Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik begin ondertussen warm te lopen voor de installatie van zonnepanelen om m'n dak.

Maar nu hoorde ik van een buurman dat een van de grote problemen met panelen is dat ze echt niet goed tegen de hagel kunnen. Nu hagelt het natuurlijk niet vaak maar 1 harde bui per zeg 10 jaar (zoals dit verhaal waar zelfs de autoruiten het begeven) is toch wel redelijk mogelijk en daar gaat je mooie 'terugverdienmodel'.

Dus hoe zit het nu echt met die bestendigheid tegen hagel? Zijn er normen op dit gebied? Test resultaten? Ervaringen van gebruikers? Garanties van fabrikanten? Al is het glas net zo hard is als een autoruit, dan nog...

Lijkt me in elk geval moeilijk om zonneenergiecentrales te verkopen aan investeerders als de boel in een uur vernietigd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:12
http://www.solarwebsite.n...ltest-zonnestroompanelen/
Zonnestroompanelen worden getest op o.a. hagelbestendigheid. Vrijwel alle in Nederland verkochte panelen voldoen aan de IEC61215-teststandaard en één van de eisen waaraan een gecertificeerd paneel moet voldoen is bestand zijn tegen een hagelsteen van een bepaalde grootte/gewicht die met een bepaalde snelheid tegen het paneel wordt geschoten.
In de praktijk komt voorzover ik weet hagelschade aan zonnestroompanelen niet vaak voor. De panelen zijn voorzien van gehard glas en kunnen heel wat hebben. Daarbij komen erg grote hagelstenen in Nederland niet heel vaak voor.
Vanzelfsprekend zijn onze zonnestroompanelen gedekt door de opstalverzekering. De verzekeringsadviseur meldde dat de panelen feitelijk als ‘hele dure dakramen’ gezien worden. Bij schade door hagel wordt de schade op dezelfde manier afgehandeld als in het geval van een beschadigd dakraam. Overigens nemen niet alle verzekeraars zonnestroompanelen in dekking die met ballast op een plat dak staan. In ons geval zijn de panelen ‘nagelvast aan de woning bevestigd’ (verzekeringstechnische term kennelijk) en was het geen enkel probleem.
Wat vond je via google toen je 'zonnepanelen hagel' intikte?

[ Voor 255% gewijzigd door Gluten Parody op 20-03-2012 16:06 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 19:25
Ik zie in dat topic niets over hagel. Kun je een specifiekere link naar een post geven?

On topic: het lijkt me dat hagelschade wel te verzekeren is.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik kwam pas dit filmpje tegen: YouTube: Conergy PowerPlus Solar Panel Hail Test

Hoewel ik 120 km/h een beetje weinig vind, zo'n grote hagelsteen verwacht ik eerder tegen de 200 km/h 140 km/h [bron]. Maar zo groot heb ik ze in Nederland nog nooit in het echt gezien. Net zoals ik nog nooit (anders dan in het nieuws) kapotte autoruiten gezien heb door hagel. En daar kan je je neem ik aan gewoon tegen verzekeren.

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 20-03-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:12
Kalief schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:06:
Ik zie in dat topic niets over hagel.
Excuus, had een topic op een ander forum in mijn herinnering :p

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-06 20:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kalief schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:06:
[...]
On topic: het lijkt me dat hagelschade wel te verzekeren is.
Gaat je premie natuurlijk wel om hoog, toch iets om in je terugverdienmodel mee te nemen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

RemcoDelft schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 16:06:
Ik kwam pas dit filmpje tegen: YouTube: Conergy PowerPlus Solar Panel Hail Test

Hoewel ik 120 km/h een beetje weinig vind, zo'n grote hagelsteen verwacht ik eerder tegen de 200 km/h 140 km/h [bron]. Maar zo groot heb ik ze in Nederland nog nooit in het echt gezien. Net zoals ik nog nooit (anders dan in het nieuws) kapotte autoruiten gezien heb door hagel. En daar kan je je neem ik aan gewoon tegen verzekeren.
Er staat meer dan 120. >:) Extra verzekeren is meestal niet nodig, het zit al in je opstal of inboedel verzekering (wel even controleren natuurlijk).

Overigens knap ongezond als je een dergelijk hagelsteen op je hoofd krijgt. Ik neem aan dat je dan geen zonnepaneeltjes meer ziet maar sterretjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Bedankt voor alle reacties. Ja, uiteraard heb ik eerste een beetje rondgezocht. Maar dan lees je dus dingen als "onze panelen kunne er tegen' tot niet doen in gebieden waar het hard kan hagelen (http://www.zonnepanelen-energie.be/nadelen.html).

Extra verzekeren is inderdaad mogelijk en dat zal ik ook eens gaan uitzoeken maar ja, weer extra kosten die het terugverdienen niet positief beinvloeden.

Ik kan natuurlijk ook een zeil over de panelen trekken als de hagel er aan komt. Mijn panelen blijven makkelijk bereikbaar. Maar ja, het hagelt natuurlijk hard als je niet thuis bent :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 13:04
Is een standaard test voor: Standard IEC 61215 Ed. 2. Max. hailstone impact (diameter / velocity) 25mm / 23m/s.
Zonnepanelen vallen bij de meeste verzekeringen onder de opstaldekking, het enige dat je wel verliest is de gemistte opbrengst gedurende de periode dat je beschadigde systeem nog niet vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

http://tuvamerica.com/ser...eBasicUnderstandingPV.pdf
Hail impact: is a mechanical test.
To verify that the module is capable of withstanding the impact of hailstones which are at a temperature of ~ –4°C.
The test equipment is a unique launcher capable of propelling various weights of ice balls at the specified velocities so as to hit the module at 11 specified impact locations +/- 10 mm distance variation.
[tabel ff daar zelf bekijken]
The time between the removal of the ice ball from the cold storage container and impact on the module shall not exceed 60 s.
It is quite common practice to use 25 mm / 7.53 g ice balls.
Again, after the test one should check if there are any major defects caused by the hailstones, and also Pmax (for IEC 61215 only) and insulation resistance are checked.
Laboratory statistics show very low failure rates for this test.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
Ik vond net een specifieke zonnepaneel verzekering met een premie van 0.295% van factuurwaarde per jaar.

Dus voor een installatie van zeg 10.000 Euro 29.5 Euro per maand. Dat is natuurlijk wel op te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wtkoos schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:23:
Ik vond net een specifieke zonnepaneel verzekering met een premie van 0.295% van factuurwaarde per jaar.

Dus voor een installatie van zeg 10.000 Euro 29.5 Euro per maand. Dat is natuurlijk wel op te brengen.
Die je overigens niet nodig hebt. Of verzeker je alles dubbel? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

133 kilowattuur zonnestroom opwek (mijn huidige marktwaarde van 22,16 Eurocent/kWh) verbrand per maand aan .... WAT?

Waarom ben je dat in hemelsnaam van plan? 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik vond net een specifieke zonnepaneel verzekering met een premie van 0.295% van factuurwaarde pe
Dat is 106.2% over de levensduur van 30 jaar! Excl. assurnatiebelasting gok ik. En dan krijg je ongetwijfeld alleen de dagwaarde vergoedt. Dus tenzij je verwacht elke paar al je panelen te moeten vervangen, lijkt dit me een bijzonder slechte verzekering.
Daarbij maken panelen tegenwoordig minder dan de helft uit van de totale kosten van PV + omvormers + montagesystemen + montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Zie dit topic nu omhoog komen, en bedacht me ineens; zijn er geen beschermingsssystemen te koop of eventueel zelf te bouwen? Ik denk dan aan iets op basis van een elektrisch rolluik. Moet je alleen nog een systeem hebben om em op afstand open en dicht te doen, en iets om te detecteren of het hagelt. Kan ie iig na zonsondergang al dicht gaan..

Als ik dan doordenk dat zou het toch ook mogelijk moeten zijn om zo'n systeem ook automatisch met een borstel oid elke keer dat ie snachts dichtgaat het paneel schoon te maken.

* MaximusTG gaat snel octrooi aanvragen

[ Voor 24% gewijzigd door MaximusTG op 21-03-2012 08:40 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MaximusTG schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 08:21:
Zie dit topic nu omhoog komen, en bedacht me ineens; zijn er geen beschermingsssystemen te koop of eventueel zelf te bouwen? Ik denk dan aan iets op basis van een elektrisch rolluik. Moet je alleen nog een systeem hebben om em op afstand open en dicht te doen, en iets om te detecteren of het hagelt. Kan ie iig na zonsondergang al dicht gaan..

Als ik dan doordenk dat zou het toch ook mogelijk moeten zijn om zo'n systeem ook automatisch met een borstel oid elke keer dat ie snachts dichtgaat het paneel schoon te maken.

* MaximusTG gaat snel octrooi aanvragen
Je hebt geen bescherming nodig, op internet staan voorbeelden waarbij even oude dakpannen EERDER sneuvelen dan PV panelen. Bescherm jij je dakpannen bij hagel ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Oh, ik heb geeneens panelen zelf, was maar een ideetje. Lijkt me dat het toch best mogelijk is dat je paneel een keer kapot gaat door een grote hagelsteen. Een paar dakpannen zijn daarnaast een stuk goedkoper te vervangen he;).
Is alleen de vraag of dat risico de investering van een bescherming waard zijn. Maar blijkbaar betalen mensen ook voor een verzekering..

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 16:30
Zoals al een paar keer aangegeven, panelen die gewoon in lijn met je dak liggen vallen onder je opstalverzekering. Daar zit vaak al een hageldekking in, dus gewoon even bij je verzekeraar navragen of dit ook gedekt is, en waarschijnlijk krijg je een ja te horen. Waarom meer betalen dan nodig, verzekeraars kleden je toch al uit tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
@ zonnigtype:

Ik weet niet waar je die cijfers vandaan haalt. Ik plan een 5500 Wp installatie. We zijn met z'n vijven.

@ Remco. Ik volg jouw rekenkunde ook niet helemaal. Euro 900 over 30 jaar. Vervangingswaarde is verzekerd, niet dagwaarde.

De hoog rendement panelen komen op plat dak en zijn zeker meer dan helft waard van totale kosten (installatie doen we zelf).

Maar goed, inderdaad maar eens op zoek naar een opstal verzekering die panelen meteen meedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
wtkoos schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
@ Remco. Ik volg jouw rekenkunde ook niet helemaal. Euro 900 over 30 jaar. Vervangingswaarde is verzekerd, niet dagwaarde.
Jij had het over 0.295% waarbij je 29,50 euro per maand zei. Of is het toch per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-06 19:25
Anoniem: 334569 schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 09:30:
[...]
Je hebt geen bescherming nodig, op internet staan voorbeelden waarbij even oude dakpannen EERDER sneuvelen dan PV panelen. Bescherm jij je dakpannen bij hagel ? 8)7
Ik zet mijn dakpannen altijd binnen als het regent.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtkoos
@Remco. Ja, ik was niet duidelijk. Ik gaf aan dat de premie per jaar was maar bij het rekenvoorbeeld schreef ik per maand. Foutje. Voor zo'n bedrag heb je inboedel- en opstalverzekering bij elkaar :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

wtkoos schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 11:09:
@ zonnigtype:

Ik weet niet waar je die cijfers vandaan haalt. Ik plan een 5500 Wp installatie. We zijn met z'n vijven.
Jij stelde:
Ik nam daarbij die 29,5 Euro/maand.

Uitgaande van mijn huidige stroomprijs (prijsopbouw) van 22,16 cent/kWh kwam ik daarbij op een equivalent waarde van 29,50/0,2216 = 133,12 kWh zonnestroom opwek die je aan dat maandbedrag kwijt zou zijn.

Heeft verder niks met gezinssamenstelling of verbruik te maken. Maar met de marktwaarde van je zonnestroom als je saldeert met je verbruik. En wat zo'n verzekering je dan aan kilowatturen zonnestroom opwek zou kosten.

Verder petje af voor een 5,5 kWp installatie, uiteraard. Maar hagelverzekering lijkt me onnodig. Alles wordt bij IEC testen zwaar getest, is allemaal gehard glas. En bij extremen moet een normale verzekering met hagel dekking gewoon uitkeren. Ik heb nog niet gehoord van kapotte zonnepanelen door hagel in Nederland (zeg natuurlijk nooit nooit, maar het risico is zo klein).

Wel in België dit geval (maar dat is bedrijf wat ook verzekering uitgeeft):
http://www.solartotal.be/...en/reacties-klanten/ref33

Verder:
http://zonstraal.forumup.be/ptopic7676-zonstraal.html
http://zonstraal.forumup.be/about12558-zonstraal.html
http://zonstraal.forumup.be/about6085-zonstraal.html
http://zonstraal.forumup.be/about2949-0.html

Pagina: 1