Internetverbinding via WiFi niet stabiel / hangt soms

Pagina: 1
Acties:

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024
Heb er al vrij lange tijd last van dat mijn internetverbinding vaak (om de 5 minuten) even blijft hangen. Dan krijg ik een melding van Chrome dat hij "oeps" even een internetpagina niet kan vinden of een andere foutmelding (het is niet elke keer dezelfde foutmelding).

Mijn configuratie:

UPC internet (kabelmodem)
D-Link DIR-655 WiFi N router
Acer notebook met een Intel WiFi Link 1000BGN WLAN kaartje

Ik dacht dat het aan mijn WiFi ligt, omdat het probleem zich niet voordoet als ik bedraad internet. Maar heb inSSID geinstalleerd en even gekeken of mijn verbinding wegvalt als ik de foutmelding krijg, en dat is niet het geval. Dus ik weet niet waar het nu aan ligt.

Wat ik in ieder geval al heb geprobeerd is:

- updaten firmware router naar laatste versie (1.31EU)
- updaten driver WLAN
- kijken of er vrije kanalen zijn (woon in Amsterdam, dus wemelt hier van de netwerken), maar die zijn er niet en mijn router pakt automatisch kanaal 9 en 13, die volgens de scan de meest vrije kanalen zijn (dus router doet dat goed).

Wat kan ik nog meer doen om te kijken waar probleem ligt en het dus te kunnen oplossen?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Stel je kanaal eens vast in. Je kan ook eens proberen de verbinding geforceerd op 802.11g in te stellen. Vooral bij oudere (draft-n) routers/kaartjes helpt dat.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Oscar Mopperkont
Zal dat ook nog eens proberen vanavond :)

Verwijderd

Paar dingen die in me opkomen die ik zou testen:
- zelfde probleem met een andere browser op je laptop?
- met een andere laptop: heb je daar ook dit probleem?
- check je logs op je laptop en in je router: zie je daar dat de verbinding echt wegvalt?
- zet je wireless eens op de 5GHz band ipv 2.4GHz band indien je router dat aankan. Die van 5 is meestal nog bijna helemaal vrij, terwijl die van 2.4 dikwijls verzadigd is met meestal lagere snelheden of problemen tot gevolg

• Oscar Mopperkont
@Nightswimmer. Thx :)

- zelfde probleem met een andere browser op je laptop?

Ja

- met een andere laptop: heb je daar ook dit probleem?

Weet ik niet, heb geen andere notebook waarmee ik kan testen. Met mijn BB kan ik wel internet gebruiken via WiFi en daarmee merk ik niet dat het gebeurt. Maar die stapt automatisch over op 3G volgens mij en daar is internet sowieso traag en die heeft altijd last van haperingen.

- check je logs op je laptop en in je router: zie je daar dat de verbinding echt wegvalt?

Logs zal ik nog checken. Als ik inSSID moet geloven, valt de verbinding volgens mij dus niet weg (wat ik ook zeg in de TS)

- zet je wireless eens op de 5GHz band ipv 2.4GHz band indien je router dat aankan. Die van 5 is meestal nog bijna helemaal vrij, terwijl die van 2.4 dikwijls verzadigd is met meestal lagere snelheden of problemen tot gevol

Zal 5Ghz ook eens proberen. Weet alleen niet of mijn notebook dat aankan (als ikz o snel even google, dan lijkt dat niet het geval te zijn).

Verwijderd

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Ook internet via UPC, met een EPC3295 modem/router. In mn pc heb ik een Linksys AE1000 wifi adapter. De verbinding stopt er op de pc meerdere keren per dag mee terwijl ik via mn mobiel nog gewoon via de wifi kan internetten. Ook inSSID geeft gewoon een prima signaal.
Heb al andere DNSservers ingesteld, kanaal van wifi veranderd, alles drivers zijn up to date, maar het probleem blijft.

• Oscar Mopperkont
Ik heb gister niet meer kunnen testen of de hierboven genoemde dingen zouden helpen, maar als ik jouw bericht lees, zou het dus ook wel eens een UPC-probleem kunnen zijn.

Verwijderd

Kijk maar eens bij het vragen en problemen topic over UPC hier op tweakers, dan zie je dat er veel meer mensen met vergelijkbare problemen zijn;) ik denk dat het dus ook aan UPC ligt, maar wat het precies is..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien lees ik eroverheen, maar probeer eens met een draad om WiFi vs internetverbinding uit te sluiten. Voordat je dat gedaan hebt weet je totaal niet waar het fout gaat en dus wat de volgende stap is.

Oslik blyat! Oslik!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
Is het echt compleet random wanneer je verbinding wegvalt?

Of bijv:
  • Het valt weg rond 17.00 tot 19.00u
  • Het valt weg als je in een bepaalde kamer / hoek / oid bent
  • Het valt weg als je in een bepaalde houding zit
  • Het valt weg als je de laptop op een bepaalde manier vast houdt / op je schoot hebt
  • Bij het aanzetten van een bepaalde TL / spaarlamp / 230v LED / andere elektronicagestuurde verlichting
Bij mij was het dus altijd rond etenstijd... Waarschijnlijk door magnetrongebruik. Wanneer hij wel werkt, werkt hij ook echt goed.

Ik kan trouwens wel op 5GHz, maar dan zal ik een nieuwe router + netwerkkaart + nog een netwerkkaart + een laptop miniPCIe kaartje e.d moeten kopen. Gezien mijn mobiel wel overschakelt op HSDPA, en mijn laptop er nauwelijks last van heeft, ga ik gewoon voor een kabel.

Verwijderd

Bij mij valt de verbinding compleet random weg, ook op desktop die op vaste plek staat.
Vanochtend heb ik de firewall van de EPC3295 uitgezet en vandaag nog geen problemen gehad.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 18:28:
Bij mij valt de verbinding compleet random weg, ook op desktop die op vaste plek staat.
Vanochtend heb ik de firewall van de EPC3295 uitgezet en vandaag nog geen problemen gehad.
Jij hebt een EPC3925 modem met ingebouwde router, TS heeft een modem met losse router. Dan valt er weinig in de modem in te stellen - tenzij het natuurlijk ook een EPC3925 is en hij router-achter-router doet, wat sowieso geen goed idee is.

Oslik blyat! Oslik!

• Oscar Mopperkont
dion_b schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:36:
Misschien lees ik eroverheen, maar probeer eens met een draad om WiFi vs internetverbinding uit te sluiten. Voordat je dat gedaan hebt weet je totaal niet waar het fout gaat en dus wat de volgende stap is.
Je las eroverheen, in TS staat dat het probleem zich niet voordoet als ik bedraad internet. Ben nu aan proberen of de oplossingen die hierboven staan werken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ah :o

Als het niet bedraad optreedt hoef je sowieso niet naar je modem te kijken of de bedrading zelf, alleen naar het draadloze stuk, dus instellingen op router en laptop, en evt orientatie/locatie van antennes. Makkelijkst is nu om laptop op een andere AP aan te melden (werk, school, vrienden, buren met open netwerk etc) en kijken of het dan ook fout gaat. Zo ja PC, zo nee router(instellingen).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1