Omdat ZFS er op papier erg netjes uitziet heb ik een paar dagen terug het plan gevat om mijn huidige storage-omgeving thuis te vervangen door een FreeBSD 9 ZFS-storage.
Mijn huidige setup:
Processor: Intel i3 xxx
RAM: 4GB RAM
Storage: 4x2TB HDD
Mijn nieuwe setup:
Storage: 3x2,TB+1x1,5TB, te vervangen door 4x2TB zodra de data overgepompt is (pool exporten, importen).
Ik heb de volgende pagina gelezen bij het aanmaken van mijn storage: http://www.freebsd.org/do...book/filesystems-zfs.html. Ik heb 1 pool aangemaakt, met als naam storage. Hierna heb ik het commando
uitgevoerd om compressie aan te zetten. Als laatste commando heb ik
uitgevoerd.
's Nachts heb ik 146GB aan voornamelijk FLAC-files vanaf mijn oude setup via NFS gestuurd naar de FreeBSD-installatie.
Vanmiddag besloot ik eens te kijken hoeveel ruimte ik dan wel niet bespaard had met compression en dedup, maar dit blijkt echt 0,0 te zijn.
Ik vind het apart dat het niet eventjes vermeld wordt dat ik dedup nog aan moet zetten (dedup=on), maar ik vond het al helemaal bizar dat compression 0,00 besparing op heeft geleverd...
Wat doe ik fout?
-Zorgt het transferren via NFS naar de host hiervoor?
-Een filesystem bovenop een pool is verplicht, anders werkt compressie niet?
-Niets?
Mijn huidige setup:
Storage: 4x2TB HDD
Mijn nieuwe setup:
Storage: 3x2,TB+1x1,5TB, te vervangen door 4x2TB zodra de data overgepompt is (pool exporten, importen).
Ik heb de volgende pagina gelezen bij het aanmaken van mijn storage: http://www.freebsd.org/do...book/filesystems-zfs.html. Ik heb 1 pool aangemaakt, met als naam storage. Hierna heb ik het commando
zfs set compression=gzip storage
uitgevoerd om compressie aan te zetten. Als laatste commando heb ik
zfs set sharenfs='maproot=root' storage
uitgevoerd.
's Nachts heb ik 146GB aan voornamelijk FLAC-files vanaf mijn oude setup via NFS gestuurd naar de FreeBSD-installatie.
Vanmiddag besloot ik eens te kijken hoeveel ruimte ik dan wel niet bespaard had met compression en dedup, maar dit blijkt echt 0,0 te zijn.
# zpool list storage NAME SIZE ALLOC FREE CAP DEDUP HEALTH ALTROOT storage 5.44T 196G 5.25T 3% 1.00x ONLINE -
# zfs get compressratio storage NAME PROPERTY VALUE SOURCE storage compressratio 1.00x -
# zfs get -r compression,dedup storage NAME PROPERTY VALUE SOURCE storage compression gzip local storage dedup off default
Ik vind het apart dat het niet eventjes vermeld wordt dat ik dedup nog aan moet zetten (dedup=on), maar ik vond het al helemaal bizar dat compression 0,00 besparing op heeft geleverd...
Wat doe ik fout?
-Zorgt het transferren via NFS naar de host hiervoor?
-Een filesystem bovenop een pool is verplicht, anders werkt compressie niet?
-Niets?
[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 19-03-2012 22:47 ]
0.0