Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston|IA
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-02-2020
Beste Tweakers,

Ik ben sinds sept 2011 verhuisd vanuit het ouderlijke huis naar een eigen huurwoning. Ik kom in aanmerking voor huurtoeslag en heb dat ook aangevraagd via toeslagen.nl. Op die website heb ik ook meteen een adreswijziging doorgegeven en dacht daarmee klaar te zijn. Niet dus.
Ik ontving in sept direct huurtoeslag en dacht daardoor dat alles klopte. Ik heb mij niet ingeschreven bij de gemeente omdat ik dacht dat een adreswijziging via toeslagen.nl voldeed.
Toen ik in januari 2012 geen toeslag ontving logde ik weer in om te kijken wat er aan de hand was, en tot mijn verbazing zag ik staan dat mijn vader ook op mijn nieuwe adres stond ingeschreven als medebewoner en doordat zijn salaris werd meegerekend kwam ik niet meer in aanmerking voor huurtoeslag.
Achteraf bleek dus dat de belastingdienst van de gemeentelijke gegevens uitgaat en doordat ik nog steeds thuis stond ingeschreven, is de huurtoeslag die ik in 2011 heb ontvangen onrechtmatig geweest. De reden waarom ik wel huurtoeslag heb ontvangen is dat het een voorschot is geweest waarnaar achteraf pas wordt gekeken of de gegevens kloppen.
Nu krijg ik naar alle waarschijnlijkheid de mededeling dat ik de huurtoeslag die ik heb ontvangen terug moet betalen ;w
Nu heb ik een brief gestuurd naar de belastingdienst dat ik weldegelijk sinds sept 2011 ben verhuisd en heb een kopie van mijn huurcontract opgestuurd. Ik kreeg enkele weken later de mededeling dat ze hiermee niets doen en dat ik pech heb en dat het mijn eigen verantwoordelijkheid was geweest om in te schrijven in de nieuwe gemeente.
Ik ben het met ze eens dat het mijn eigen fout is geweest door niet in te schrijven in het nieuwe adres. Als ik had geweten dat dit cruciaal is bij het verkrijgen van huurtoeslag had ik dat uiteraard eerder gedaan.
Maar is het teveel gevraagd om een coulance regeling te krijgen aangezien ik echt ben verhuisd (en huur betaal) vanaf die datum?
Zijn er nog instanties waar ik terecht kan met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Bij de Belastingdienst zelf? Dat had je dus al geprobeerd.

> Nee

EDIT
http://www.belastingdiens...moet_toeslag_terugbetalen
U hebt te veel toeslag gekregen. U moet het bedrag dat u te veel hebt gekregen, terugbetalen. Dit bedrag kunt u in 1 keer overmaken. Maar u kunt ook kiezen voor een betalingsregeling.

U krijgt automatisch bericht van ons dat u geld moet terugbetalen. Dat bericht heet de terugvorderingsbeschikking. Hierbij zit ook een acceptgiro. Ongeveer 1 week later krijgt u nog een brief met informatie over de verschillende betalingsregelingen.

Betalingsregeling

Kunt u de te veel gekregen toeslag niet in 1 keer terugbetalen? Dan kunt u een betalingsregeling krijgen. Er zijn 2 mogelijkheden:

Wij verrekenen het terug te betalen bedrag met een lopende toeslag.
U maakt zelf elke maand een bedrag over.
Verrekenen

Verrekenen kan alleen als u:

nog steeds de toeslag krijgt waarvoor u geld moet terugbetalen
€ 20 of meer van deze toeslag per maand krijgt
Wij houden elke maand minimaal € 20 in op uw toeslag. Net zolang tot u alles hebt terugbetaald. Binnen 2 jaar moet u alles afbetaald hebben.

Elke maand een bedrag overmaken

Krijgt u in het lopende jaar niet meer dezelfde toeslag? Of krijgt u minder dan € 20 per maand? Dan moet u elke maand minimaal € 20 aan ons overmaken. Net zolang tot u alles hebt terugbetaald. U krijgt daarvoor elke maand een acceptgiro thuisgestuurd. Binnen 2 jaar moet u alles afbetaald hebben.

Let op!
Bij beide mogelijkheden van de betalingsregeling moet u rente betalen over het bedrag dat nog openstaat.

RTFM? Het staat ook in de Belastingdienst brochure; http://download.belasting...toeslagen_tg2191z22fd.pdf

Uw persoonlijke situatie
– Uw leeftijd: u bent 18 jaar of ouder. – Uw huishouden: iedereen die bij u woont, staat
op uw adres ingeschreven bij de gemeente.

Waarom een coulance regeling als je jezelf niet op de hoogte hebt gesteld van de geldende regels omtrent toeslagen?

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 19-03-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:31

SmartDoDo

Woeptiedoe

quote: Wet GBA
Artikel 66

1.De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.

2.Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.
Oeps. Je had dus tijdig je verhuizing moeten doorgeven, dat is simpelweg een wettelijke verplichting. Die inschrijving is ook echt van belang voor allerlei regelingen zoals je nu merkt.

Het feit dat je huur betaald hebt zegt niets, je kunt net zo goed al die tijd hebben gebruikt om te verbouwen zonder dat je er verbleef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En wie zegt de belastingdienst dat jij niet nog bij je ouders woonde en je woning die tijd eventueel zelfs nog hebt onderverhuurd?

Met andere woorden, dat geld ben je kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston|IA
Anoniem: 63975 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:11:
[s]
Waarom een coulance regeling als je jezelf niet op de hoogte hebt gesteld van de geldende regels omtrent toeslagen?
De regels omtrent toeslagen hebben naar mijn mening het doel om fraudeurs tegen te gaan. Aangezien ik niet heb gefraudeerd maar wel door deze regels buiten de boot val lijkt mij een coulance regeling toepasselijk. Als ik mij op de juiste manier op de hoogte had gesteld van de geldende regels had ik geen coulance regeling nodig gehad? Voor wie zijn volgens jou coulance regelingen dan wel toepasselijk?
SmartDoDo schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:13:
[...]

Het feit dat je huur betaald hebt zegt niets, je kunt net zo goed al die tijd hebben gebruikt om te verbouwen zonder dat je er verbleef.
Dat ik huur hebt betaald zegt niets? Als ik mij op tijd had ingeschreven en al die tijd had gebruikt om te verbouwen zonder dat ik er verbleef had ik toch ook gewoon huurtoeslag ontvangen?
johnnyv.nl schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:14:
En wie zegt de belastingdienst dat jij niet nog bij je ouders woonde en je woning die tijd eventueel zelfs nog hebt onderverhuurd?
Wederom, als ik op tijd had ingeschreven had dit toch ook niet weerlegd dat ik nog bij mijn ouders woonde en heb onderverhuurd?
Ik snap je punt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klopt, als je je aan de regels had gehouden, had je recht op huurtoeslag. Iets met spelregels. Jij hebt je er niet aan gehouden, dus helaas. Simpeler wordt het niet.

Overigens heb je ook 'n voordeeltje gehad, je hoefde niet de gemeentelijke heffingen en waterschapsbelasting te betalen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Kingston|IA schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:44:
[...]Als ik mij op de juiste manier op de hoogte had gesteld van de geldende regels had ik geen coulance regeling nodig gehad? Voor wie zijn volgens jou coulance regelingen dan wel toepasselijk?
Als jij je op de hoogte had gesteld van de geldende regels omtrent toeslagen en hier naar had gehandeld, had je het geld kunnen houden.

Wat geeft jou het idee dat de Belastingdienst aan coulance regelingen doet? De informatievoorziening is toch op orde en alle regels zijn toch duidelijk? Dat jij zonder het foldertje te hebben gelezen toeslagen aanvraagt, is niemand anders verwijtbaar.

Je zou zelfs nog een naheffing kunnen krijgen van de huidige gemeente m.b.t. lokale belastingen en van het hoogheemraadschap.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 20-03-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-04 19:54
Beetje zure appel inderdaad, veel instanties zijn gekoppeld andere weer niet. Zelf ben ik ook recentelijk verhuist naar het buitenland en vergeet het maar dat de post juist aankomt of helemaal aankomt.

Voor jezelf qua inschrijving bel ze gewoon nog eens op en geef aan dat je een huur contract hebt. Neem ook contact met de gemeente op voor je inschrijving of je je niet met terugwerkende kracht kunt inschrijven. De gemeente heeft hier baat bij ivm de belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston|IA
Ik verwijt de belastingdienst ook niet dat ik mij niet op tijd heb ingeschreven. Wel verwijt ik ze dat ze niet meedenken met mijn probleem en dat ze een huurcontract en kopieen van afschrijvingen van de huur niet erkennen.
Ja, Ik had mij beter moeten inlezen voor regels omtrent huurtoeslag.
Ik ben er alleen te laat achter gekomen doordat de huurtoeslag gewoon netjes werd gestort en ik in de veronderstelling was dat een adreswijziging binnen de website waar ik in moet loggen met digid wachtwoord afdoende zou zijn. Zo onaannemelijk is dit toch niet?

@n4m3l355
Ik ga inderdaad maar eens langs bij de gemeente om te kijken of ik nog in dit syteem met terugwerkende kracht ingeschreven kan worden, thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

GBA zal je niet met terugwerkende kracht laten inschrijven. De belastingdienst werkt op basis van goed vertrouwen vooraf, en controle achteraf. Als ik opgeef dat ik € 650 huur betaal, € 0 inkomen heb, 3 kinderen die op de dagopvang zotten, dan krijg ik in de vorm van een voorschot duizenden euro's per maand op m'n rekening. Als achteraf blijk dat ik er geen recht op had omdat ik niet aan de eisen voldeed, moet ik ook alles terugbetalen. Objectief is er geen reden waarom ik 't wel, en jij het niet zou moeten terugbetalen: we hadden beiden geen recht op die toeslagen omdat we niet aan de regels voldeden.

Ik vind het jammer voor je, maar ken geen reden waarom er voor jou een uitzondering gemaakt zou worden. Ik geef je dan ook weinig kans.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-04 15:08
In België moet je je wettelijk inschrijven waar je effectief woont.

Ik weet niet of dat in Nederland ook geldt.
Zo ja => dan is de TS daar al zwaar de mist in gegaan, alles wat daar dan uit volgt lijkt me te vallen onder "wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten"
Zo nee => dan denk ik dat dit gewoon een spijtige ("leerrijke") ervaring is met de regeltjes van de staat.

PS.
Je excuus dat je aanhaalt zullen ze wsl bij elke terugvordering van huurtoeslag te horen krijgen - dus dan houdt het ook al snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-04 15:38

Seraphin

Meep?

Je dient ingeschreven te staan op je hoofdverblijf. Daar dien je dus ook daadwerkelijk te wonen / leven. Wat je zou kunnen proberen (al geef ik het weinig kans), is d.m.v. afschriften van de lokale supermarkt / TV-abonnement etc. de bel. dienst proberen te overtuigen dat je daadwerkelijk op dat adres hebt gewoond. (en dan hopen op coulance. De regels zijn vrij duidelijk wat dat betreft).

De reden dat de belasting zich star opstelt is op zich wel begrijpelijk. Voor hetzelfde geld probeer jij de boel te flessen; huis huren, thuis blijven wonen, voor hogere prijs onderverhuren.

Wat echter wel interessant is; als jij de enige bewoner van het huis bent, dan zou er nu dus niemand ingeschreven staan op dat adres? Heb je vorig jaar het gebruikersdeel gemeentelijke heffingen betaald? (ook als huurder zouden een aantal heffingen volgens mij direct aan jou gefactureerd moeten worden). Huur je via een corporatie of private partij? In het geval van een corporatie: sociaal of vrije sector? Wellicht dat je via die kanalen toch kan aantonen dat je daar hebt gewoond. (again; ik zou er niet te hard op hopen).

edit

Ik struikelde nog even over dit zinnetje:
Toen ik in januari 2012 geen toeslag ontving logde ik weer in om te kijken wat er aan de hand was, en tot mijn verbazing zag ik staan dat mijn vader ook op mijn nieuwe adres stond ingeschreven als medebewoner en doordat zijn salaris werd meegerekend kwam ik niet meer in aanmerking voor huurtoeslag.
Wtf? Weet je zeker dat dit klopt? Er zijn namelijk maar 3 manieren waarop je op een adres als bewoner ingeschreven kan worden:
- Je bent de hoofdbewoner en je schrijft jezelf in
- Je bent medebewoner en schrijft jezelf met toestemming van de hoofdbewoner in
- In het geval van sociale huurwoning weet ik het niet precies; je moet toestemming hebben van de corporatie oid.

Het kan niet zo zijn dat de gemeente c.q. een andere partij zomaar even jouw vader op jouw woonadres heeft ingeschreven. Belangrjiker; bedoel je hiermee nou dat jullie allebei op jouw huidige woonadres staan /stonden ingeschreven? Je had toch geen wijziging bij de GBA doorgegeven? Of bedoel je dat jij & je vader beide nog ingeschreven staan / stonden op jouw ouderlijk huis?

[ Voor 36% gewijzigd door Seraphin op 20-03-2012 15:03 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kingston|IA schreef op maandag 19 maart 2012 @ 23:44:
[...]
Wederom, als ik op tijd had ingeschreven had dit toch ook niet weerlegd dat ik nog bij mijn ouders woonde en heb onderverhuurd?
Ik snap je punt niet.
Daar gaat het niet om. Het geheel andersom bewijzen is je probleem. Ik kan een huis twintig jaar huren zonder er daadwerkelijk naartoe te verhuizen, dus zegt een huurcontract echt helemaal niets. Het énige wat je hoeft te doen om daadwerkelijk je verhuizing te regelen voor de overheid is de gba aanpassen (wat op zich algemene kennis is, je ouders je ook hadden moeten kunnen vertellen en in de diverse folders van de toeslagen ook word vermeld), wat over het algemeen simpelweg online een formuliertje invullen is en een gescanned huurcontract meezenden. Als je dat niet op tijd hebt gedaan heb je pech.
(en dan is het nog afwachten of je nog andere instanties hebt die naar de gba kijken, zoals bijvoorbeeld DUO, mocht je nog student zijn en uitwonende financiering krijgen)

[ Voor 8% gewijzigd door pagani op 20-03-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingston|IA
Ik ben vandaag langs de gemeente gegaan en die vertelde mij zoals ik al een beetje verwachtte dat met terugwerkende kracht inschrijven niet mogelijk is en dat ik pech heb.
Daarna nog de belastingdienst gebeld en die vertelde mij dat ik er nu weinig aan kan doen. Ze adviseerde me dat zodra ik bericht zou krijgen dat ik de huurtoeslag moet terugbetalen, dat ik bezwaar moet indienen en dan zouden ze verder kijken.
Ardana schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 11:33:
Als ik opgeef dat ik € 650 huur betaal, € 0 inkomen heb, 3 kinderen die op de dagopvang zotten, dan krijg ik in de vorm van een voorschot duizenden euro's per maand op m'n rekening. Als achteraf blijk dat ik er geen recht op had omdat ik niet aan de eisen voldeed, moet ik ook alles terugbetalen. Objectief is er geen reden waarom ik 't wel, en jij het niet zou moeten terugbetalen: we hadden beiden geen recht op die toeslagen omdat we niet aan de regels voldeden.
Tuurlijk, in dit voorbeeld hebben wij beiden inderdaad geen recht op die toeslagen met één groot verschil:
In jouw geval geef je foutieve informatie door om zo maximale huurtoeslag te ontvangen waar je geen recht op hebt. Achteraf zul je niet aan kunnen tonen dat jij €0 inkomen hebt, 3 kinderen etc.
Jij zal terecht de huur terug moeten betalen.
In mijn geval kan ik aantonen dat ik wel degelijk huur heb betaald en allerlei contracten heb lopen op mijn naam op dit adres. internet, gas electriciteit etc. En dat ik daarom 'moreel' gezien wel recht heb op de huurtoeslag.
Seraphin schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 14:57:

De reden dat de belasting zich star opstelt is op zich wel begrijpelijk. Voor hetzelfde geld probeer jij de boel te flessen; huis huren, thuis blijven wonen, voor hogere prijs onderverhuren.
Wederom snap ik dit argument niet. Mensen die onderverhuren kunnen dit toch sowieso doen buiten de hele inschrijving kwestie om? Wat heeft mijn inschrijving te maken met onderhuren?

Wat echter wel interessant is; als jij de enige bewoner van het huis bent, dan zou er nu dus niemand ingeschreven staan op dat adres? Heb je vorig jaar het gebruikersdeel gemeentelijke heffingen betaald? (ook als huurder zouden een aantal heffingen volgens mij direct aan jou gefactureerd moeten worden). Huur je via een corporatie of private partij? In het geval van een corporatie: sociaal of vrije sector? Wellicht dat je via die kanalen toch kan aantonen dat je daar hebt gewoond. (again; ik zou er niet te hard op hopen).
Ik woon er sinds sept als enige bewoner dus volgens het systeem zou 'niemand' hier hebben gewoond sinds september. Het is een sociale huurwoning die ik huur via een corporatie.

Ik struikelde nog even over dit zinnetje:

[...]

Wtf? Weet je zeker dat dit klopt? Er zijn namelijk maar 3 manieren waarop je op een adres als bewoner ingeschreven kan worden:
- Je bent de hoofdbewoner en je schrijft jezelf in
- Je bent medebewoner en schrijft jezelf met toestemming van de hoofdbewoner in
- In het geval van sociale huurwoning weet ik het niet precies; je moet toestemming hebben van de corporatie oid.

Het kan niet zo zijn dat de gemeente c.q. een andere partij zomaar even jouw vader op jouw woonadres heeft ingeschreven. Belangrjiker; bedoel je hiermee nou dat jullie allebei op jouw huidige woonadres staan /stonden ingeschreven? Je had toch geen wijziging bij de GBA doorgegeven? Of bedoel je dat jij & je vader beide nog ingeschreven staan / stonden op jouw ouderlijk huis?
Ik heb een adreswijziging doorgegeven in de belastingdienst website. Toen ik later inlogde om te kijken waarom ik geen toeslag meer ontving stond mijn juiste adres in het systeem. Maar waarschijnlijk omdat ik dus niet bij de gemeente had ingeschreven woonde ik voor de belastingdienst nog 'thuis'. Ik denk dat daarom mijn vader als 'medebewoner' stond in het systeem. Die trouwens in een koopwoning verblijft.

Als de belastingdienst uitgaat van GBA gegevens, waarom kan ik dan in de belastingdienst website een adreswijziging doorgeven? Als ik mijn adres binnen de website niet zou kunnen wijzigen had dit mij al deze ellende bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Lijkt me redelijk duidelijk dat je wanneer je verhuisd je dit opgeeft bij de gemeente. Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht om 5 dagen nadat je verhuisd ben je in te schrijven.

Vergeet niet dat je al die tijd dus ook verplicht was om gemeentebelastingen zoals afvalstoffen en het waterschap te betalen? Die kosten heb je nu dus ook niet hoeven maken.
Pagina: 1