nieuws: Nederlander gebruikt Wii en smartphone voor ornithopter
Werkt de redactie mee aan een uitgebreide hoax, of zijn jullie er zelf ingetrapt?
Werkt de redactie mee aan een uitgebreide hoax, of zijn jullie er zelf ingetrapt?
[ Voor 142% gewijzigd door Q op 20-03-2012 19:00 ]
Tweakers speelt mee, dat kan niet anders want als je als nieuwssite je feiten niet zou checken dan sta je nogal in je hemd.hendrickbert schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 20:43:
Jamer dat een gewaardeerde site zoals Tweakers in deze hoax trapt.
Jamie Hyneman schreef op tested.com
The video of Jarno Smeets' flight is cool, and I don't see evidence that it was faked. It seems reasonable to accomplish, and is something I have wanted to try for a long time. I am suspicious because there is not much detail shown of the actual machine, but that does not mean anything other than they don't show it all.
PHOTO CREDIT: JARNO SMEETS
The still photos of the parts on a table are helpful and the components are appropriate to what the item does in the air. The motors are rare earth magnet low RPM, high torque, outrunners that look in the neighborhood of 3000 watts or so each (like this one). So you could have an output of just under 10hp there. The speed controllers look to be appropriate to those motors, and the batteries are lithium ion. This is all appropriate. I don't see any gear reductions for those motors or other sturdy components in the photo, and gear reductions will likely be the heaviest components in the mechanism.
The gear reductions appear in a YouTube video linked from their site. This is the most helpful thing, as it shows a mechanism with everything working and of appropriate scale and sturdiness (probably carbon fiber tubes over an inch in diameter), with the haptic attachments in the appropriate place on the person's arm. The mechanism is simple and appropriate in that it appears to be just a crank that the motors are operating.
The flight itself is not as impressive as it may seem, given a bit of a headwind and or a very slight incline; running and gliding close to that height and distance might be possible without any flapping or motors. My guess is that the motors are in fact helping, but that 10 hp would likely have made such a glider go much further by using conventional propellers. The battery packs the guy is using may also not last more than a few minutes--but we don't see how many he has on him.
The device is also something that is only possible in recent times, given proliferation of these types of high torque, high power density brushless motors, high voltage speed controllers and lithium batteries, off the shelf carbon fiber components and so on. I like that the attempt and could see such a design mainly being used as a relatively quiet and compact way of hang gliding. I could also see being able to stay up in the air a bit longer by having the ability to move forward into helpful currents--much like large soaring birds do. These guys could likely improve performance at some point by having hollow wings, which can be done at similar weight but without losses associated with loose fabric.
Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram
[ Voor 255% gewijzigd door Q op 21-03-2012 00:41 ]
originele signatures zijn top!
Inderdaad, de grap is leuk, maar omdat het niet op 1 april is, is het niet grappig en wordt T.net in twijfel getrokken over de nieuwswaarde en betrouwbaarheid.Travelan schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:01:
Het heet 1 april. Niet 20 maart.![]()
Ik vind dit altijd zo jammer.. En grappig is het nooit.
[ Voor 27% gewijzigd door Megamind op 21-03-2012 09:07 ]
wild mutant space hamsters
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
[ Voor 15% gewijzigd door Keypunchie op 21-03-2012 10:08 ]
Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas
Antonv9 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:59:
Dus je schrijft eerst een stuk, en probeerd daarna pas met die Jarno Smeets in contact te komen?
Nouja, uiteindelijk zijn de mensen van de redactie ook mensen. Het is sowieso niet zo heel gek dat je na het zien van zo'n filmpje achtergrondonderzoek gaat doen. Dan kom je er achter dat er al meerdere keren over is gepubliceerd (de andere publicaties als bron zien gaat mij wat te ver, wat dat betreft) en dat het iets is wat al een paar maanden loopt. Ik kan me dan best voorstellen dat je genoeg redenen hebt gevonden om het te publiceren, ook al kun je de persoon die er achter zit niet bereiken voor commentaar.LieveNiels schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:30:
Afgezien van dat vind ik het ook nog eens niet zo netjes dat 'andere nieuwssites' door mogen gaan als bron. Lijkt een beetje op al die doodverklaringen op Twitter. Iedereen zegt het, dus het zal wel waar zijn.
We kunnen ook op zijn Descartiaans nieuws gaan tikken en twijfelen aan alles, behalve het feit dat wij bestaanAfgezien van dat vind ik het ook nog eens niet zo netjes dat 'andere nieuwssites' door mogen gaan als bron. Lijkt een beetje op al die doodverklaringen op Twitter. Iedereen zegt het, dus het zal wel waar zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door arnoudwokke op 21-03-2012 14:55 ]
Aan de andere kant, als er 1 site in het bovenstaande lijstje het voortouw zou moeten nemen bij de broncontrole, dan is het Tweakers.net wel vanwege de Nederlandse aard van het 'nieuws'.arnoudwokke schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:54:
[...]
In de praktijk kan het niet: we checken nieuws aan de hand van de bron, gezond verstand en informatie. Uiteraard zijn we in deze periode wat meer beducht op 1-aprilgrappen dan in oktober, maar de betrouwbaarheid wordt vergroot als media die wij betrouwbaar achten er ook over publiceren; dit lijstje, Wired, Discovery, Techcrunch en meer schreven erover op een moment dat het nog lang geen 1 april was en de geslaagde testvlucht nog niet was gemaakt, namelijk een paar maanden geleden.
We zitten wel in een tijd waarin je vrij eenvoudig een digitaal spoor (website, twitter, facebook) een jaar van te voren kunt aanleggen om iets geloofwaardig te maken. Ik kan bij wijze van spreken nu beginnen met een project over koude kernfusie (misschien wel net zo wereldschokkend als human flightWe hadden dus geen enkele reden om aan te nemen dat het op een aprilgrap ging; de bedoeling daarvan is hem uithalen vlak voor of op 1 april, niet een paar maanden van tevoren. Mocht het een reguliere hoax zijn, dan is er waanzinnig veel tijd, moeite en wellicht geld in gestoken.
Ik vond het filmje er in eerste instantie nogal nep uitzien. Vervolgens was dat voor mij het probleem niet zo zeer meer, het is zelfs blijkbaar wel goed gedaan omdat zoveel mensen er in mee gaan. Wat me wel dwars zit is de basis waarop het hier tussen het nieuws terecht gekomen is. Nep of echt maakt verder niets uit.Twijfel is uiteraard terecht en er zijn aanwijzingen dat het nep is, maar het definitieve bewijs - dus geen aanwijzing op basis van beelden die niet lijken te kloppen enz, maar de harde bevestiging dat dit niet echt is - is nog altijd niet geleverd. Er is ook niemand opgestaan die zegt: 'ja, ik ken die gasten en dit is inderdaad nep of echt'.
Ik verwacht dat jullie een uitnodiging krijgen om volgende week zondag die video-reportage mogen komen maken. Als je begrijpt wat ik bedoel.We blijven erachteraan zitten, want als het echt is, dan willen we er zelf een keer een video-reportage over maken. We zullen zien, maar tot die tijd kun je slechts een mening hebben. Mijn mening is dat het te bewerkelijk en te tijdrovend geweest zou zijn voor een hoax en dat je alleen al daarom niet zo definitief kan zeggen dat het nep is
Dan zal er uiteraard wel een soort rectificatie komen hoop ik?Is het wel een hoax, dan krijgen degenen die dit in elkaar hebben gedraaid van mij een dikke pluim wegens het maken van een van de beste Nederlandse hoaxes ooit
Sorry, maar nee. Ironisch genoeg stond het filmpje in het grote filmpjes topic, waar nog geen 2 pagina's ervoor zo'n prank-filmpje stond hoe compleet verzonnen nieuws zelfs tot radio 1 wist te komen zonder maar 1x in contact te komen met de maker.arnoudwokke schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 14:54:
Is het wel een hoax, dan krijgen degenen die dit in elkaar hebben gedraaid van mij een dikke pluim wegens het maken van een van de beste Nederlandse hoaxes ooit
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
[ Voor 41% gewijzigd door Hooglander1 op 21-03-2012 15:40 ]
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Dat is een heel interessant artikel. Ten eerste valt me op dat de schrijver ervan wel enorm wil geloven in de echtheid. Ok, ok, ik ben niet onbevooroordeeld, dat weet ik best. Maar de schrijver hanteert een bijzonder persoonlijke schrijfvorm, het gaat over zijn dromen, over hoe hoe begrijpt dat 'Jarno' een geweldig gevoel krijgt van het vliegen etc. Misschien is dat standaard bij Gizmodo, maar het komt een beetje gek over. Heeft verder geen invloed op de echtheid van het filmpje natuurlijk.MuddyMagical schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 15:31:
Op Gizmodo is een mooie discussie aan de gang of het een hoax is met o.a. wat statements van mensen die er meer van weten.
http://gizmodo.com/589490...ng-his-own-wings-update-5
I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.
Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
quote: http://Tested.comEditor's note: "Jarno Smeet" has gone on Dutch TV exposing the entire affair as an elaborate hoax. I've updated the headline to reflect that it was a hoax, but left the story as it was previously. More details to come soon.--WS
[ Voor 81% gewijzigd door sjaool op 22-03-2012 21:39 ]
"When you grow up your heart dies"
Je link is gewoon stuk, de link die eerder werd geplaatst in dit topic doet het nog gewoonsjaool schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:01:De pagina met uitleg/onderbouwing van Mythbuster Jamie Hyneman dat het misschien mogelijk zou zijn is op magische wijze ineens verdwenen.
[ Voor 37% gewijzigd door Patriot op 22-03-2012 21:38 ]
Nah, niet stuk. Ze waren hem gewoon aan het bijwerken naar het schijnt.Patriot schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 21:22:
Je link is gewoon stuk, de link die eerder werd geplaatst in dit topic doet het nog gewoon
"When you grow up your heart dies"
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq