Geen internet met switch

Pagina: 1
Acties:

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik weet dat er over dit onderwerp al meerdere topics zijn geopend, maar ik heb besloten om een nieuw topic te openen, aangezien mijn apparaten niet gelijk zijn en dit eventueel ook het probleem kunnen veroorzaken.

Ik wil graag mijn netwerk zo werkend krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/69525fddb2cd3a861f286ff8ea8b959c.jpg

Wat heb ik gedaan om dit aan te sluiten:
- Nieuwste firmware routers
- Kabel van modem (geen ingebouwede router) ingestoken in E1500 (router 1)
- Kabel van E1500 in Switch (schijnbaar maakt het niks uit in welke poort ik hem stop, aangezien de SE2500 "does not have uplink ports but instead have auto-sensing ports capable of detecting either straight-throuh or crossover cable")
- Kabel van switch naar Wireless G (router 2)

Mijn probleem is dus dat ik geen internet krijg op router 2. Als ik een kabel van PC 1 in de switch steek, krijg ik ook geen internet.

In een ander topic had ik gelezen dat het wellicht aan mijn kabel lag (cross / straight), maar ik lees dat tussen een switch en een router een straight kabel kan worden gebruikt. Ik neem aan dat de kabel die wordt meegeleverd door Linksys zo een kabel is.

Heeft iemand nog een aantal suggesties die ik zou kunnen uitproberen om dit werkend te krijgen?

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De 2e router wil je ook niet hebben, maar wil je als access point gebruiken lijkt me.

Dus geen firewall/DHCP op de WRT54GL, de routerfunctionaliteit ervan gebruik je dus niet. Schakel hiervoor DHCP uit op de WRT54G en stop de kabel in 1 van de switchpoorten, niet de WANpoort.

[ Voor 24% gewijzigd door bartbh op 20-03-2012 19:31 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

1. Heb je internet van je eerste router, dus op de kabel die naar je switch gaat? Nee, check je router settings bij ja ga naar stap 2.
2. Zijn de lampjes aan van je switch en pinken ze ook? zo nee => Linksys contacteren

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• stin
  • Niet online
@Damic:

1. Ja, ik heb momenteel internet van router 1.
2. En de lampjes van de switch branden/knipperen ook nog

Deze twee heb ik vandaag ook nieuw gekocht, maar dat is natuurlijk geen garantie dat het werkt.

@Bartbh
Ik ga heb de DHCP en firewall uitgeschakeld bij router 2. Vervolgens heb ik een ander IP-adres gegeven (192.168.1.254) IP-adres router 1 is: 192.168.1.1. Deze website gaf dat nl. aan

[ Voor 28% gewijzigd door stin op 20-03-2012 19:50 ]

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waarschijnlijk hebben beide routers dezelfde IP reeks op de LAN poorten, waardoor het niet kan werken als je de tweede ook via NAT wilt gebruiken. De tweede router wil je waarschijnlijk alleen als AccessPoint instellen, of anders in een andere IP reeks zetten op de LAN kant. Dubbel NAT geeft echter nog wat meer problemen met o.a. portforwards.

• stin
  • Niet online
Ik heb hem net een ander IP gegeven, maar ik heb dan nog steeds geen internet van router 2.

• LeLo
  • Niet online
heb je met een kabel wel internet vanaf de switch als je de tweede router even uitzet?

• stin
  • Niet online
Nope, vanaf de switch krijg ik helemaal geen internet. Maar ik geloof dat dit ook met de instellingen van mijn PC heeft te maken.

• LeLo
  • Niet online
Dan ligt het probleem nog in de switch of tussen de eerste router en de switch. Heb je internet als je je PC rechtstreeks in de eerste router aansluit waar nu de switch inzit?
Ik vermoed dat de eerste router op de LAN poorten al niet goed werkt of dat de switch iets tegenhoudt... Is alles nog 'factory default'? Is de switch te beheren of is het een simpel apparaat?

Verwijderd

De blauwe kabel van Linksys / Cisco = straight. 1500 router ip veranderen b.v; : 192.168.1.2 > router WRT54GL > 192.186.1.(3 tot 50) DHCP niet uitschakelen en firewall uitschakelen / inschakelen > uitproberen dus.
Persoonlijk zou ik de opstelling anders maken: modem (provider) > gigabitswitch > alleen tel op 1500, 1 kabel naar Wrt 54 gl en al je andere pc's op daarop aansluiten ( ip adressen veranderen blijft). Hoop dat het helpt

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2012 20:13 . Reden: ip veranderd ]

• LeLo
  • Niet online
Gigabit switches moeten auto-MDX zijn (onderdeel van de gigabit specificatie), dus het zou niet moeten uitmaken wat voor kabel je gebruikt. Als je op de LAN poort van de eerste router al geen internet hebt, is het logisch dat het daarna ook niet werkt, als het daar nog wel werkt, moet je de switch controleren (brandt het lampje van de poort waar de eerste router op is aangesloten?).

• stin
  • Niet online
Internet werkt op router 1. Daar heb ik ook geen problemen mee gehad. Vervolgens bijgeleverde kabel van router 1 naar switch en daar heb ik geen internet meer op PC 1. Alles is nog redelijk factory default, maar ik heb enkel de naam van router veranderd en beveiligd (WPA2). Switch kan ik niks aan veranderen. Zit enkel een CD bij met user manuals waar niets instaat m.b.t. dit probleem.

Moet ik IP in router 1 ook veranderen? Dat is momenteel 192.168.1.1? Ik zie dat DoubleU aangeeft dat ik dat zou kunnen veranderen naar 192.168.1.2?

[ Voor 11% gewijzigd door stin op 20-03-2012 20:20 ]

• LeLo
  • Niet online
IP adres van de werkende router hoef je niks mee te doen. Als je de kabel die naar de switch gaat in je PC stopt, werkt het dus wel... Deze kabel in de switch zou ook in die switch een lampje moeten laten branden. Als dat niet zo is, is de kabel niet geschikt voor gigabit (misschien zitten er maar vier van de acht aders is, voor gigabit is een complete kabel nodig). Heb je nog een andere kabel?

Als je de switch aansluit zoals jij hebt getekend, moet op alle poorten gewoon internet te krijgen zijn op de switch. Dus: andere kabel tussen de eerste router en de switch testen (met acht aders).

Verwijderd

@ stin; 192.168.1.1 is de standaardwaarde van Linksys/Cisco routers, ze bevelen zelfs aan deze te veranderen uit veiligheidsredenen

• stin
  • Niet online
LeLo schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:23:
Als dat niet zo is, is de kabel niet geschikt voor gigabit (misschien zitten er maar vier van de acht aders is, voor gigabit is een complete kabel nodig). Heb je nog een andere kabel?

Als je de switch aansluit zoals jij hebt getekend, moet op alle poorten gewoon internet te krijgen zijn op de switch. Dus: andere kabel tussen de eerste router en de switch testen (met acht aders).
Ik heb dus laatst een kabel getrokken en die heb ik eens aan router 1 gehangen en vervolgens aan de switch. Dan de blauwe (linksys) kabel direct in m'n laptop gestoken en toen had ik wel internet via de switch. Als ik vervolgens de blauwe kabel gebruik om switch met router 2 te koppelen, heb ik weer geen internet. Aangezien ik nu voor de eerste keer internet heb via de switch, lijkt het mij dus ook wel aannemelijk dat dit ook een reden kan zijn dat ik geen internet heb op router 2. Ik kan dit helaas niet testen, aangezien ik niet nog een andere kabel in huis heb. Ik zal dus morgenvroeg even een nieuwe kabel gaan halen om dit te proberen. Hopelijk is daarmee mijn probleem dan opgelost.

Wellicht dat die blauwe kabels van Linksys enkel te gebruiken zijn om een router met een PC te verbinden. Ik gebruik die namelijk al een lange tijd daarvoor en eigenlijk nooit problemen ermee gehad.

[ Voor 8% gewijzigd door stin op 20-03-2012 20:56 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:10
Lijkt er dus op dat je configuratie niet juist is

Router 1 Moet je default houden.
Sluit hierop je switch aan.. Je moet nu internet hebben.

Op Router 2 moet je de router functie uitzetten..
Geef dit apparaat een fixend IP Adress.
Vervolgens zorg je er voor dat DHCP, NAT, FireWall en alle andere securty settings uitgezet worden.. je 2e routeer werkt nu ook als een switch!! alles wordt dan geruteerd door Router1

In het WIFI gedeelt van je 2e router zorg je er alleen voor dat WIFI aanstaat met eventeueele security settings..

Je kan dan gebruikmaken van WIFI!!
Tevens die blauwe kabel van LynkSys is een Gbit kabel 8 Aders.. zou dus moeten werken...

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 20-03-2012 20:58 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• stin
  • Niet online
To_Tall schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:57:
Lijkt er dus op dat je configuratie niet juist is

Router 1 Moet je default houden.
Sluit hierop je switch aan.. Je moet nu internet hebben.

Op Router 2 moet je de router functie uitzetten..
Geef dit apparaat een fixend IP Adress.
Vervolgens zorg je er voor dat DHCP, NAT, FireWall en alle andere securty settings uitgezet worden.. je 2e routeer werkt nu ook als een switch!! alles wordt dan geruteerd door Router1

In het WIFI gedeelt van je 2e router zorg je er alleen voor dat WIFI aanstaat met eventeueele security settings..

Je kan dan gebruikmaken van WIFI!!
Tevens die blauwe kabel van LynkSys is een Gbit kabel 8 Aders.. zou dus moeten werken...
Het is dan echt zeer vreemd, aangezien ik tot voor kort geen internet had via mijn switch en toen ik de kabel heb omgeruild, werkte het wel. In ieder geval wil ik voor de zekerheid morgen nog een nieuwe kabel kopen en dan die andere blauwe vervangen. Vervolgens zal ik alles zo instellen.

Trouwens, even een vraagje voor de zekerheid:

Afbeeldingslocatie: http://www.mydigitallife.us/Router%20setup%201.jpg

Daar waar "static IP" staat, dat staat normaal op "Automatic configuration DHCP". Dit moet ik dus omzetten naar "static IP"? En vervolgens die gegevens allemaal invullen. Ik weet bijvoorbeeld niet wat ik bij "Gateway" en "Static DNS 1, etc" zou moeten invullen?

Ik had voorheen alleen DHCP server en firewall disabled en Local IP Address aangepast.
Niet mijn plaatjes btw

• LeLo
  • Niet online
Wat ik zou doen, is zoals ik het eerder aangaf: De internet verbinding van de tweede router op automatisch verkrijgen (DHCP) laten staan, en het lokale IP address inderdaad wijzigen. DHCP op LAN kun je dan aan laten staan, zodat je eigenlijk twee keer NAT achter elkaar. Dit zal wel werken, maar beter zou het zijn om een normaal WiFi access punt te gebruiken i.p.v. de tweede router. Het lijkt er namelijk op dat de tweede router niet enkel als access point kan worden ingesteld. Op de site http://www.aperture.ro/in...as-wireless-access-point/ staat wel omschreven hoe je met een work-around alsnog de WiFi kunt gebruiken. Je kunt i.p.v. een losse DHCP server ook de DHCP van je eerste router gebruiken in dat voorbeeld.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

Tweede router wil je niet laten NAT-ten, volg gewoon deze HowTo.

Als je in de gewenste opstelling niet kan internetten als je een kabel van de pc aansluit op de switch dan heb je al een probleem dat je eerst moet oplossen. Als dat wel werkt bovenstaande HowTo volgen en klaar :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• tuinboontje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-08-2015
Als jouw 2e router in de 192.168.2.xx reeks zit zit ie in de verkeerde reeks. Stel eens een default gate way in op hetip van je eerste router . Dus bv 192.168.1.1. Je kunt rustig 2 routers achterelkaar doen. 1,2,3,4 zelfs.maar 1 regel xie je moet onthouden bij rip v1 alles moet in het zelfde bereik. En stel op router 4 als def gateway het ip van router 3 etc.etc.als je router een static route functie heeft geweldig kun je zelfs 172.16.x.x of 10.x.x.x gaan toe voegen

[ Voor 53% gewijzigd door tuinboontje op 21-03-2012 20:30 ]

• stin
  • Niet online
Na het gebruiken van een andere kabel tussen router 1 en switch had ik dus wel internet. Vanmorgen dus een nieuwe netwerkkabel gehaald en vervolgens de HowTo gebruikt die Lier heeft gepost. Toen werkte router 2 ook en het bereik is gelukkig ook perfect. Bedankt voor alle tips :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:24

lier

MikroTik nerd

d:)b

Eerst het probleem, dan de oplossing

• stin
  • Niet online
Ik heb nog een vraag m.b.t. de kanalen van een router. Vannacht is mijn internet uitgevallen. Ik had zowel geen internet met draad als draadloos. Vanochtend heb ik mijn modem gereset en toen had ik weer internet met draad. Echter nu heb ik nergens meer draadloos :/ Ook niet nadat ik router 1 gereset heb. Na een zoektocht in dit subforum zag ik dat dit ook kan liggen aan het kanaal waar de router op zit. Ik heb het programma inSSIDer gedownload en zie dat router 1 standaard op kanaal 1 zit (staat momenteel nog op automatisch) en router 2 op kanaal 6.

In de buurt zijn nog een aantal andere routers die in kanaal 1,5,10 en 11 zitten.

Nu is mijn vraag, als router 2 kanaal 6 heeft, is het dan beter als ik ook kanaal 6 neem? Of kan ik gewoon een kanaal kiezen (tussen 1 -14) dat momenteel nog niet gebruikt wordt.

Aangezien het switchen van een kanaal niet echt het probleem oplost, vroeg ik me af of het misschien te maken kan hebben met de verhoging van de snelheid bij Ziggo.. We hebben een Z1 abonnement en in een e-mail van Ziggo stond dat we hiervoor de modem moesten resetten. Aangezien internet via draad werkt, is het natuurlijk wel erg ver gezocht!

Ik hoop dat er iemand nog wat suggesties heeft die ik kan proberen. Ik vind het namelijk echt vreemd dat ik nergens meer draadloos internet heb sinds vannacht. Als zelfs het resetten van een router niet meer helpt!

Het vreemde is dat als ik via mijn laptop het kanaal van mijn router verander, en dan vervolgens weer terug wil naar de instellingen van mijn router wil gaan (192.168.1.1) dat ik soms het onderstaande menu zie. Ubee is het Ziggo modem. Dit heb ik voorheen nog nooit gehad

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/b0e781e6890626ff003067153ed07407.jpg

edit: en alles werkt weer. Nadat ik geen idee meer had wat ik nog kon proberen, toch maar weer eens de software van Cisco gebruikt en daar alles mee ingesteld. Daarna werkte alles weer. Het enige punt waar ik mee zit is hoe dit ontstaat. Ik woon momenteel tijdelijk thuis, maar verwacht over een tijdje weer te vertrekken. Als ik er niet ben, hebben mijn ouders weer een probleem als het internet weer niet meer functioneert, dus ik hoop dat ik het wel stabieler kan maken!

[ Voor 54% gewijzigd door stin op 31-03-2012 16:15 ]

Pagina: 1