Fysiek vernietigen hardeschijven.

Pagina: 1
Acties:
  • 6.374 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10 11:49
Net getracht 6 hardeschijven te vernietigen door met een staalboor gaten te boren in de schijf. Dit is een sport opzich. Niet gelukt. 8)7

Printplaten maar ingeboord. Hoe vernietigen jullie fysiek de schijven? Die dingen zijn onverwoestbaar lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:21

Fiber

Beaches are for storming.

Blender... ;)

http://www.pcpro.co.uk/bl...disk-destruction-methods/

[ Voor 77% gewijzigd door Fiber op 20-03-2012 18:28 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
honey schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:14:
... een staalboor gaten te boren in de schijf.... Niet gelukt. 8)7
:? met wat voor'n boor&machine heb je het geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 21:52

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Grote dikke spijkers en een goeie hamer doet het ook goed, of gewoon schijf demonteren platters er uit en die kromslaan of met schuurpapier bewerken.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 19:57
Zoals Fiber zegt, een schredder. Zelfs van een klein stukje kan data gehaald worden, dus boren is niet echt effectief. Shredders kan je huren of laten doen, dit kost echter wel wat (geen idee hoeveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-10 21:52

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

hskf schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:23:
Zoals Fiber zegt, een schredder. Zelfs van een klein stukje kan data gehaald worden, dus boren is niet echt effectief. Shredders kan je huren of laten doen, dit kost echter wel wat (geen idee hoeveel).
Moet je wel heeeeeel veel geld en tijd hebben als je een platter op kleine stukjes wilt gaan reconstrueren, en wat toch nil oplevert.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Dat kan wel degelijk iets opleveren. Heb dit op school, en valt vies tegen wat je van een schijf kan krijgen. Het is inderdaad wel duur, en het is natuurlijk niet nodig voor een schijf waar geen belangrijke data op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

hskf schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:26:
Dat kan wel degelijk iets opleveren. Heb dit op school, en valt vies tegen wat je van een schijf kan krijgen. Het is inderdaad wel duur, en het is natuurlijk niet nodig voor een schijf waar geen belangrijke data op staat.
als je met een staalboor gaten erin wilt boren om te voorkomen dat er data vanaf gelezen word dan kan je volgens mij wel aannemen dat er belangrijke data op staat ;)

@TS
ik denk dat je moet nadenken hoe belangrijk de data die er mogelijkwijs nog op staat (neem aan dat je hebt gewiped) is
en aan de hand daarvan of dat ding gewoon in stukken slaan met een hamer, of een professionele shredder moet inhuren

trouwens, als je het gewoon inlevert als particulier bij een recycle straat oid zal er ook niemand naar kijken; als je moeite doet om 't te slopen geeft dat aan dat er iets belangrijks op staat/stond. hide in plain sight zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ey
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10 14:45
Eerst http://www.killdisk.com/, dan open schroeven en van binnen nog ff kapot slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
godofal schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:32:
[...]

als je met een staalboor gaten erin wilt boren om te voorkomen dat er data vanaf gelezen word dan kan je volgens mij wel aannemen dat er belangrijke data op staat ;)

@TS
ik denk dat je moet nadenken hoe belangrijk de data die er mogelijkwijs nog op staat (neem aan dat je hebt gewiped) is
en aan de hand daarvan of dat ding gewoon in stukken slaan met een hamer, of een professionele shredder moet inhuren

trouwens, als je het gewoon inlevert als particulier bij een recycle straat oid zal er ook niemand naar kijken; als je moeite doet om 't te slopen geeft dat aan dat er iets belangrijks op staat/stond. hide in plain sight zeg maar ;)
Dat weet ik, maar bedoelde het meer als overweging. Natuurlijk zal er in dit geval belangrijke data op staan, maar mocht dat misschien niet zo zijn moet je dit afwegen of dit belangrijk genoeg is. Daarbij zal boren dan ook niet genoeg zijn, vandaar dat er een shredder is uitgevonden. Sorry, had het beter moeten formuleren! 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Babiloot op 20-03-2012 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Gewoon overschrijven met nullen, klaar is Kees.
Verder geen heisa over maken.

Wie het niet met mij eens is mag me een link tonen waar wordt aangetoond dat het recoveren van gegevens mogelijk is na een single overwrite op een moderne harddisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

honey schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:14:
Net getracht 6 hardeschijven te vernietigen door met een staalboor gaten te boren in de schijf. Dit is een sport opzich. Niet gelukt. 8)7

Printplaten maar ingeboord. Hoe vernietigen jullie fysiek de schijven? Die dingen zijn onverwoestbaar lijkt het.
Schijven "vernietigen" doe je best met een DoD-wipe, als je zeker van je zaak wilt zijn. Kost wel tijd maar is makkelijker en levert meer zekerheid op dan het fysieke slopen van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Zal nu te laat zijn, de printplaten zijn al ''bewerkt'' :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 20:29

Blord

Hello Kitty !

Als je de HD met een moker hamer bewerkt dan zijn ze wel stuk. Je kunt de stukjes in zoutzuur laten oplossen.
Je bent een genie als je dan nog data kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 12:57
Ik heb het laatst als jobstudent nog een 100tal schijven moeten vernietigen, dat ging nochtans zeer vlot met een staalboor, was op een uurtje gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
downtime schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:38:
[...]

Schijven "vernietigen" doe je best met een DoD-wipe, als je zeker van je zaak wilt zijn. Kost wel tijd maar is makkelijker en levert meer zekerheid op dan het fysieke slopen van dat ding.
Zelfs dat is niet nodig. Overschrijven met nullen is voldoende. Fysiek vernietigen is IMO alleen een optie wanneer je een grote hoeveelheid hdd's snel wil vernietigen.

Wat altijd meespeelt in dit soort situaties is het gevoel dat met veel fysiek geweld tekeer gaan meer effect heeft dan met zo'n geheimzinnig wipedisk programma iets doen waarbij je geen tastbaar "bewijs" hebt. :P

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
hskf schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:39:
Zal nu te laat zijn, de printplaten zijn al ''bewerkt'' :p
Maakt niet uit, je kan die toch zelf vervangen met een schroevendraaier en een printplaat van een zelfde type harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
keejoz schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:51:
[...]

Maakt niet uit, je kan die toch zelf vervangen met een schroevendraaier en een printplaat van een zelfde type harde schijf.
Ja, maar we weten toch niet of die die nog heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
Ik snap niet hoe dat relevant is of hij die nog heeft? Als iemand die gegevens wilt dan zal hij er wel weten te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Henk007 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:38:
Gewoon overschrijven met nullen
^^ Dat. En daarna gewoon verkopen :)
Lijkt me beter dan kapitaalvernietiging uit te halen.

Verder een beetje knullig als je geen gaatje kan boren in een disk. Dan is een slijptol ook niet aan je besteed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Gaatje boren in de behuizing en dan de schijf volgieten met een sterk zuur ofzo? Geen idee of het iets doet, anders kan je 'em nog volgieten met lijm, dan moeten ze 'em elk geval met geweld openmaken, waardoor er toch weer dingen kapot gaan :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Heb de schijven gewiped met 1 x random data. Dit duurde al enkele uren (per schijf), dus vaker overschrijven niet gedaan en leek me overkill. Voor het gevoel wilde ik het ook fysiek vernietigen, maar dat viel erg tegen.

Ik heb een staalboor gebruikt met goede boormachine. Gaten werden niet erg diep en boorpunt wel roodgloeiend. Dus dat schoot niet op. Goede kwaliteit staal!

Demonteren lukte ook niet, er zaten geen schroeven in (die ik niet kon openen).

Inboren printplaten leek me nu wel voldoende. Je moet al goed je best doen om hem dan aan de praat te krijgen en schijven zijn al gewiped. Plastic zak en wat zoutwater erin, maat alles zal wel roestvrijstaal zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opslaan tot je een redelijk voorraadje hebt, en dan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
^^ sterk zo'n shredder, ook leuk!

Zitten er gevaarlijke stoffen in zo'n disk? Op zich ook wel relevant bedenk ik me nu. :?

[ Voor 58% gewijzigd door honey op 20-03-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:55

Q

Au Contraire Mon Capitan!

1x overschrijven met nullen is anno 2012 wel voldoende. Gaan lopen amateuren met boren enzo is nutteloos. Of schakel gewoon brandjes oid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Nu online

AzzKickah

06-CENSORED

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:02:
Opslaan tot je een redelijk voorraadje hebt, en dan:
[video]
Een keer in de zoveel tijd komen ze bij ons op 't werk ook langs met zo'n shredder. Mogen we zelf alle HD's, BlackBerry's en andere meuk in gooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:05:
1x overschrijven met nullen is anno 2012 wel voldoende. Gaan lopen amateuren met boren enzo is nutteloos. Of schakel gewoon brandjes oid in.
Het is natuurlijk wel afhankelijk van de reden dat de harddisks vernietigd moeten worden. Bij servers die niet meer in gebruik zijn maar worden doorverkocht of als spare worden opgeslagen, worden de harddisks een paar keer overschreven met random data en vervolgens nullen.

Bij servers met harddiskproblemen of RAID controller issues, waarbij er harddisks worden vervangen, worden de oude harddisks ofwel teruggestuurd naar de leverancier, ofwel vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Platen van de schijf er uit en dan met een schuurmachine kaal maken?
Schijven zitten dicht met security torx-jes (in de meeste gevallen, 6 punts met een stip in het midden) en de bitjes daar voor haal je nog bij de Aldi tegenwoordig. En anders met een zaagje of een dremel een streep in de schroef zagen en dan met een platte schroevendraaier losmaken.

Of je zoekt ff uit hoe je een smeltkroes bouwt en dan smelt je de harddisks om tot blokken metaal.

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 20-03-2012 19:11 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 21:09
Henk007 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:38:
Gewoon overschrijven met nullen, klaar is Kees.
Verder geen heisa over maken.

Wie het niet met mij eens is mag me een link tonen waar wordt aangetoond dat het recoveren van gegevens mogelijk is na een single overwrite op een moderne harddisk
Ik ga voor je zoeken. Het kan namelijk wel. Het gaat namelijk over het uitlezen van de platter door middel van een elektronen microscoop. Het blijft namelijk te zien of een bit een 1 of een 0 was. (Kosten effectief zal dit zelden zijn)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-10 21:21

Zenyatta

Tsjakka!

Zo.

The answer is 42.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:05
Slijptol, platters vierendelen of zelfs zes stukken ervan maken.
Alle stukken op verschillende plaatsen in den lande weggooien.

Knappe jongen die alle zes de delen vindt én er nog chocola van weet te maken.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
honey schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:01:
Ik heb een staalboor gebruikt met goede boormachine. Gaten werden niet erg diep en boorpunt wel roodgloeiend. Dus dat schoot niet op. Goede kwaliteit staal!
Staal moet je op lage snelheid boren, met boor-olie. Laat de boor snijden i.p.v. warmlopen.
Dus: wat noem jij een "goede" boormachine?

Verder is het voor zover ik weet aluminum, geen staal. Zeer zacht materiaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Heeft niemand gehoord van degaussing?
Of is dat niet veilig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Speciaal gemaakt hiervoor:
http://www.duplouk.com/products/ideal-shredders

Niet goedkoop trouwens (+/- € 2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
jeroen3 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:20:
Heeft niemand gehoord van degaussing?
Of is dat niet veilig genoeg?
Dat is best mogelijk, maar ik heb geen idee van de magnetische veldsterkte die je daarvoor extern op een HD moet uitoefenen. Niet iedereen heeft thuis of op het werk de beschikking over een supergeleidende magneet.
Afbeeldingslocatie: http://branain.com/wp-content/uploads/2011/10/mriScanner_flickr-290x290.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Biersteker schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:09:
[...]

Ik ga voor je zoeken. Het kan namelijk wel. Het gaat namelijk over het uitlezen van de platter door middel van een elektronen microscoop. Het blijft namelijk te zien of een bit een 1 of een 0 was. (Kosten effectief zal dit zelden zijn)
Dat was een theorie uit de tijd toen de grootste HD 20Mb was oid. Nooit bewezen dat het ook echt mogelijk was en met de huidige generatie terabyte hdd's is het al helemaal onbegonnen werk. Gewoon een urban myth dus.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 13:50

yzx

Oplossen met chemische oplossingen :P

Anders is het bewerken van een HDD met een honkbal knuppel een zeer leuke sport (Y)

Hey, waar is Perry? III Hoezo Mentos verslaving ? III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:45

DukeBox

loves wheat smoothies

30 sec. in de magnetron. Liefst ontdaan van een helft van de behuizing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Nu online
Met alle suggesties kunnen we inmiddels een hele Mythbusters aflevering vullen, lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we het een klein beetje serieus houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Nu online
Deze http://www.bustadrive.com/ heb je blijkbaar voor driehonder euro.

Alternatief is zelf met een hydraulische krik met punch erop aan de slag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik pak dan

- dban
- of boor
- of sla ze fysiek in 3 stukken door ermee te golfen met een zware stalen staaf
Op een goeie dag alledrie

Bij de glazen platters op de 2,5 " schijven voldoet het om ze hard tegen de grond te kwakken. die versplinteren compleet van binnen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 20-03-2012 19:53 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
DukeBox schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:43:
....Liefst ontdaan van een helft van de behuizing.
Waarschijnlijk kun je de moeite met de magnetron nog besparen. Zodra je de airtight seal hebt verbroken behalve in een clean room, is het waarschijnlijk al niet meer mogelijk nog data te lezen. Stofdeeltjes in normale lucht verhouden zich tot de head-platter gap als een rotsblok tot een zandkorrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

markvl schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 19:50:
Deze http://www.bustadrive.com/ heb je blijkbaar voor driehonder euro.

Alternatief is zelf met een hydraulische krik met punch erop aan de slag gaan.
That's the way we do it. :p

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dit moet hem wel doen dan:
YouTube: PD 4 Hard Drive Destroyer

Overigens lijkt zo'n degausser ook wel genoeg. Je platters zijn in enkele seconden helemaal ontdaan van sporen en de elektronica houdt zich er ook niet onder.

Maarja, allemaal dure oplossingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
keejoz schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 18:58:
Ik snap niet hoe dat relevant is of hij die nog heeft? Als iemand die gegevens wilt dan zal hij er wel weten te vinden.
Jij begint erover, natuurlijk kan je er een vinden. Maar in dit geval ga je niet eerst iets kapot maken, en vervolgens een nieuwe zoeken.

@Cheatah, die bedoelde ik inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

simpel en goedkoop, stop het ding tussen een flinke bankschroef en je draait het ding helemaal tot pulp. 8)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinus schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:15:
simpel en goedkoop, stop het ding tussen een flinke bankschroef en je draait het ding helemaal tot pulp. 8)
Maar dan kun je de klant geen certificaat overhandigen dat een harddisk volgens een bepaalde norm is vernietigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:46:
[...]

Maar dan kun je de klant geen certificaat overhandigen dat een harddisk volgens een bepaalde norm is vernietigd.
Dat is het voordeel van verschillende standaarden en normen, je maakt gewoon je eigen. :*)

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Volgens mij zijn we inmiddels een beetje door de goede tips heen en beginnen we een beetje te ontsporen ;)

Maar dat is een beetje de secundaire sluitingsreden. Want dat is meer de topicstart die erg summier is en er lijkt ook nauwelijks gezocht te zijn naar oplossingen. Het vernietigen van harddisken is hier wel vaker langsgekomen en er is zodoende genoeg over te vinden.
Neem die dus eerst eens door ;)

Succes met slopen!

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.