Ik ben opzoek naar een nieuwe telefoon, mijn Desire Z is mij afgelopen zondag ontnomen. Mijn telefoon voor mijn Desire Z was een HTC Diamond, typen op het scherm was daar een redelijke hel, daarom wilde ik graag een fysiek toetsenbord. Vandaag de dag schijnt typen op het scherm al veel fijner te zijn: een toetsenbord is niet langer een eis. Nu heb ik een paar specifieke eisen opgesteld voor mijzelf:
Op basis van deze eisen ben ik tot een aantal telefoons gekomen, deze voldoen alleen aan mijn eisen voor zover ik heb kunnen vinden:
Dan een tabelletje met mogelijk belangrijke verschillen.
Afvallers
- 3D geef ik niet om, lijkt me zelfs onhandig. Ik denk dat de Evo 3D afvalt.
- Incredible S heeft geen dual-core, de anderen wel, en valt voor mij af.
Overblijvers
Blijven over de Sensation en de Galaxy R...
Openstaande vragen:
Waarom is de Galaxy R verre van populair?
De telefoon heeft op XDA voor mijn gevoel een wat kleinere community Het is een dual core telefoon met redelijke scherm diagonaal, aardig wat RAM en een flink stuk intern geheugen. Zou het zo zijn dat de processor en GPU van "mindere kwaliteit" zijn? Of is het scherm juist veel minder goed? Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Gemiste verschillen?
Ze ontlopen elkaar niet veel, klein verschil in RAM, klein verschil in kloksnelheid, Galaxy R een kleinere XDA community, Sensation minder intern geheugen. Heeft iemand anders nog wat zinnig in te brengen?
- minimaal 4" scherm, een iets grotere diagonaal maakt typen op het scherm iets makkelijker denk ik.
- minimaal 768 MB RAM.
- minimaal €250 en maximaal €400.
- resolutie minimaal 480x800 hoger mag, maar is niet nodig.
- rooten en het draaien van custom ROM's moet mogelijk zijn.
- moet leverbaar zijn(1)
Op basis van deze eisen ben ik tot een aantal telefoons gekomen, deze voldoen alleen aan mijn eisen voor zover ik heb kunnen vinden:
- pricewatch: HTC Incredible S Zwart
- pricewatch: Samsung Galaxy R i9103 Zwart
- pricewatch: HTC Sensation Zwart
- pricewatch: HTC Evo 3D Zwart
Dan een tabelletje met mogelijk belangrijke verschillen.
Model | pricewatch: HTC Incredible S Zwart | pricewatch: Samsung Galaxy R i9103 Zwart | pricewatch: HTC Sensation Zwart | pricewatch: HTC Evo 3D Zwart | |
Prijs | ~340 | ~370 | ~360 | ~340 | |
Chipset | Qualcomm MSM8255 | Nvidia Tegra 2 | Qualcomm MSM8260 | Qualcomm MSM8260 | |
Cores | 1 | 2 | 2 | 2 | |
Core speed | 1GHz | 1GHz | 1,2GHz | 1,2GHz | |
RAM | 768MB | 1GB | 768MB | 1GB | |
Interne opslag | 1,1GB | 8GB (4GB voor gebruiker) | 1GB | 1GB | |
Scherm Diag. | 4" | 4,19" | 4,3" | 4,3" | |
mAh | 1.450 | 1.650 | 1.520 | 1.730 |
Afvallers
- 3D geef ik niet om, lijkt me zelfs onhandig. Ik denk dat de Evo 3D afvalt.
- Incredible S heeft geen dual-core, de anderen wel, en valt voor mij af.
Overblijvers
Blijven over de Sensation en de Galaxy R...
Openstaande vragen:
Waarom is de Galaxy R verre van populair?
De telefoon heeft op XDA voor mijn gevoel een wat kleinere community Het is een dual core telefoon met redelijke scherm diagonaal, aardig wat RAM en een flink stuk intern geheugen. Zou het zo zijn dat de processor en GPU van "mindere kwaliteit" zijn? Of is het scherm juist veel minder goed? Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen?
Gemiste verschillen?
Ze ontlopen elkaar niet veel, klein verschil in RAM, klein verschil in kloksnelheid, Galaxy R een kleinere XDA community, Sensation minder intern geheugen. Heeft iemand anders nog wat zinnig in te brengen?
[ Voor 95% gewijzigd door Arie- op 20-03-2012 16:16 ]