oid (als ik zie in wat voor afgeragde busjes ze daar rijden), dus ik neem aan dat je wel enige reiscomfort kunt overleggen met je baas.
Ballebek schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:42:
Blijft vreemd, dacht dat de belastingdienst verplicht stelde dat er een tussenschot met raam in moest zitten om te voldoen aan een grijs kenteken...
Voor zover ik weet is de voorwaarde van grijs kenteken dat er geen stoelen en ramen aanwezig mogen zijn, 2 meter (of iets dergelijks, weet niet precies hoeveel) vanaf de achterkant. Tussenschot is dan een optie, maar dus niet verplicht.

[ Voor 45% gewijzigd door Pavla op 22-03-2012 10:02 . Reden: commentaar over grijs kenteken ]

Trots lid van [DPC] Team Boonanza @ SoB - Bezoek pwnshop.nl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Ik werk er inderdaad nog maar een goede 2 weken (nu bijna op het einde van de 3de week). Het is inderdaad niet dat ik elke dag op de baan ben, maar bv morgen, moet ik toch weer een dikke 200 km rijden voor het werk zelf + dan nog eens 100 km woon-werk verkeer. Dus in totaal een goede 300km waarvan 90% autostrade zal zijn.

Momenteel ben ik wel wat geholpen met mijn noise cancelling oortjes maar dat verhelpt ook niet alles want op het einde van mijn dag heb ik wel nog wat hoofdpijn erbij ook. Dit gewoon omdat het geluid dat de combo produceert tegen hogere snelheden (zelfs al bij 90km/u) echt een vermoeiend geluid is...

Overigens heb ik deze ochtend eens aan mijn baas voorgesteld en hij ging het eens bekijken omdat hij mijn standpunt wel begrijpt. Ik hoop echt dat het snel in orde is want ik kijk er echt tegenop om weer zolang in die klankkast te moeten zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
Je moet ook niet je apple oordopjes doorvoor gebruiken de hele dag. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet fijn is een hele dag. Maar zulke motor oordoppen zullen denk ik veel fijner zitten en beter werken omdat deze daar ook voor bedoeld zijn. Iig gebruik ik ze zelf op de motor en rij eigenlijk niet zonder. Heb ook wel eens met oordopjes gereden van een mp3 speler maar dat gaat irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:22
Of gewoon een bak met schuim oordopjes aanschaffen, kosten per stuk geen drol en dichten de boel goed af. Toch zou ik voor een betere oplossing iets constructiefs doen, zijn er collega's die ook met zo'n auto rijden? Misschien is dat het geval en kan je het er met hen over hebben wat zij er mee gedaan hebben.

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennvho
Normaal zal er wel iets geregeld kunnen worden denk ik voor zo een tussenschot.

Ik ben eigenlijk de enige in het bedrijf die met een bestelwagen rijdt, denk als anderen met die wagen zouden rijden ze net hetzelfde zouden zeggen als mij, dat het gewoon niet te doen is. Gewoon omdat het constant die monotone toon is die versterkt wordt, echt vermoeiend en niet aangenaam.

Denk dat ik morgen eens ga proberen naar de kruidvat ofzo te gaan achter zulke schuim oordopjes die je wel eens op fuiven krijgt enzo. Of zouden ze betere hebben bij de apotheker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 22:05
Het geluid in zo'n bestelauto is inderdaad vermoeiend, maar niet schadelijk voor je gehoor. Dat je het geruis nog hoort als je op bed ligt.. Tja.. Als je er op let hoor je altijd wel iets. Maar omdat het vermoeiend is kan je op lange ritjes (Zeker na een zware werkdag) je concentratie kwijt raken tijdens het rijden of zelfs wegdoezelen. En DAT is wel potentieel gevaarlijk. Dat is een van de redenen waarom ik ooit mijn bestelauto heb weggedaan. Zo'n tussenschot helpt wel een beetje, maar zelfs dan is het nog 1 grote klankkast. Stil wordt het nooit. Gewoon de radio wat harder zetten!

Maar nogmaals.. Niet schadelijk voor je gehoor, wel vermoeiend.

Voor wat betreft oordopjes: maakt niet uit. Die foam dopjes die je op feestjes krijgt zijn vergelijkbaar met die de drogist heeft liggen. Werken beide prima. Ik gebruik ze al meer dan 10 jaar zeer regelmatig op de motor. Als je denkt dat je bestelbusje herrie maakt moet je eens bij mij achterop gaan zitten :D
want ik kijk er echt tegenop om weer zolang in die klankkast te moeten zitten....
Nou nou. ik heb 4 jaar in zo'n klankkast gereden 8)7 En dat was ook nog eens mijn eigen klankkast en mijn eigen keuze. En ik heb het ook overleefd.. Als je na 2 weken al zo ver bent dat je er tegenop ziet zou ik aan je baas meteen een Mercedes S500 met extra geluidsisolatie vragen. Ik heb ook 6 jaar in een Mercedes gereden (helaas geen S500) en dat is lekker stil.. Maar dan zet je toch de radio weer vol open.. :P Betere en vooral meer speakers garanderen weer meer herrie! :D

[ Voor 26% gewijzigd door FragDaddy op 22-03-2012 22:17 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
glennvho schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:57:
Denk dat ik morgen eens ga proberen naar de kruidvat ofzo te gaan achter zulke schuim oordopjes die je wel eens op fuiven krijgt enzo. Of zouden ze betere hebben bij de apotheker?
Niet de allergoedkoopste nemen die vond ik namelijk verschrijkkelijk zitten. Dat zijn vaak die echte cilinder vormige. De iets duurden lopen vaak iets spits toe en zijn zachter en vind ik zelf vele malen fijner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 22:05
TheJason schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:18:
[...]

Niet de allergoedkoopste nemen die vond ik namelijk verschrijkkelijk zitten. Dat zijn vaak die echte cilinder vormige. De iets duurden lopen vaak iets spits toe en zijn zachter en vind ik zelf vele malen fijner!
Dat is heel persoonlijk. Ik heb geen moeite me die goedkope cilindervormige oordopjes. Heb ze, zoals gezegd, altijd op de motor in. Dat is dus vaak uren achter elkaar en in de zomer ook bij hoge temperaturen. Geen last van irritatie. Daarnaast zie je ze ook vaak als grijpgoed in fabrieken en werkplaatsen en daar lopen mensen ook 8 uur per dag met die dingen rond.

[ Voor 4% gewijzigd door FragDaddy op 22-03-2012 22:21 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-06 23:03
Misschien de klankkast vullen met het e.e.a. ? Lege dozen of zoiets? Zal wel wat schelen. Daarnaast helpen tapijttegels (kost geen drol) ook redelijk kan ik vertellen uit ervaring.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

TheJason schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 20:56:
Je moet ook niet je apple oordopjes doorvoor gebruiken de hele dag. Ik kan me goed voorstellen dat dat niet fijn is een hele dag. Maar zulke motor oordoppen zullen denk ik veel fijner zitten en beter werken omdat deze daar ook voor bedoeld zijn. Iig gebruik ik ze zelf op de motor en rij eigenlijk niet zonder. Heb ook wel eens met oordopjes gereden van een mp3 speler maar dat gaat irriteren.
Dit. Kost iets van 15 euro, je kan ze in tegenstelling tot schuimrubberen dopjes regelmatig indoen zonder irritaties en het spaart je je gehoor.

Vergeet niet, oorsuizen betekent gehoorbeschadiging! Nu heb je daar gradaties in, zal het wellicht meevallen en word je sowieso niet door ziets van de ene op de andere dag doof, maar het is zeker reden om niet langer zo door te rijden.
FragDaddy schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 22:08:
Het geluid in zo'n bestelauto is inderdaad vermoeiend, maar niet schadelijk voor je gehoor. Dat je het geruis nog hoort als je op bed ligt.. Tja.. Als je er op let hoor je altijd wel iets.

[...]

Maar nogmaals.. Niet schadelijk voor je gehoor, wel vermoeiend.
Dit is pertinent onwaar. Lees je wat in in de materie, want wat je zegt is aantoonbaar verkeerd en door onjuist advies te geven kunnen anderen ook nog eens een permanente gehoorbeschadiging oplopen.

Je gehoor kan je maar één keer verpesten, wees er zuinig op. Ik wilde dat ik dat wat meer gedaan had, maar ik zal de rekening waarschijnlijk nog moeten betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 31-03-2012 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:41
Een goed extra argument is veiligheid, nu komen alle spullen bij een goede noodstop naar voren. Dit met alle gevolgen van dien. Dat was voor mij vorige werkgever de reden om standaard alle auto's van een wand te voorzien.

Een borenkist tegen de voorruit tijdens een noodstop is niet handig, en voor de inzittende erg gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik had een keer bij mn werk een nieuwe combo waar dat geluidsschot nog niet in zat, ik weet exact wat je bedoelt.. wat een takke herrie was dat! Met dat geluidsschot (wat er een paar weken later in werd gezet) was het echt zoveel beter, de hele achterkant is een grote klankkast.

Hou er trouwens wel rekening mee dat als je dat schot erin zet, je stoel minder ver naar achter kan!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Ik zelf rijd ook in een combo.
Ik heb er een geluiddempende mat in liggen. Zonder tussenschot is het op deze manier best goed te doen.
(behalve als het hard regent of hagelt, dan kan mn radio niet hard genoeg :X :P )

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is een tussenschot trouwens niet verplicht in geval van een grijs kenteken? Zo'n soort regel staat me bij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Navi schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:38:
Is een tussenschot trouwens niet verplicht in geval van een grijs kenteken? Zo'n soort regel staat me bij..
Volgens mij wel bij een auto (zoals een Opel Zafira) die je met grijs kenteken rijd, zodat er achterin geen mensen kunnen zitten. Maar of dat ook het geval is bij busjes, geen idee eigenlijk, ik kan me best situaties voorstellen dat je juist geen schot in je bus wilt hebben.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1