Rechten probleem buroblad

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:53
Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2 dagen een vreemd probleem dat ik geen rechten meer heb op mijn buroblad.
Als ik ook maar iets probeer, zoals saven of een nieuwe map wil aanmaken vraagt finder contstant
om mijn wachtwoord.
Zo kan ik bv ook geen printscreens maken nu omdat ik niks kan opslaan op het buroblad.
Ik ben "beheerder" op het systeem dus dat mag het probleem niet zijn.
Ook heb ik geen software oid geïnstalleerd wat dit zou kunnen veroorzaken.
Het klinkt als een rechten probleem echter heb ik werkelijk geen idee waar ik dit nu zoeken moet.
Ook een zoektocht op internet levert niet echt een antwoord op
Kan iemand mij een zetje in de juiste richting geven

Tnx

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Begin eens met het openen van Disk Utility (schijfhulp programma?), kies je MACHD en klik "verify disk permissions" (controleer schijfrechten). Eventueel kun je ook direct op repareren klikken.

Wat je ook zou kunnen doen is een nieuwe gebruiker aanmaken, inloggen als die gebruiker en kijken of je dan hetzelfde probleem hebt. Je weet dan in ieder geval of het een gebruikerspecifiek probleem is of een systeemwijd issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac wel eens "hard" uitgezet? dus door het aan/uit knopje ingedrukt te houden, net zolang het ding uitvalt.

Beste is om Schijfhulpprogramma uit te voeren vanaf de MacOS CD/DVD, dus even daar van opstarten en scannen maar.

Daarmee worden meer fouten verholpen, dan scannen in MacOS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
"Hard" uitzetten? Waarom? TS kan nog steeds inloggen, dus gebruik dan de normale manier om een Mac helemaal uit te zetten (via de software) of opnieuw op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Bedankt allemaal..

Het lijkt erop dat het probleem zich alleen voordoet bijmijn account, ik heb net ingelogd als een andere gebruiker en die heeft het probleem niet.

Het systeem staat nu te scannen met "rechten" duurt ongeveer 3 uur, dus ik hou jullie op de hoogte.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DAzN schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:01:
"Hard" uitzetten? Waarom? TS kan nog steeds inloggen, dus gebruik dan de normale manier om een Mac helemaal uit te zetten (via de software) of opnieuw op te starten.
Ik zie inderdaad de verwarring, maar het draaien van Schijfcontrole is altijd handig na een hard reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Niet online
Ik zie inderdaad de verwarring, maar het draaien van Schijfcontrole is altijd handig na een hard reset.
Aaah, ik zie de "verwarring". Het was een vraag en geen advies, dat "hard" uitzetten. Als advies vond ik het raar, als vraag is jouw suggestie prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Hmm gaf eerst 3 uur aan en is nu al klaar, heeft inderdaad wat gevonden ...

Staat nu te herstellen

Ik heb het systeem wel een keer "hard" moeten uitzetten omdat parallels echt hing en het systeem nergens meer op reageerde...

Helaas heeft het herstellen geen succes gebracht, nog steeds kan ik niks op mijn desktop doen zonder dat ik steeds mijn wachtwoord moet ingeven.

Hmmm kijk ik net bij "info" op het buroblad zie ik tot mijn verbazing staat dat "ik" alleen maar lees rechten heb op het buroblad.. 8)7 |:(

Gauw veranderd naar lezen/schrijven en het probleem is opgelost

Stom dat ik dit niet eerder heb gedaan...weer wat geleerd.

Bedankt allemaal voor het meedenken...... _/-\o_

[ Voor 93% gewijzigd door oldsmelly op 20-03-2012 09:36 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-10 13:48

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik heb ook een keer een vergelijkbaar probleem gehad. Ik kon niks meer verplaatsen verwijderen etc. Zonder hiervoor mijn wachtwoord op te geven. Ook konden programmas geen wijzigingen meer doen in files in de home dir. Schijfcontrole werkte niet. Wijzigingen van rechten niet, eigendom van de dir toe-eigenen niet. Tot dat ik alle losse directories in de home dir naar een externe hdd t kopieren en daarna weer terug te zetten.

.

Pagina: 1