Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben voornemens een SSD (OCZ Octane S2 128 GB) aan te schaffen en wil hiervoor AHCI inschakelen.

Ik heb nu w7 home 64 bits geinstalleerd op een Samsung HD204UI met firmwareversie 1AQ10001.

Kan ik dit probleemloos doen of krijg ik dan problemen met mn Samsung HD?

Groeten,

Douwe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 20:47
Windows installeert niet standaard de AHCI drivers mee; alleen als deze ingeschakeld is. Schakel je hem nu in krijg je blue screens in Windows; Dus pas inschakelen net voordat je Windows installeert.

(Uitzonderingen daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat je via het register AHCI alsnog kan inschakelen als je W7 al hebt geinstalleerd in IDE modus en dat je daarna in het BIOS AHCI moet inschakelen en dat Windows na reboot de drivers (welke ik al heb gedl via Asus) installeert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik neem aan dat jij je OS herinstalleerd op de SSD? Gewoon AHCI aanzetten voordat je Windows installeerd op de SSD. De HDD zal hierna ook gewoon probleemloos werken ;) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil mn bestaande OS overzetten op de SSD, ik heb teveel programma's geinstalleerd en tweaks uitgevoerd om W7 opnieuw te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:56
Volgens mij wordt dat afgeraden, het beste is om je OS compleet opnieuw te installeren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom worden dan bij sommige SSD tools bijgeleverd om je OS over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33

job

Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 17:15:
Kan ik dit probleemloos doen of krijg ik dan problemen met mn Samsung HD?
Kan, lees dit:
Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
Al tientallen keren besproken in het ssd topic.

[ Voor 7% gewijzigd door job op 20-03-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En het overzetten van mn OS naar de SSD met bv een programma als True Image of Norton Ghost, levert dat nog problemen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 23:33

job

Zorg ervoor dat je de gehele schijf kloont, niet alleen de os partitie. Anders mis je bootmanager en start je systeem niet.
Daarna moet je kijken of de alignment nog optimaal is. Is dat niet het geval dan kan je beter opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Morgen krijg ik de SSD in huis, ik denk dat ik toch maar voor een verse install ga..

Thx voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 16:24

nIghtorius

Poef!

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:00:
Morgen krijg ik de SSD in huis, ik denk dat ik toch maar voor een verse install ga..

Thx voor alle reacties!
opzich is het klonen niet zo moeilijk..
voordat je het kloned met true image. zorg eerst ervoor dat je je windows gewoon opstart. Open het register editor en ga naar de volgende map:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\MSAHCI

zoek de waarde Start op. Waarschijnlijk staat deze op 0x00000003, deze moet ingesteld worden op 0x00000000. Dit verteld windows dat het ook de MSACHI stuurprogramma moet starten bij het laden van de kernel.

Nu kun je het gewoon klonen naar je SSD, bios op AHCI zetten, en vervolgens je windows opstarten.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Ik heb W7 opnieuw geinstalleerd, AHCI ingeschakeld, de nodige tweaks uitgevoerd en het gaat echt als een speer!!

Deze optie leek me toch beter aangezien de bestaande windows install ook al aardig volgelopen was. Heb na installeren van alle drivers en programma's en aanpassingen meteen een backup gemaakt met Norton Ghost, just in case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:18

Mauz1978

Console War Veteran

Ik heb op de samsung 830 Vista geinstalleerd, echter wel op ide modus, want in ahci zag het installatiepakket van windows de drive niet. Naderhand heb ik in de bios toch de settings geswitched naar ahci, maar daarvoor eerst deze fixit gedraaid (ik had nog geen bluescreens, maar wilde preventief bezig zijn ;)): http://support.microsoft.com/kb/922976

Werkt prima! Geen bluescreens, en de ssd staat nu gewoon op ahci, na eerst op ide gestaan te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Mauz1978 op 25-03-2012 14:55 ]

Something under the bed is drooling

Pagina: 1