Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ik was me aan het orienteren op een groene lening voor het plaatsen van zonnepanelen. Greenloans.nl snel gevonden (ABN/AMRO dochter) maar ik vond de voorwaarden en condities niet echt zo soepel (eerder aflossen kan niet, vrij hoge rente).

Dus ik dacht, dan moet ik natuurlijk bij Triodos of ASN zijn!

Nee dus, die lenen niet aan particulieren die willen investeren in duurzaamheid.

Ja, ik heb al gehoord "kleine banken, te veel gedoe, teveel risico, te duur". Maar ja, je bent echt groen of niet. En op dit gebied voor de ABN/AMRO de loef te laten afsteken is toch wel bijzonder.

Een mooie policy formuleren waarin je aangeeft dat je niet met corrupte overheden of vervuilende bedrijven te werken die ook nog kinderarbeid gebruiken enz. dat is makkelijk zat en los weinig op.

Iemand helpen zelf duurzame stroom op te wekken levert direct tastbaar resultaat op.

Wat denken jullie hiervan?

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Je kan ook eens naar je gemeente gaan.. De gemeente heeft vaak ism SVN een duurzaamheidslening voor dit soort zaken. Dan kan je tegen 2%rente 10 jaar lang maximaal 20.000 € lenen.

http://www.svn.nl/product...slening/Paginas/Home.aspx

[ Voor 16% gewijzigd door Dweeper op 20-03-2012 15:56 . Reden: url toegevoegd ]

• wtkoos
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 13:16
Ja, dat heb ik al gechecked en die van ons dus niet. Opmerkelijk trouwens hoe weinig gemeentes die specifieke lening aanbieden. En gezien de huidige financiele ontwikkelen zal het ook wel niet beter worden.

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 05:55
Greenloans.nl is een gewone leningvertstrekker met als marketing een 'groen sausje', het fiscale voordeel waar ze mee schermen is de aftrekmogelijkheid die geldt voor alle leningen bedoeld voor verbetering van je woning.

Een paar jaar geleden waren er wel banken die een korting gaven als je kon aantonen dat je energierekening lager was, maar dan gaat het dus niet om duurzaamheid maar om betalingscapaciteit. Voor zover ik weet bestaan deze hypotheken niet meer (o.a. de klimaathypotheek van Rabo)

Een bank kijkt altijd eerst naar de zekerheid die er is om het uitgeleende geld terug te krijgen, dat jij het geleende geld gebruikt om zonnepanelen te kopen is leuk maar van secundair belang, ook voor de groenste banken als ASN en Triodos. Als ze het risico te hoog vinden dan wordt er niks uitgeleend. ASN leent dacht ik helemaal niet aan particulieren en Triodos doet alleen hypotheken.

Het zou mooi zijn als klanten een lagere rente krijgen omdat ze de lening gebruiken voor een duurzaam doel, maar zo werkt het (nog?) niet bij banken, het gaat om risico en rendement en die twee bepalen samen de rentemarge. Het zijn net normale bedrijven...